Dykking i lukkede fiskemerder krever ekstra vurdering av sikkerhet
– Dykking i lukkede merder bør unngås der det er mulig, og der det ikke kan unngås, må man sørge for tilstrekkelig bemanning i tilfelle nødsituasjoner, sier seksjonsleder Rosmari Johnsen i Arbeidstilsynet.

Dykking er blant de mest risikofylte bransjene å jobbe i, og dykking i lukkede merder er spesielt farlig.
Høsten 2024 mistet en ung mann livet under arbeidsdykking i en lukket merde.
Mange velger minstekravet til bemanning
I regelverket er det detaljerte krav om bemanning ved dykkeoperasjoner.
Hovedkravet er at bemanningen må stå i forhold til de oppgaver som skal utføres og de farer som dykkeren kan utsettes for. Det betyr at bemanningen skal kunne håndtere nødsituasjoner som kan oppstå.
– Vi i Arbeidstilsynet erfarer at svært mange velger det absolutte minstekravet, uten å vurdere hva som reelt er forsvarlig bemanning. Det er kun i helt enkle dykkeroperasjoner at minimumsbemanning på fire personer er tilstrekkelig, sier Rosmari Johnsen.
Må bemanne for å kunne håndtere en nødsituasjon
– Tiden mellom bevissthetstap og død trenger ikke å være lenger enn 2,5 minutter. Tidstap påvirker direkte sannsynligheten for overlevelse ved en dykkerulykke.
Manglende beredskap går igjen som en sentral årsak for ulykker i dykking.
– Det kan være at beredskapsdykker ikke er klar for øyeblikkelig assistanse, men det kan også være mangler ved kommunikasjonsutstyr, manglende reservepustegass eller utstyr som ikke fungerer, forklarer Johnsen.
Tilstrekkelig bemanning ved dykkeoperasjoner er etter Arbeidstilsynets vurdering av kritisk betydning for at et dykkerteam i en nødsituasjon skal være i stand til å redde en dykker som er i nød.
– Det vil derfor være misvisende å beregne bemanningen ut ifra den planlagte arbeidsoperasjonen alene, og utelate vurderingen av tilstrekkelig bemanning ved en nødsituasjon, understreker seksjonslederen.
Mangelfull kartlegging, risikovurdering og beredskap
I vår gjennomgang av dykkerulykker, ser vi at hendelser har oppstått som følge av manglende kartlegging, og manglende eller utilstrekkelig vurdering av risiko i forkant av de arbeidsoperasjonene som skal utføres.
Vi ser at det ikke er gjort nødvendige vurderinger av omkringliggende forhold som kan påvirke arbeidsoperasjonen som skal utføres, og at dykkelaget som er involvert ikke har vært godt nok bemannet, eller har hatt nødvendige kvalifikasjoner, til å utføre oppdraget.
– Arbeidstilsynet oppfordrer både dykkevirksomheter og oppdragsgivere å ta på alvor sitt ansvar for å bedre sikkerheten ved arbeidsdykking gjennom å samarbeide om et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, sier seksjonsleder Rosmari Johnsen.
Kontakter
Pressekontakt ArbeidstilsynetPressekontakt
Tel:40031788presse@arbeidstilsynet.noOm Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø utdypes i nye forskriftsbestemmelser19.12.2025 13:56:37 CET | Pressemelding
Når arbeidsmiljølovens krav til psykososialt arbeidsmiljø presiseres fra 1. januar, kommer det samtidig nye forskriftsbestemmelser. Bestemmelsene konkretiserer hvordan virksomhetene skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet.
Flerspråklig chatbot skal gi bedre vern for utenlandske arbeidstakere19.12.2025 11:54:32 CET | Pressemelding
Arbeidstilsynet lanserer flerspråklig chatbot. Den nye løsningen kan svare på 12 språk og gjøre det enklere for utenlandske arbeidstakere å få korrekt og tilgjengelig informasjon på eget språk – et viktig tiltak for å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Bygningsplatene som er solgt i Norge inneholdt rundt fem prosent asbest19.12.2025 09:04:52 CET | Pressemelding
Analyser av de asbestholdige platene som er solgt i Norge, viser at platene inneholder mer asbest enn først antatt.
Disse regelverksendringene gjelder fra 1. januar18.12.2025 13:08:27 CET | Pressemelding
1. januar 2026 trer flere endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene gir krav om HMS-kort i varebilbransjen og tydeliggjør reglene om psykososialt arbeidsmiljø. I tillegg kan jordbruksforetak leie inn avløsere og regel om bedriftsinterne aldersgrenser avvikles.
Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere11.12.2025 14:18:11 CET | Pressemelding
Fra 1. januar presiseres arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringene skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva psykososialt arbeidsmiljø kan handle om, og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom