Telenor Norge

Ukjente anrop bekymrer mer enn tidligere

Del

I en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov for Telenor, svarer 6 av 10 at de er mer bekymret for å ta telefonen når ukjente nummer ringer enn de var for få år siden. Telenor håper deres nye løsning kan gjøre det tryggere å ta telefonen.

Nummervarsel fra Telenor
Nummervarsel fra Telenor

De fleste har opplevde å bli oppringt fra et ukjent nummer. Og er du som mange nordmenn, velger du å ikke ta telefonen i frykt for at det skal være svindel, pågående selgere, robot-anrop eller markedsføring.

– Mange tar ikke telefonen hvis de ikke vet hvem som ringer. Det er forståelig, men også litt trist. Vi tror at mange ønsker mer informasjon om hvem som ringer slik at man bedre kan vurdere om dette er en samtale man skal ta, sier Brigitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor.

Ny tjeneste varsler om svindel
Telenor blokkerte 54,5 millioner svindelanrop i 2024. I Telenors undersøkelse svarer 7 av 10 at de har mottatt et svindelanrop i løpet av de siste 12 månedene. 

– Vi klarerer å blokkere svært mye før det når kundene våre. Men det vil også være en del anrop som man ikke kan slå fast at er svindel og dermed ikke blokkere. Ny teknologi gjør at vi nå kan varsle om disse anropene i sanntid, også før de eventuelt blokkeres i våre systemer, sier Engebretsen.

Fremover vil Telenor-kunder få varsel om samtaler når anropet viser tegn til svindel eller har et for pågående ringemønster, gjennom den nye tjenesten Nummervarsel.

Kunden selv kan avgjøre om de skal ta telefonen. Tjenesten er allerede tilgjengelig for de som blir Telenor-kunder i dag. Eksisterende kunder vil få tilgang i løpet av de neste månedene.

Samtalen gir mer enn meldinger
Engebretsen og Telenor ønsker at flere skal kommunisere over den klassiske telefonsamtalen igjen:

– Samtaler over telefon er fortsatt en viktig kommunikasjonskanal. Vi vet at privatkundene våre har lenger telefonsamtaler enn de hadde for ti år siden, men vi vil ha flere tilbake til telefonen.

I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale for privatkunder i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.

Engebretsen forklarer at samfunnets kamp mot skjermtiden kan blant annet løses med mer dialog – blant annet over telefon.

– Vi lever av å knytte mennesker sammen. Telefonsamtalen gir noe mer enn en chat. I tillegg kan vi tilby en helt annen trygghet i våre nettverk, på SMS og over telefon, enn om samtalene skjer på sosiale medier og chat-applikasjoner hvor vi har færre muligheter til å stoppe svindlere i å kontakte deg, sier hun.

– Telefonskrekken må vekk. Derfor gjør vi det nå tryggere å ta telefonen også når det er ukjente som ringer deg, sier Engebretsen.

Bilder

Last ned bilde
Birgitte Engebretsen
Birgitte Engebretsen
Martin Fjellanger, Telenor
Last ned bilde

Om Telenor Norge

Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.

Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.

Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Telenor Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye