Coop Norge SA klager vedtak inn for Konkurranseklagenemnda
Coop Norge SA stiller seg fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets vedtak om brudd på konkurranseloven i den såkalte «prisjegersaken». Nå er saken klaget inn for Konkurranseklagenemnda.

Den 21. august 2024 vedtok Konkurransetilsynet at bransjenormen som regulerte prisjegervirksomheten til dagligvarekjedene var i strid med konkurranseloven. Coop Norge SA, som ble ilagt et gebyr på 1,3 milliarder kroner, varslet da at vedtaket ville klages inn til Konkurranseklagenemnda. Klagen er nå levert inn innen tidsfristen, og nemnda vil selv orientere om videre saksgang.
– Vi stiller oss fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets vedtak om et gebyr i den såkalte «prisjegersaken». Coop Norge SA har ikke gjort noe ulovlig og heller ikke deltatt i et ulovlig samarbeid slik Konkurransetilsynet påstår. Slik som vi tidligere har meldt, klager vi nå tilsynets beslutning inn til Konkurranseklagenemnda, og vi forventer at nemnda omgjør vedtaket. Vi er forberedt på å forfølge denne saken rettslig om nødvendig. I behandlingen av vår klage, med en grundig gjennomgang av påstandene, er det umulig å forstå at tilsynets vedtak blir stående, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge SA.
En oppsummering av Coop Norge SA sitt syn på saken:
- Konkurransetilsynet definerer dagligvarekjedenes innsamling av offentlig tilgjengelige priser som et ulovlig samarbeid. Dette er i strid med normal markedsdynamikk, der prisovervåking er en naturlig del av konkurransen.
- Tilsynets analyse av konkurranseskade er mangelfull. De har ikke tilstrekkelig undersøkt hvordan konkurransen ville vært uten den påståtte konkurranseskadelige atferden.
- Vedtaket er basert på en ny og uklar teori om konkurranseskade som strider mot etablert konkurranseteori. Denne teorien fremstår som uforståelig selv for ledende eksperter på området. Det foreligger ikke bevis for konkurransebegrensende virkning i det norske dagligvaremarkedet. Tvert imot viser dokumentasjonen at det er aktiv konkurranse mellom kjedene, spesielt i lavprissegmentet der det er intens kamp om å bli oppfattet som den billigste kjeden.
- Konkurransetilsynet har oversett viktige bevis på sterk konkurranse i markedet, og har trukket enkelte bevis ut av sin sammenheng for å støtte sin teori. Dette gir et misvisende bilde av konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet de siste 15 årene.
- Etter vår oppfatning bør vedtaket oppheves alene av den grunn at det ikke oppfyller de grunnleggende krav til klarhet og forutsigbarhet. Vedtaket på nesten 500 sider og flere tusen sider med vedlegg representerer en uoversiktlig og usystematisk fortelling om påstått lovbrudd, som i seg selv er vanskelig å forstå selv for de fremste ekspertene på fagområdene.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Norske gresskar lyser opp Halloween hos Coop30.10.2025 08:52:12 CET | Pressemelding
Frem mot årets skumleste feiring forventer Coop å selge over 600 tonn norske Halloween-gresskar i sine butikker, og markerer dermed ny salgsrekord.
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom