Coop Norge SA klager vedtak inn for Konkurranseklagenemnda
Coop Norge SA stiller seg fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets vedtak om brudd på konkurranseloven i den såkalte «prisjegersaken». Nå er saken klaget inn for Konkurranseklagenemnda.

Den 21. august 2024 vedtok Konkurransetilsynet at bransjenormen som regulerte prisjegervirksomheten til dagligvarekjedene var i strid med konkurranseloven. Coop Norge SA, som ble ilagt et gebyr på 1,3 milliarder kroner, varslet da at vedtaket ville klages inn til Konkurranseklagenemnda. Klagen er nå levert inn innen tidsfristen, og nemnda vil selv orientere om videre saksgang.
– Vi stiller oss fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets vedtak om et gebyr i den såkalte «prisjegersaken». Coop Norge SA har ikke gjort noe ulovlig og heller ikke deltatt i et ulovlig samarbeid slik Konkurransetilsynet påstår. Slik som vi tidligere har meldt, klager vi nå tilsynets beslutning inn til Konkurranseklagenemnda, og vi forventer at nemnda omgjør vedtaket. Vi er forberedt på å forfølge denne saken rettslig om nødvendig. I behandlingen av vår klage, med en grundig gjennomgang av påstandene, er det umulig å forstå at tilsynets vedtak blir stående, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge SA.
En oppsummering av Coop Norge SA sitt syn på saken:
- Konkurransetilsynet definerer dagligvarekjedenes innsamling av offentlig tilgjengelige priser som et ulovlig samarbeid. Dette er i strid med normal markedsdynamikk, der prisovervåking er en naturlig del av konkurransen.
- Tilsynets analyse av konkurranseskade er mangelfull. De har ikke tilstrekkelig undersøkt hvordan konkurransen ville vært uten den påståtte konkurranseskadelige atferden.
- Vedtaket er basert på en ny og uklar teori om konkurranseskade som strider mot etablert konkurranseteori. Denne teorien fremstår som uforståelig selv for ledende eksperter på området. Det foreligger ikke bevis for konkurransebegrensende virkning i det norske dagligvaremarkedet. Tvert imot viser dokumentasjonen at det er aktiv konkurranse mellom kjedene, spesielt i lavprissegmentet der det er intens kamp om å bli oppfattet som den billigste kjeden.
- Konkurransetilsynet har oversett viktige bevis på sterk konkurranse i markedet, og har trukket enkelte bevis ut av sin sammenheng for å støtte sin teori. Dette gir et misvisende bilde av konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet de siste 15 årene.
- Etter vår oppfatning bør vedtaket oppheves alene av den grunn at det ikke oppfyller de grunnleggende krav til klarhet og forutsigbarhet. Vedtaket på nesten 500 sider og flere tusen sider med vedlegg representerer en uoversiktlig og usystematisk fortelling om påstått lovbrudd, som i seg selv er vanskelig å forstå selv for de fremste ekspertene på fagområdene.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom