Coop Norge SA klager vedtak inn for Konkurranseklagenemnda
Coop Norge SA stiller seg fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets vedtak om brudd på konkurranseloven i den såkalte «prisjegersaken». Nå er saken klaget inn for Konkurranseklagenemnda.

Den 21. august 2024 vedtok Konkurransetilsynet at bransjenormen som regulerte prisjegervirksomheten til dagligvarekjedene var i strid med konkurranseloven. Coop Norge SA, som ble ilagt et gebyr på 1,3 milliarder kroner, varslet da at vedtaket ville klages inn til Konkurranseklagenemnda. Klagen er nå levert inn innen tidsfristen, og nemnda vil selv orientere om videre saksgang.
– Vi stiller oss fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets vedtak om et gebyr i den såkalte «prisjegersaken». Coop Norge SA har ikke gjort noe ulovlig og heller ikke deltatt i et ulovlig samarbeid slik Konkurransetilsynet påstår. Slik som vi tidligere har meldt, klager vi nå tilsynets beslutning inn til Konkurranseklagenemnda, og vi forventer at nemnda omgjør vedtaket. Vi er forberedt på å forfølge denne saken rettslig om nødvendig. I behandlingen av vår klage, med en grundig gjennomgang av påstandene, er det umulig å forstå at tilsynets vedtak blir stående, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge SA.
En oppsummering av Coop Norge SA sitt syn på saken:
- Konkurransetilsynet definerer dagligvarekjedenes innsamling av offentlig tilgjengelige priser som et ulovlig samarbeid. Dette er i strid med normal markedsdynamikk, der prisovervåking er en naturlig del av konkurransen.
- Tilsynets analyse av konkurranseskade er mangelfull. De har ikke tilstrekkelig undersøkt hvordan konkurransen ville vært uten den påståtte konkurranseskadelige atferden.
- Vedtaket er basert på en ny og uklar teori om konkurranseskade som strider mot etablert konkurranseteori. Denne teorien fremstår som uforståelig selv for ledende eksperter på området. Det foreligger ikke bevis for konkurransebegrensende virkning i det norske dagligvaremarkedet. Tvert imot viser dokumentasjonen at det er aktiv konkurranse mellom kjedene, spesielt i lavprissegmentet der det er intens kamp om å bli oppfattet som den billigste kjeden.
- Konkurransetilsynet har oversett viktige bevis på sterk konkurranse i markedet, og har trukket enkelte bevis ut av sin sammenheng for å støtte sin teori. Dette gir et misvisende bilde av konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet de siste 15 årene.
- Etter vår oppfatning bør vedtaket oppheves alene av den grunn at det ikke oppfyller de grunnleggende krav til klarhet og forutsigbarhet. Vedtaket på nesten 500 sider og flere tusen sider med vedlegg representerer en uoversiktlig og usystematisk fortelling om påstått lovbrudd, som i seg selv er vanskelig å forstå selv for de fremste ekspertene på fagområdene.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Rekordvekst for lavpriskjeden Extra21.3.2025 07:02:00 CET | Pressemelding
Coops lavpriskjede Extra økte markedsandelen med 0,6 prosentpoeng i 2024 og har aldri før hatt høyere omsetning enn i 2024.
Extra vinner pris for sunnere kosthold19.3.2025 15:55:30 CET | Pressemelding
I dag ble Extra kåret til vinner av utmerkelsen for sunnere kosthold under #MerAv-seminaret på UMAMI-messen. Prisen ble delt ut som anerkjennelse for konseptet «Alltid 8», som har hatt en imponerende vekst og bidratt til økt forbruk av frukt og grønnsaker blant norske forbrukere.
Norske forbrukere kårer Coop og Änglamark til bærekraftsvinnere – for fjerde år på rad12.3.2025 18:12:46 CET | Pressemelding
For fjerde år på rad har norske forbrukere kåret Coop til den mest bærekraftige aktøren i dagligvarebransjen, i merkevarestudien Sustainable Brand Index. Samtidig vinner Coops produktserie Änglamark prisen for mest bærekraftige merkevare på tvers av alle kategorier.
Fem år siden pandemien: Nordmenn ruster seg for ny krisesituasjon12.3.2025 07:29:07 CET | Pressemelding
Stadig flere nordmenn tar nå grep for å sikre seg. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
Utvidet tilbakekalling av egg11.2.2025 11:45:51 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake et mindre parti på 5 000 pakker egg på grunn av høyt innhold av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Produktene er fjernet fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom