Informasjon om vårens reasfaltering av rullebanen på Flesland

Del

Her kommer litt informasjon om hvordan vi skal gjennomføre arbeidet, med minst mulig påvirkning på flytrafikken. Det blir nattestengt i en periode, og justeringer i flyprogrammet.

Petter Emblem /Avinor

I vår, skal det gjennomføres en helt nødvendig asfaltering av rullebanen på Bergen lufthavn, Flesland. Dagens asfalt er over 20 år gammel, og må skiftes ut nå. Dette er et omfattende arbeid der det bla skal legges 1600 tonn asfalt hver natt, samtidig som lysanlegg skal skiftes ut.  I tillegg skal gammel asfalt frese bort.

Nattestengt rullebane i perioden 4. mai til 6. juni. (se kalender vedlagt)

Rullebanen blir stengt for all flytrafikk mellom klokken 19.00 og 07.00, unntatt natt til lørdag og natt til søndag.

Helikoptertrafikken vil gå som normalt.

Merk at ingen ruter eller destinasjoner blir borte, men noen får redusert frekvens. Etter den nattestengte perioden vil alle avgangene være tilbake igjen.

Liten reell reduksjon av setekapasiteten

I nesten to år har Avinor har vært i dialog med flyselskapene for å redusere konsekvensene av den nødvendige nattestengingen, og flyrutene er tilpasset til den planlagte stengeperioden.

Det er kun cirka ni prosent nedgang i setekapasiteten totalt sett, men det er rom for høyere fyllingsgrad på flyene noe som kan kompensere for den reduserte setekapasiteten.

  1. Flere flyruter er flyttet til dagtid i denne perioden.
  2. Det er økt kapasitet på fredagskveldene.
  3. På noen flyruter har flyselskapene satt inn større fly, og får dermed ekstra kapasitet.

Flyselskapenes nettsider er oppdatert i henhold til vårens nattarbeid.

Hvordan reasfalterer Avinor rullebanen, med minst mulig påvirkning på flytrafikken?

Bergen lufthavn er Norges nest største flyplass, og er essensiell for næringsliv, reiseliv, syketransport og Nordsjøtrafikk. Avinor har arbeidet i mer enn to år med å planlegge, og forberede for, re-asfaltering på en slik måte at arbeidet gir minst mulig påvirkning på flytrafikken. 

Det er krevende å gjøre en så stor jobb. Noen flyplasser velger å stenge helt under asfaltering. Andre flyplasser har flere rullebaner og kan flytte flytrafikken.

Når Avinor gjør mindre arbeider, blir disse ofte utført ved nattarbeid utenfor regulær flytrafikk. Men den korte perioden uten flytrafikk på Flesland om nettene, er alt for kort til denne store asfalteringsjobben. Derfor har vi valgt å utvide perioden uten flytrafikk, fem netter i uken i denne perioden. Minimum stengetid for å få utført disse omfattende arbeidene er tolv timer per døgn.

Hvorfor reasfalterer vi i mai/juni?

I mai og begynnelsen av juni, med statistisk godt vær og lite nedbør, er det best forutsetninger for å få gjennomført arbeidet, med den kvaliteten som kreves, og med kortest mulig stengetid.

Det ligger mer informasjon om arbeidet på vår nettside: Rullebanen re-asfalteres i 2024 og 2025 - Avinor.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Fjerde kvartal 2024: Turistvekst og bedre rammevilkår styrker den finansielle inntjeningen19.2.2025 15:25:41 CET | Pressemelding

Utenlandstrafikken driver passasjervekst og i 2024 passerer Avinors inntekter 12 mrd. for første gang. Tiltakene som er besluttet i statsbudsjettet for 2025 og i Samferdselsdepartementets rammevedtak for start- og passasjeravgiften i årene 2025-2029 vil sammen med inntekstveksten gi styrket finansiell inntjening og tilstrekkelig handlingsrom for Avinor de neste årene, sier fungerende konsernsjef Anders Kirsebom.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye