Over halvparten av norske grunnskuleelevar har for lite uteområde på skulen
Ein ny rapport viser at 39 prosent av norske grunnskular har for liten skulegard. I byar er det berre 13 prosent som oppfyller minimumsnorma.

Rapporten har blitt laga på bakgrunn av ein omfattande kartlegging av 372 representative grunnskular over heile landet.
Det er fyrste gong ein har fått tal på kor stor plass norske elevar har til å vere aktive i skuletida.
Den gjeldande minimumsnorma er at kvar elev skal ha 50 kvadratmeter kvar.
– Uteområde har mykje å seie for borns utvikling, helse og trivsel, seier Emma Charlott A. Nordbø (NMBU), ein av forskarane bak rapporten.
– Norma viser kommunane viktigheita av å prioritere nok plass til elevar, men til no har det vore uklart kor mange skular som faktisk oppfyller tilrådinga.
Rapporten er laga på oppdrag frå Helsedirektoratet, og blir grunnlaget i vidare arbeid med retningslinjer.
350 000 elevar har for lite uteområde
Funna frå forskarar frå NINA, NIH og NMBU viser at norske elevar i gjennomsnitt har 67 kvadratmeter per elev.
Men det er store skilnadar mellom skular, og mange skular har svært små uteområde, særleg i byane.
Berre 13 prosent av grunnskulane i urbane strøk har stort nok uteområde. Det vil seie at over 350 000 norske elevar kvar dag har for liten plass i friminutta, seier prosjektleiar Zander Venter, forskar i Norsk institutt for naturforskning (NINA).
Skeivfordeling forsterkar sosiale skilnader
Forskarane har også sett på kva type uteområde skulane har, og kva slags grøntareal som finst i nærleiken av skulen. Det vil seie i ein radius på 200 meter frå skulens eigedom.
Her kjem byskulane dårleg ut på begge hald.
Skulane som har dei minste uteareala, har også mindre natur og naturlege element som gras, tre og sand/stein, og meir menneskapte overflater som asfalt, betong, gummifelt og kunstgras.
– Det gir grunn til bekymring når vi ser at dei elevane som i utgangspunktet har minst tilgang til natur, også har dei dårlegaste skulegardane. Dette kan forsterke sosiale skille og sementere allereie eksisterande forskjellar i barns oppvekstvilkår, seier Venter.
Uteareal er avgjerande for helse og læring
Rapporten peikar også på andre konsekvensar for elevar på skular med små uteområde i urbane strøk.
Lite natur kan påverke elevanes helse, trivsel og læring.
– Når skulegardane blir mindre går det ofte utover tilgang til natur viser undersøkinga vår. Kvifor skal vi bry oss om det? Jo, fordi vi veit frå tidlegare forsking at tilgang på natur og grøntareal mellom anna gir betre læring, seier Vidar Ulset, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier på NIH.
Tidlegare forsking har vist at det å ha natur rundt seg gir betre konsentrasjon, kan dempe ADHD-symptom og har mange positive helseutfall.
Ulset meiner derfor at elevar på urbane skular har ei klar ulempe, og fortener meir tilgang på natur i skulekvardagen.
– Kanskje vi burde tenkt heilt motsett? At elevar i tettbygde strøk burde bli kompensert for at dei bur og går på skule i by, og dermed fått tilgang til større uteområde og natur i skulegarden?
Nøkkelord
Kontakter
Egil JahrenSenior kommunikasjonsrådgiverNMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
Fakultet for landskap og samfunn
Emma Charlott Andersson NordbøFørsteamanuensisInstitutt for folkehelsevitenskap / NMBU
Tel:+4767231269emma.charlott.andersson.nordbo@nmbu.nowww.nmbu.no/om/ansatte/emma-charlott-andersson-nordboAnna Olga SyverhusetKommunikasjonsrådgiverNINA - Norsk institutt for naturforskning
Pressekontakt for Zander Venter (NINA).
Gjermund Erikstein-MidtbøKommunikasjonsrådgiverNIH - Norges idrettshøgskole
Pressekontakt for Vidar S. Ulset
Lenker
Om oss
NMBU har studier og forskning som møter de store globale spørsmålene om miljø, bærekraftig utvikling, bedre folke- og dyrehelse, klimautfordringer, fornybare energikilder, matproduksjon og areal- og ressursforvaltning.
Følg pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)
Funksjonelt fôrprotein gjør unglaksen mer robust13.2.2025 14:02:09 CET | Pressemelding
Smoltifisering og utsetting i sjø er en krevende periode for en unglaks. Men med en moderat mengde av sopp-proteinproduktet Pekilo i fôret boostes immunsystemet og gjør smålaksen mer robust, viser doktorgradsarbeidet til Dominic Duncan Mensah.
NMBU lanserer Profesjonsmaster med PPU i realfag og naturbruk12.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) lanserer et nytt studietilbud. Profesjonsmaster med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) gir søkere med bachelorgrad realfag eller utdanning i naturbruk muligheten til å bli lærer.
Klimaendringene i de afrikanske fjellene har mye større konsekvenser enn tidligere antatt11.2.2025 10:36:55 CET | Pressemelding
Det er nødvendig å iverksette umiddelbare tiltak for å hjelpe lokalsamfunnene med å tilpasse seg de endrede forholdene og beskytte disse biologiske hotspotene, advarer forskere.
NMBU har landets mest fornøyde universitetsstudenter for 10. året på rad10.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
For tiende år på rad har NMBU Norges mest fornøyde universitetsstudenter. De er fornøyde med undervisningen, med faglig og sosialt læringsmiljø og med studieprogrammene.
- Uforsvarlig lite forskning på sykdommer og lidelser hos hund og katt4.2.2025 17:27:47 CET | Pressemelding
Til tross for sterk økning i antall kjæledyr i Norge, vil ikke myndighetene bruke penger på forskning for å sikre dyrenes helse og velferd. Dette er uforsvarlig og vi henger etter resten av Norden, sier NMBU-forskere
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom