Coopay klar med BankAxept-betaling
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet.
– Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.

Coop har lenge varslet at de skal legge til rette for digitale BankAxept-kort i Coopay. Nå er løsningen testet og klar.
Kundene må selv legge inn kontonummeret tilknyttet bankkortet sitt, noe som er gjort med et par tastetrykk. 1,1 millioner Coop-medlemmer bruker Coopay i dag, men så langt har internasjonale kortnettverk som Visa og Mastercard vært betalingskilden.
– Med det norske betalingssystemet BankAxept vil det være trygt og effektivt for kundene å betale. Kjøpsopplevelsen blir det samme, men med lavere kostnader for butikkene blir det enklere for Coop å holde prisene nede for kunder og medlemmer. Vi vil derfor jobbe for å flest mulig til å legge inn BankAxept-kortet sitt i Coopay-appen, sier Qvigstad.
Fordel Norge
For norske butikker er det viktig å tilby enkle og rimelige betalingsløsninger. BankAxept lanserte digitale kortbetalinger i 2024, både i Apple Pay, Trumf Pay og Vipps.
– Vi er stolte over å kunne tilby digitale kortbetalinger til handelen. Betalingsvanene endrer seg raskt, og vi spår at hver fjerde betaling skjer med mobilen i inneværende år. Med BankAxept i digitale kanaler er vi godt rustet til å fortsette kampen mot verdens største betalingsselskaper de neste årene, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
Annerledesaktøren
I 2024 mottok medlemmene i Coop medlemsutbytte på nærmere 3 milliarder kroner, hvorav cirka halvparten var kjøpeutbytte som kundene kan overføre til bankkonto.
– Som norsk aktør er vi opptatt av å bruke gode, norske løsninger, og vi heier derfor på at BankAxept skal forbli en innovativ og lokalt tilpasset betalingsløsning også i fremtiden. Det gagner det norske samfunnet og handelen at de store kortgigantene ikke er enerådende, avslutter Qvigstad.
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Om oss
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde med Kundesjekk og Kontakttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom