XXL inngår ny treårig avtale med BUA
For tre år siden ble XXL bærekraftpartner med BUA. Samarbeidet har vært så vellykket at avtalen nå er forlenget med nye tre år. – Dessverre er det i dag mange barn og unge som faller utenfor aktivitetstilbudet, og ofte handler det om økonomi. Med BUA på laget senker vi terskelen og sammen sørger vi for at stadig flere opplever gleden av aktivitet, sier Malin Skulstad Driveklepp, bærekraftsjef i XXL.

BUA (Barn, Unge, Aktivitet) er en nasjonal organisasjon som fremmer aktivitet, inkludering og miljøvennlig deling gjennom gratis utlån av sports- og friluftsutstyr. Som Bærekraftpartner bidrar XXL til BUAs drift gjennom økonomisk støtte og tilgang til sports- og friluftsutstyr.
– Samarbeidet med XXL er et ypperlig eksempel på hvordan effektive partnerskap driver bærekraftig utvikling. Vi deler en visjon om at sport og friluftsliv skal være tilgjengelig for alle, og gjennom dette partnerskapet kan vi bidra til at enda flere barn og unge får muligheten til å være aktive, oppdage nye gleder og utvikle seg – uavhengig av bakgrunn eller økonomi. En stor takk til vår Bærekraftpartner XXL for deres uvurderlige støtte. Vi gleder oss til reisen videre og alt vi sammen kan gjøre for at kommende generasjoner får tilgang til de samme mulighetene for aktivitet og fellesskap, slik at de kan utvikle både sine ferdigheter og sin kjærlighet til sport og friluftsliv, sier Katja Hinsch, ansvarlig for strategiske partnerskap i BUA.
En sirkulær modell
I forbindelse med signering av den nye avtalen, tok partene turen til BUA Nordre Aker, en BUA i stor vekst. I 2024 lånte de totalt ut 6839 utstyrsenheter. Så langt i år har de lånt ut hele 1699 utstyrsenheter. Det vil si at de i løpet av halvannen måned er på 24 prosent av hva de oppnådde på et helt år i fjor.
– Vi ser at behovet for utstyr kan være en økonomisk barriere for å delta i idrett, samtidig som den økende mengden utstyr også har en miljømessig konsekvens. Gjennom samarbeidet vårt med BUA kan vi tilby en sirkulær delingsmodell for våre produkter, der privatpersoner får anledning til å prøve en ny aktivitet før de investerer i eget utstyr, sier Skulstad Driveklepp.
Redusere økonomiske barrierer
BUA og XXL har et felles mål: Å skape gode sports- og friluftsopplevelser for alle, uansett økonomisk situasjon. Som Bærekraftpartner står XXL sammen med BUA for å bygge en sterk og inkluderende delingskultur for idrett og friluftsliv i Norge.
I dag er det dessverre slik at mange faller utenfor både organisert og uorganisert idrett, med økonomiske barrierer som en vesentlig driver. Den siste tiden har man sett stadig flere eksempler på dette her til lands, og ifølge BUA og XXL vil tilbudet til utlånssentralene være en viktig bidragsyter til bekjempelse av utenforskap.
– Vi tror, mer enn noensinne, at sport og friluftsliv må være tilgjengelig for alle. Med vår felles kunnskap og lidenskap ser vi det som vår oppgave å inspirere alle til å komme seg ut. Bli aktive! Komme seg ut i naturen. Prøve noe nytt. Partnerskapet med BUA handler om nettopp dette, å redusere økonomiske barrierer for barn og unge slik at alle kan delta i sunne aktiviteter. Inaktivitet er en voksende utfordring i Norge, og ved å støtte BUA, hjelper vi med å bekjempe dette gjennom tilgjengelighet og deling, avslutter Skulstad Driveklepp.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Christian ThommesenKommunikasjonsdirektør / SVP Corporate Communications
Tel:+47 918 21 387Jan.thommesen@xxl.noBilder


Sports unite all
Siden starten i 2001 har XXL vokst frem som en ledende destinasjon for sport og friluftsliv i Norden. XXL har idag over 80 varehus i Norge, Sverige og Finland og Nordens største sportsbutikk på nett. Vi tilbyr kjente merkevarer til de laveste prisene.
Følg pressemeldinger fra XXL
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra XXL på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra XXL
Verdens største skismørekurs arrangeres i XXL-butikker over hele Norden27.1.2025 11:17:58 CET | Pressemelding
Den 26. februar starter Ski-VM i Trondheim, og som en oppladning til dette inviterer XXL og Swix til det som trolig er verdens største skismørekurs.
XXL lanserer M25, et nytt jaktvåpen fra Mauser.20.1.2025 13:37:57 CET | Pressemelding
Den 28. januar klokken 10:30 inviterer XXL til eksklusiv produktlansering av Mauser M25 på XXL Alna i Oslo. Dette er den norske lanseringen av det nye jaktvåpenet fra legendariske Mauser – samme dag som den globale avdukningen på Jagd & Hund-messen i Dortmund, Tyskland.
Espen Marthinsen blir ny SVP Supply Chain Management & Development i XXL.20.1.2025 13:16:53 CET | Pressemelding
Den ledende sportskjeden i Norden, XXL, annonserer i dag at Espen Marthinsen er ansatt som ny Senior Vice President for Supply Chain Management & Development. Marthinsen tiltrer stillingen 3. februar 2025.
XXL lanserer nytt treningsmerke for kvinner13.1.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
XXL utvider sin satsing på egne merkevarer med Bounce – en kolleksjon for kvinner som kombinerer kvalitet, funksjonalitet og rimelige priser.
Janus x Kleveland = perfekt sjogg!12.12.2024 10:53:01 CET | Pressemelding
Janus og Marcus Kleveland samarbeider om eksklusiv kolleksjon, som kun selges hos XXL og Janus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom