Det er lurt å forvarme elbilen før vinterferieturen
Kuldegrader betyr at elbilen din kjører kortere. - For å få maks rekkevidde når det er kaldt bør du forvarme bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Rekkevidde er en bekymring for mange elbilister, spesielt i den kalde årstiden. Mange elbiler mister så mye som 36 prosent rekkevidde i normale vintertemperaturer, viser NAFs tester. Forvarmer du bilen, kan du begrense rekkeviddetapet på vinterferieturen.
- Varmeapparatet skrus på for å varme opp kupeen. Oppvarming av en elbil går på strøm, og på de fleste elbiler vil forvarmingen også varme opp batteriet slik at det får en fin temperatur for kjøring og holder forbruket nede, sier Sødal. - Forvarming gir en komfortabel temperatur i kupeen fra starten av turen og er bra for trafikksikkerheten fordi bilrutene blir dugg- og isfrie, sier han.
Påvirker rekkevidden
Forvarmer du bilen mens den lader, kommer strømmen til oppvarmingen fra strømnettet og ikke fra bilens batteri. Et elbilbatteri veier flere hundre kilo, ofte over et halvt tonn, og trenger å være varmt for å fungere godt.
- Det tar en del tid og energi å varme opp et stort batteri. Hvis denne energien skal hentes fra batteriet, går det helt klart ut over rekkevidden. Så varm opp bilen mens den står til lading, sier NAF-rådgiveren.
Ulike løsninger
Det er stor variasjon mellom hvordan funksjonene for forvarming er løst i de forskjellige elbilene. De fleste nyere elbiler har mulighet til å legge inn et avreisetidspunkt slik at bilen varmer seg opp og er klar til du skal reise.
- Avreisetidspunktet legges inn i bilen eller i bilens app. De fleste biler har også mulighet til å starte oppvarmingen direkte hvis det plutselig er behov for å kjøre en tur. Hvordan dette gjøres finner du ved å sjekke instruksjonsboken. Bilforhandleren hjelper deg også gjerne med å finne ut av hvordan forvarming fungerer i din bil, sier Sødal.
Lad bilen før du er fremme
Går vinterferieturen til et sted uten lademulighet, er det lurt å lade opp bilen på siste hurtiglader før destinasjonen.
- Har du rikelig med strøm på batteriet, har du muligheten til å forvarme bil og batteri før du skal dra hjemover igjen, rådgir Nils Sødal. - Blir bilen stående i kulda med lite strøm kan du risikere at det blir for lite strøm til forvarming og så en treg ladestopp etter kort tids kjøring, fortsetter han.
Skal du derimot til et sted med lademulighet, kan du likesågodt kjøre direkte og plugge deg til laderen.
- La gjerne bilen stå til lading hele tiden når den ikke er i bruk. Da kan du reise hjem igjen med en forvarmet bil og full tank, avslutter Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver i NAF
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Det kostbare bilholdet er billigst med elbil8.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bil er dyrt å kjøpe og koster mye mer enn mange tror å eie. – Drivstoffprisene lyser mot oss langs veien, men det er ikke det som er den største kostnaden ved å eie bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Vil koste 72 milliarder kroner å fjerne bompengegjelda6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bompengeselskapene har nå hele 72,1 milliarder kroner i gjeld. Gjelden har økt fra 64,2 milliarder kroner året før. – Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 09:09:58 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Skiltene må vekk når veiarbeidet er avsluttet30.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren står for tur og med den følger mye veiarbeid. NAF frykter bilister mister respekten for skilting som blir stående etter at arbeidet er avsluttet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom