Feirer 10-årsdagen for grønn revolusjon til havs
Ti år etter at verdens første elektriske ferje ble sjøsatt, er CO2-utslippene fra ferjedriften i Norge halvert.

16. februar 2015 ble «MF Ampere» satt i drift i sambandet Lavik – Oppedal på E39 over Sognefjorden, som verdens første helelektriske ferje. Det ble starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten – både i Norge og resten av verden.
Fra ett til tusen fartøy
I 2015 var de direkte CO2-utslippene fra ferjedriften på riksvegene i Norge 300.000 tonn. Statens vegvesens prognose for 2025 er 149.000 tonn – altså en halvering i løpet av ti år. Nedgangen har skjedd samtidig som trafikken har økt, og med den også størrelsen på ferjene, antall ferjer og antall avganger.
I dag seiler nesten 90 elektriske ferjer i Norge, inkludert fylkesvegsambandene. I hele verden er det om lag 270 elektriske ferjer, og totalt er det rundt 1000 fartøy av forskjellige typer som drives med batterier.
Norled var først
Men det var altså «MF Ampere» og Norled som var først.
– Ved utlysning av kontrakten for sambandet Lavik – Oppedal hadde Statens vegvesen ambisjon om at en av ferjene i sambandet skulle bli et utstillingsvindu for fremtidens energi- og miljøvennlige ferjer. Derfor ble energibruk, klimautslipp og innovasjon vektlagt i tillegg til pris ved tildeling av kontrakten, sier Edvard Sandvik, som er fagdirektør for klima og bærekraft i Statens vegvesen.
Og det ble altså Norled som vant konkurransen.
– Vi bestemte oss for å ta utfordringen og tenke nytt. Erfaringene med «MF Ampere» har vist at det lønner seg å investere i elektrisk ferjedrift, både for miljøet og samfunnet ved at det skapes nye arbeidsplasser i maritim næring og fordi elektrisk drift på sikt er billigere enn dieseldrift, sier administrerende direktør Heidi Wolden i Norled.
I dag driftes nærmere halvparten av rederiets flåte med nullutslipp.
– For Norled sin del markerer Ampere starten på miljøvennlig drift. Med den var 4 prosent av flåten vår nullutslipp, mens nærmere 50 prosent av dagens flåte drives på lav- og nullutslipp. Og vi jobber videre med at det skal bli flere, sier Heidi Wolden.
Stilte krav til rederiene
Statens vegvesen er også stolt av det som har skjedd siden verdens første batteriferje ble satt i drift.
– Det grønne skiftet i ferjenæringa er et resultat av at staten bruker sin innkjøpsmakt samtidig som rederiene, utstyrsleverandører og store deler av den maritim næring har tatt utfordringen og vært innovative, sier Edvard Thonstad Sandvik.
Statens vegvesen har også lært mye disse ti årene.
– «MF Ampere» var en pilot, og piloter har sine utfordringer, ikke minst knyttet til lading. Vi er stolte av hvordan vi sammen med Norled klarte å sette i gang utviklingen. Kombinasjonen av offentlige innkjøp, ny teknologi og næringsutvikling er det grønne skiftet på sitt beste, sier Edvard Thonstad Sandvik.
Overgangen til elektriske fartøy har også skapt store ringvirkninger på land, med bedriftsetableringer og milliardeksport fra norsk maritim industri.
Fakta om «MF Ampere»
Bygget: 2014 av Fjellstrand verft, Omastrand i Vestland
Driftsstart: 16. februar 2015
Lengde og bredde: 80,8 meter lang, 20,8 meter bred.
Kapasitet: 120 personbiler og 350 passasjerer.
Drift: Helelektrisk med batterier
Klimagevinst: Sparte nærmere million liter drivstoff og 570 tonn CO2 årlig.
Batteristørrelse: 1090 kWh
Fakta om CO2-utslipp fra riksvegfergene
Over halvparten av de 44 hovedfartøyene i riksvegferjedriften bruker batteri eller hydrogen som energibærer i ordinær drift.
Utvikling i direkte utslipp av CO2 (tonn)
År Utslipp Nedgang
2015 300.000 -
2018 245.000 18 %
2020 224.000 25 %
2023 170.000 43 %
2025 149.000 (prognose) 50 %
2030 114.000 (prognose) 59 %
Nøkkelord
Kontakter
Edvard Thonstad SandvikFagdirektør klima og bærekraftStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:93065211edvard.sandvik@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Cathrine GjertsenNorled AS
Tel:99492537cathrine.gjertsen@norled.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom