
Nytt produkt gir verdiskaping for bønder på Jæren
Bønder på Jæren spiller en nøkkelrolle i Egons nye menyvalg, som nå inkluderer kyllingburger laget av lokale råvarer.

I samarbeid med Jæder i Ålgård på Jæren, har restaurantkjeden utviklet et saftig kylling-alternativ, uten å gå på kompromiss med smaken og de gode råvarene. –At kyllingburgeren også er sunnere og mer klimavennlig, får gjestene med på kjøpet, sier Ståle Nøst leder for markedsavdelingen i Egon.
36 lokale kyllingbønder
Samboerparet Jan Gunnar Gjesdal og Kari Kjestveit på Vennehollen gård i Hopestad, er en av 36 lokale kyllingbønder som leverer råvarene til den nye burgeren. – Vi er veldig glade for at Egon velger å bruke lokale råvarer her i fra Jæren, sier Gjesdal. Kjestveit forteller at det er viktig med en slik forutsigbarhet, og at det gir rom for investeringer. –Det å vite at vi kan få levere kylling også i framtida, har bidratt til at vi nylig har investert stort og bygd nytt kyllinghus her på gården, forteller hun.
På Vennehollen har det vært kyllingproduksjon i over 30 år. Paret tok over gården i 2010 og har i dag 45 000 kyllinger i det nye kyllinghuset. Samboerparet trekker frem det gode miljøet blant kyllingprodusentene i nærområdet. –Det arrangeres ofte både faglige og sosiale samlinger der kylling er fokus. Og det å ha andre rundt oss, og Hå kylling i ryggen, som vi kan snakke med og få råd fra, er helt klart en trygghet og støtte for oss, sier Gjesdal.
Innovasjon
Den nye kyllingburgeren er et resultat av et innovativt utviklingsprosjekt som har hatt både smak, kvalitet og bærekraft som hovedfokus. –Da vi planla den nye kyllingburgeren, oppdaget vi at det ikke fantes et produkt på markedet som tilfredsstilte vårt og gjestenes krav til smak og kvalitet. Derfor har vi laget burgeren selv, med eksperthjelp fra vår leverandør Jæder, sier Ståle Nøst leder for markedsavdelingen i Egon.
Jæder har vært samarbeidspartner og leverandør til restaurantkjeden i en årrekke, og tok utfordringen på strak arm. –Prosessen har gitt bedriften verdifull erfaring og ny metodisk kompetanse, forteller markeds- og bærekraftsjef Rakel K. Wester i Jæder. Som og mener at den den nye kyllingburgeren er et bevis på hva som er mulig å oppnå når mange flinke aktører jobber sammen mot et felles mål.
Skryter av samarbeidet
For Egon er dette samarbeidsprosjektet helt i tråd med deres mål om å støtte norske produsenter og å bidra til en bærekraftig matkjede. Nøst skryter av samarbeidet –Jæders ekspertise, og deres nære samarbeid med lokale bønder, har vært avgjørende for at vi har lyktes, sier han.
–Derfor kan alle våre gjester nå velge fritt mellom kylling- eller storfekjøtt når de bestiller burger i en av våre restauranter, avslutter Nøst.
Nøkkelord
Kontakter
Ståle NøstLeder kommunikasjon og markedNorrein Gruppen / Egon Restauranter
Tel:926 86 626staale@norrein.noBilder






Lenker
Om Egon
Egon har 45 restauranter i Norge og 3 i Sverige. Egon har over 1.600 ansatte og er eid av Norrein AS med hovedkontor i Trondheim. Egon ble grunnlagt i 1984 på Nordstrand, Oslo, som Egon Steak & Pizza.
Egon er engasjert i flere nasjonale prosjekter som har som mål å gi tilbake til samfunnet. Blant annet «Natteravnene», hvor engasjerte foreldre og voksne bidrar til trygghet i byene, og samarbeidet med Frelsesarmeen, hvor det deles ut gavekort på 2800 måltider.
Følg pressemeldinger fra Egon
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Egon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.