Det europeiske medierådet er etablert
Mediemyndigheter fra 30 europeiske land er med i Det europeiske medierådet, som nå er etablert. Rådet skal blant annet bidra til å motvirke inngrep i pressefriheten både fra statlige og kommersielle aktører.

Det nye medierådet ble konstituert i Brussel 10. februar, og består av mediemyndigheter fra de 27 medlemslandene i EU og 3 EFTA-land, inkludert Medietilsynet.
- Selv om vi per i dag er heldig stilt her i Norge, er både pressefrihet og mediemangfold under press i Europa. Redaktørstyrte medier er en hjørnestein i åpne demokratier, og vi trenger et styrket og koordinert europeisk samarbeid for å verne om medienes posisjon, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Medierådet er en videreføring av ERGA (European Regulators Group for Audiovisual Media Services), men med bredere mandat, og er i tillegg uavhengig av Europakommisjonen. Rådets arbeidsoppgaver er forankret i direktivet for audiovisuelle medietjenester, som nå er blitt en del av den norske kringkastingsloven, og i mediefrihetsforordningen, som ennå ikke er innlemmet i EØS-avtalen.
- Mediefrihetsforordningen innebærer forpliktelser som er viktigst for land der pressefriheten står svakere enn i Norge, men dagens politiske situasjon gir et behov for et internasjonalt perspektiv på mediemangfold og redaksjonell uavhengighet, sier Velsand.
Mediefrihetsforordningen pålegger sosiale medier og andre store internettplattformer å varsle en redaksjon 24 timer før et innlegg slettes, med rett til å klage på beslutningen. Medierådet skal fasilitere dialogmøter mellom europeiske medieorganisasjoner og globale plattformer ved behov.
- Sosiale medier er blitt en viktig infrastruktur for den offentlige samtalen, og de globale aktørene har stor påvirkningsmakt over innholdet vi får se. Vi trenger derfor et bedre vern av redaksjonelt innhold på internettplattformene, sier Velsand.
Medierådet får også en viktig oppgave i å koordinere håndhevingen av direktivet for audiovisuelle medietjenester, som omfatter sosiale medieplattformer som YouTube, TikTok, Instagram og Facebook, som blant annet er forpliktet til å ha tilstrekkelige beskyttelsestiltak for barn og unge.
Carlos Aguilar Paredes fra den spanske mediemyndigheten er valgt som leder for det europeiske medierådet, mens Amma Asante fra den nederlandske myndigheten er nestleder.
Les mer i pressemeldingen fra Europakommisjonen.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom