Mercedes-Benz Sprinter fyller 30 år
I 1995 lanserte Mercedes-Benz modellen Sprinter, en varebil som gjennom årene har stått for kvalitet, innovasjon og variasjon. I 2025 er Sprinter mer allsidig enn noensinne der den også tilbys som helelektriske eSprinter med en rekkevidde på opptil 440 kilometer (WLTP).

Det hele startet i 1995
Sprinter hadde premiere våren 1995. Modellen var etterfølgeren til den legendariske T1/TN og var den første varebilen med stjerne som hadde et navn i stedet for nøkterne tall- og bokstavkoder. Sprinter tok kun over det grunnleggende tekniske konseptet fra forgjengeren, mens alt annet ble konstruert og designet fra bunnen av. Kombinasjonen av selvbærende karosseri, moderne chassis med uavhengig fjæring foran og kraftige motorer var unikt på denne tiden. I tillegg tilbød ingen annen varebil flere sikkerhetsfunksjoner. Sprinter hadde blant annet skivebremser foran og bak, ABS og høydejusterbare trepunkts sikkerhetsbelter som standard. En førerkollisjonspute var tilgjengelig som ekstrautstyr.
Når den første Sprinter-generasjonen ble lansert i 1995 kom den i mange utgaver. Disse omfattet chassis, planbil, tippbil med dobbel- eller enkelkabin, varebil og minibuss med fem eller ni seter, og med flatt eller høyt tak. Akselavstandene varierte fra 3.000 til 4.025 millimeter. Den tillatte totalvekten var i utgangspunktet 2.590 kg, 2.800 kg eller 3.500 kg.
I den omfattende oppdateringen i år 2000 la Mercedes-Benz vekt på sikkerhet og førerkollisjonsputen var nå også en del av standardutstyret, med en valgfri kollisjonspute på passasjersiden. Traction control ASR var også tilgjengelig fra midten av år 2000. Med introduksjonen av det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® satte Sprinter nye standarder innen aktiv sikkerhet fra 2002.

Andre generasjon Sprinter kom i 2006
Andre generasjon Sprinter ble lansert i begynnelsen av 2006, og nå hadde den allsidige modellen ytterligere variasjonsmuligheter. Kundene kunne velge mellom tre akselavstander, fire lengder, tre takhøyder og en totalvekt fra 3.000 kg til 5.000 kg. I tillegg ble det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® introdusert som standard i de lukkede versjonene på opptil 3.500 kg totalvekt. To år senere var systemet standard på alle karosserivarianter opptil 3.500 kg totalvekt.
Et valgfritt luftfjæringssystem ble lagt til i utvalget for 2008. I 2009 ble BlueEFFICIENCY introdusert, som sammen med den nye sekstrinns manuelle girkassen, og automatisk start-stopp-system, økte dynamikken og reduserte drivstofforbruket merkbart. I 2013 ble Crosswind Assist introdusert, et helt nytt sikkerhetssystem i en varebil. Fra 2016 var Sprinter tilgjengelig med 5.500 kg totalvekt.

I 2018 fikk vi hilse på tredje generasjon Sprinter
Tredje generasjon Sprinter ble lansert i 2018 og den nye modellen utvidet variasjonsmulighetene ytterligere, blant annet ved å introdusere forhjulstrekk. Den nye modellen satte nye standarder, spesielt når det gjelder infotainment og tilkobling, takket være multimediasystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience), som for første gang ble gjort tilgjengelig i et nyttekjøretøy. Siden den gang har Sprinter fulgt talekommandoer og muliggjort bruk av sentrale flåte-, kjøretøy-, sjåfør- og stedsbaserte tjenester.
Når det gjelder sikkerhetsfunksjoner, hevet Mercedes-Benz nok en gang standarden til et nytt nivå, med eksempelvis DISTRONIC Active Distance Assist. Den neste milepælen kom i 2019 når den første elektriske eSprinter ble lansert.

I 2025 er Sprinter-familien mer allsidig enn noensinne med eSprinter i porteføljen
Triaden av effektivitet, rekkevidde og lastevolum gjør dagens elektriske Mercedes-Benz eSprinter til en allsidig bil. Modellen har vært tilgjengelig i sin nåværende form siden i fjor og finnes nå i to karosserityper og to lengder. I tillegg er det mulig å velge mellom tre batteristørrelser.
Elektriske eSprinter har en rekkevidde på opptil 440 kilometer (WLTP) og er basert på et nytt konsept bestående av tre moduler som gjør at plattformen enkelt kan tilpasses til ytterligere varianter. Dette åpner også helt nye muligheter for påbyggere til å utvikle bransjespesifikke løsninger basert på eSprinter. Modellen har et lastevolum på opptil 14 kubikkmeter og en totalvekt på opptil 4.250 kg.
Sikkerhets- og assistansesystemene er også oppgradert og inkluderer blant annet Active Brake Assist funksjonen for kryssende trafikk som standard. Med de siste endringene kan en 22 kW AC-lader og en kjøreassistentpakke bestilles som ekstrautstyr. Sistnevnte inkluderer for eksempel tilleggsfunksjoner til Active Distance Assist DISTRONIC (blant annet rutebasert hastighetstilpasning og Active Speed Limit Assist).
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
























Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
30 år siden Mercedes-Benz introduserte det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP®6.2.2025 14:55:16 CET | Pressemelding
Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® er en milepæl innen aktiv bilsikkerhet. Systemet hadde verdenspremiere i S-Klasse Coupé (C140) i 1995 hvor det ble introdusert som standardutstyr på utgaven med V12-motor. I 1999 ble Mercedes-Benz det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP® som standard.
Nye E-Klasse All-Terrain er nå tilgjengelig for bestilling16.1.2025 10:45:42 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain byr på høyere bakkeklaring, luftfjæring og firehjulstrekk som standard. Nå er den tilgjengelig for bestilling som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Startprisen for utgaven E 300 de All-Terrain Special Edition Plus begynner på 1.055.275,- (ekskl. levering)*. De første kundebilene forventes på norske veier i løpet av våren 2025.
Mercedes-Benz tar individualisering til nye høyder med MANUFAKTUR19.12.2024 13:53:59 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz utvider sitt MANUFAKTUR-program og åpner samtidig et helt nytt MANUFAKTUR-studio. Her møter toppmoderne produksjonsmetoder et tradisjonelt håndverk for å oppfylle de mest krevende kundeønskene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom