Mercedes-Benz Sprinter fyller 30 år
I 1995 lanserte Mercedes-Benz modellen Sprinter, en varebil som gjennom årene har stått for kvalitet, innovasjon og variasjon. I 2025 er Sprinter mer allsidig enn noensinne der den også tilbys som helelektriske eSprinter med en rekkevidde på opptil 440 kilometer (WLTP).

Det hele startet i 1995
Sprinter hadde premiere våren 1995. Modellen var etterfølgeren til den legendariske T1/TN og var den første varebilen med stjerne som hadde et navn i stedet for nøkterne tall- og bokstavkoder. Sprinter tok kun over det grunnleggende tekniske konseptet fra forgjengeren, mens alt annet ble konstruert og designet fra bunnen av. Kombinasjonen av selvbærende karosseri, moderne chassis med uavhengig fjæring foran og kraftige motorer var unikt på denne tiden. I tillegg tilbød ingen annen varebil flere sikkerhetsfunksjoner. Sprinter hadde blant annet skivebremser foran og bak, ABS og høydejusterbare trepunkts sikkerhetsbelter som standard. En førerkollisjonspute var tilgjengelig som ekstrautstyr.
Når den første Sprinter-generasjonen ble lansert i 1995 kom den i mange utgaver. Disse omfattet chassis, planbil, tippbil med dobbel- eller enkelkabin, varebil og minibuss med fem eller ni seter, og med flatt eller høyt tak. Akselavstandene varierte fra 3.000 til 4.025 millimeter. Den tillatte totalvekten var i utgangspunktet 2.590 kg, 2.800 kg eller 3.500 kg.
I den omfattende oppdateringen i år 2000 la Mercedes-Benz vekt på sikkerhet og førerkollisjonsputen var nå også en del av standardutstyret, med en valgfri kollisjonspute på passasjersiden. Traction control ASR var også tilgjengelig fra midten av år 2000. Med introduksjonen av det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® satte Sprinter nye standarder innen aktiv sikkerhet fra 2002.

Andre generasjon Sprinter kom i 2006
Andre generasjon Sprinter ble lansert i begynnelsen av 2006, og nå hadde den allsidige modellen ytterligere variasjonsmuligheter. Kundene kunne velge mellom tre akselavstander, fire lengder, tre takhøyder og en totalvekt fra 3.000 kg til 5.000 kg. I tillegg ble det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® introdusert som standard i de lukkede versjonene på opptil 3.500 kg totalvekt. To år senere var systemet standard på alle karosserivarianter opptil 3.500 kg totalvekt.
Et valgfritt luftfjæringssystem ble lagt til i utvalget for 2008. I 2009 ble BlueEFFICIENCY introdusert, som sammen med den nye sekstrinns manuelle girkassen, og automatisk start-stopp-system, økte dynamikken og reduserte drivstofforbruket merkbart. I 2013 ble Crosswind Assist introdusert, et helt nytt sikkerhetssystem i en varebil. Fra 2016 var Sprinter tilgjengelig med 5.500 kg totalvekt.

I 2018 fikk vi hilse på tredje generasjon Sprinter
Tredje generasjon Sprinter ble lansert i 2018 og den nye modellen utvidet variasjonsmulighetene ytterligere, blant annet ved å introdusere forhjulstrekk. Den nye modellen satte nye standarder, spesielt når det gjelder infotainment og tilkobling, takket være multimediasystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience), som for første gang ble gjort tilgjengelig i et nyttekjøretøy. Siden den gang har Sprinter fulgt talekommandoer og muliggjort bruk av sentrale flåte-, kjøretøy-, sjåfør- og stedsbaserte tjenester.
Når det gjelder sikkerhetsfunksjoner, hevet Mercedes-Benz nok en gang standarden til et nytt nivå, med eksempelvis DISTRONIC Active Distance Assist. Den neste milepælen kom i 2019 når den første elektriske eSprinter ble lansert.

I 2025 er Sprinter-familien mer allsidig enn noensinne med eSprinter i porteføljen
Triaden av effektivitet, rekkevidde og lastevolum gjør dagens elektriske Mercedes-Benz eSprinter til en allsidig bil. Modellen har vært tilgjengelig i sin nåværende form siden i fjor og finnes nå i to karosserityper og to lengder. I tillegg er det mulig å velge mellom tre batteristørrelser.
Elektriske eSprinter har en rekkevidde på opptil 440 kilometer (WLTP) og er basert på et nytt konsept bestående av tre moduler som gjør at plattformen enkelt kan tilpasses til ytterligere varianter. Dette åpner også helt nye muligheter for påbyggere til å utvikle bransjespesifikke løsninger basert på eSprinter. Modellen har et lastevolum på opptil 14 kubikkmeter og en totalvekt på opptil 4.250 kg.
Sikkerhets- og assistansesystemene er også oppgradert og inkluderer blant annet Active Brake Assist funksjonen for kryssende trafikk som standard. Med de siste endringene kan en 22 kW AC-lader og en kjøreassistentpakke bestilles som ekstrautstyr. Sistnevnte inkluderer for eksempel tilleggsfunksjoner til Active Distance Assist DISTRONIC (blant annet rutebasert hastighetstilpasning og Active Speed Limit Assist).
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
























Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz CLA kåret til årets elbil i Finansavisen20.12.2025 14:50:00 CET | Pressemelding
Finansavisen har samlet og vurdert elbiler som har utmerket seg i løpet av året, og Mercedes-Benz CLA går av med seieren! Kombinasjonen av avansert ingeniørarbeid og imponerende kjøreegenskaper gjør at bilen skiller seg ut i et sterkt felt av finalister.
Nye Mercedes-Benz GLB: En allsidig hverdagshelt klar for eventyr9.12.2025 11:47:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz presenterer en ny generasjon GLB – en elektrisk SUV som kombinerer moderne design, avansert teknologi og praktiske løsninger. Den nye GLB er mer enn bare en bil; den er en fleksibel følgesvenn som gir plass til både hverdagsliv og spontane eventyr – og den kommer på norske veier våren 2026.
Norges neste elbilfavoritt? Nå er elektriske GLC klar for bestilling.29.10.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Den elektriske Mercedes-Benz GLC 400 4MATIC er nå tilgjengelig for bestilling i Norge, og det til en lanseringspris på 699 900 kroner, inkl. levering. Med lang rekkevidde, lynrask lading og avansert teknologi, er dette en SUV som kombinerer komfort, kraft og eleganse. De første kundebilene forventes på norske veier før sommeren 2026.
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom