Norturas årsresultat preges av omstilling
Til tross for sterke kommersielle prestasjoner på flere områder i 2024, preges årsresultatet av fortsatt omstilling og høyere driftskostnader.

Året under ett økte salget av rødt kjøtt og datterselskapene bidro positivt til konsernets lønnsomhet. Samtidig førte utfordringer innen hvitt kjøtt og egg, og inflasjonsdrevne kostnadsøkninger, til en resultatnedgang. Effektiviteten ved de nye skjærelinjene i Tønsberg har økt, men det har tatt lenger tid enn forventet å nå det målsatte effektivitetsnivået.
Målrettet arbeid med kapitalfrigjøring, og sterk kontantstrøm fra drift, har medført at netto gjeld er redusert med omkring 400 millioner kroner gjennom 2024 som er positivt for Norturas gjeldsbetjeningsevne.
Bygger for konkurransekraft og vekst
Resultat før skatt endte på -75 millioner kroner. Driftsresultatet (EBIT) for konsernet var 197 millioner kroner, mens driftsresultat før renter, skatt og avskrivninger (EBITDA) var 823,9 millioner kroner.
– Vi investerer for morgendagen og bygger en plattform for økt konkurransekraft og videre vekst. Det tar tid å høste gevinstene av investeringene vi har gjort tidligere, samtidig som vi har høyere kostnader enn forventet, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
Et godt julesalg, og økt salg av ferdigmat og pålegg, bidro til å løfte salgsvolumet av Gilde-produkter med 3 prosent i tredje tertial. For året samlet økte salget av rødt kjøtt til dagligvare med 1,5 prosent.
I markedet har introduksjonen av en ny serie med premium biffer hatt en økning i salget på 20 prosent. Samtidig har lanseringen av en ny linje med crispy kylling blitt svært godt mottatt av kundene, med en salgsøkning på 15 prosent.
Positivt tredje tertial
For tredje tertial var driftsresultat før renter, skatt og avskrivninger (EBITDA) 406 millioner kroner, 51 millioner kroner lavere enn i 2023.
– Resultatet for tredje tertial er isolert sett positivt, men det er ikke tilstrekkelig til fullt ut å veie opp for en svak start på året, noe som har påvirket det samlede årsresultatet., sier Panengstuen.
Resultat preget av investering og omstilling
Nortura har gjennom de siste årene gjennomført omfattende investeringer i fabrikker, prosesser, IT og digitalisering for å sikre langsiktig konkurransekraft. Disse investeringene medfører høyere avskrivninger og rentekostnader.
De nye skjærelinjene på Nortura Tønsberg har ikke oppnådd forventet kostnadseffektivitet ennå.
Samtidig har økte kostnader til vann- og avløpstjenester, sammen med andre driftskostnader, påvirket marginene negativt.
– Vi er i en omstilling der vi moderniserer og effektiviserer produksjonen for å møte morgendagens krav. Slike prosesser krever tid før de gir full effekt, men vi er sikre på at vi beveger oss i riktig retning, sier Panengstuen.
Gode resultater for rødt kjøtt – utfordringer for hvitt kjøtt og egg
Salget av rødt kjøtt til dagligvaremarkedet økte i 2024 sammenlignet med 2023. Særlig Gilde hadde sterk utvikling gjennom året, med gode resultater på pålegg og ferdigmat.
– Gilde står sterkt i markedet, og vi ser at stadig flere velger våre produkter. Den solide veksten gjennom året viser at vi treffer både kundenes og forbrukernes behov, og det gir oss et sterkt fundament for videre vekst og utvikling, sier Panengstuen.
Salget i proff-markedet viste særlig vekst innen hotell, restaurant og catering, hvor Nortura har utvidet sortimentet og styrket samarbeidet med store aktører.
På den andre siden har hvitt kjøtt og egg møtt flere utfordringer som har påvirket årsresultatet. Et høyt lagernivå av hvitt kjøtt ved inngangen til året har ført til redusert produksjonsvolum, lavere salgsbidrag og høyere nedskrivninger. For egg var 2024 preget av knapphet på råvare. Samtidig har avviklingen av kyllingslakteriet i Elverum og flytting av aktiviteten til Hærland medført midlertidige innkjøringsutfordringer og økte kostnader.
Målrettede tiltak for å styrke lønnsomheten
Nortura jobber aktivt med å forenkle og forbedre driften for å sikre en mer effektiv og konkurransedyktig virksomhet. Gjennom året har selskapet gjennomført flere tiltak for å styrke lønnsomheten, blant annet ved å intensivere arbeidet med kontinuerlig forbedring i produksjonsanleggene, optimalisere støtte- og administrative funksjoner, og implementere målrettede forbedringsprogrammer for å redusere kostnader og øke produktiviteten.
– Vi har jobbet systematisk med effektivisering og forbedringstiltak på tvers av konsernet. Disse grepene er avgjørende for å styrke vår konkurransekraft og skape en mer bærekraftig og lønnsom virksomhet, sier Panengstuen.
En viktig del av dette arbeidet er også tilpasning av sortimentet for å fokusere på lønnsomme produkter, samtidig som Nortura styrker tilbudet i segmenter med størst vekstpotensial. Dette sikrer en mer robust og markedsrettet portefølje.
– Vi ser allerede effekten av grepene vi har tatt, men vi er ikke i mål. Vi vil fortsette arbeidet med å effektivisere og forbedre driften for å møte morgendagens krav, sier konsernsjefen.
Sterke resultater i datterselskaper
Datterselskapene leverte solide resultater i 2024, med et samlet EBITDA på 438,8 millioner kroner, som er 30 millioner kroner over året før.
– Datterselskapene våre viser stor innovasjonskraft og evne til å skape verdier i sine markeder. De bidrar sterkt til konsernets samlede utvikling og styrker vår posisjon i flere segmenter, sier Panengstuen.
Fortsetter fornyingen
Nortura vil fortsette arbeidet med å styrke konkurransekraften gjennom investeringer, forbedringsprogrammer og strategisk utvikling.
– Vi er ikke fornøyde med en negativ bunnlinje, men vi ser tydelig at grepene vi har tatt gir effekt. Vårt arbeid for å sikre et mer effektivt, markedsorientert og konkurransedyktig Nortura fortsetter, avslutter Panengstuen.
Kontakter
John Trygve TollefsenPressesjef
Tel:(+47) 911 34 299john.trygve.tollefsen@nortura.noOm Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
Egg tilbakekalles grunnet mulighet for helseskade6.2.2025 15:58:53 CET | Pressemelding
Nortura og andre produsenter tilbakekaller flere ulike egg. Grunnet feil hos fôrleverandør, Felleskjøpet, kan noen av eggene ha et forhøyet nivå av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Forbrukere som har kjøpt de aktuelle eggene bes om å kaste eller returnere dem til butikk.
Nortura styrker satsingen på halal9.12.2024 11:58:58 CET | Pressemelding
Den 1. september overførte Nortura all slakting av halalkylling til sitt oppgraderte anlegg på Hærland som fra før har håndtert all skjæring og pakking av halal. Gjennom å samle produksjonen på et sted styrker Nortura sin satsing på halal og skaper muligheter i et marked i vekst.
PRIOR lanserer proteinpulver - kun laget av 100% norsk eggehvite18.11.2024 09:59:44 CET | Pressemelding
PRIOR Matprotein er et nytt smaksnøytralt proteinpulver, egnet for bruk i både mat og drikke. Matproteinet er laget av tørket eggehvite og uten bruk av tilsetningsstoffer.
Nortura trapper opp satsingen på plussprodukter15.10.2024 12:36:09 CEST | Pressemelding
Nortura ser store verdier i hele dyret, og trapper nå opp satsingen på plussprodukter med en ny avdeling i konsernet.
Tilbakekaller et lite parti Gilde Ekte kokt skinke distribuert i Nordland, Troms og Finnmark15.8.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
Grunnet risiko for metallrester i produktet, bes forbrukere som har kjøpt Gilde Ekte kokt skinke 110g med siste forbruksdag 15.09.2024 om å kaste produktet. Tilbakekallingen gjelder kun produkter kjøpt i NorgesGruppen sine butikker i området mellom Lofoten/Ballangen i sør til Honningsvåg og Kirkenes i nord, i tidsperioden 9. til 15. august.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom