Utvidet tilbakekalling av egg
Coop kaller tilbake et mindre parti på 5 000 pakker egg på grunn av høyt innhold av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Produktene er fjernet fra butikkene.
Tilbakekalling gjelder Xtra egg 12 S/M og Coop Frokostegg Frittgående12 L med tre ulike best før-dato og produksjonstidspunkt. Se oversikt over hvilke egg tilbakekallingen gjelder under.
Tilbakekallingen henger sammen med forrige ukes hendelse, der fôrleverandør har tilsatt for mye vitamin D i produksjon av kraftfôr. Egg fra høner som har spist dette fôret vil ha et forhøyet innhold av vitamin, noe som kan være helseskadelig.
På grunn av alvorlighetsgraden knyttet til denne hendelsen, valgte Coop umiddelbart å kalle tilbake alle produkter vi klarte å spore samme dag. Etter grundig gjennomgang av produksjonen, i tett samarbeid med vår leverandør, har vi funnet grunn til å oppdatere tilbakekallingen, som nå gjelder et noe utvidet produksjonstidspunkt for to av produktene fra tilbakekallingen torsdag 6. februar.
Coop benytter Den Stolte Hane som hovedleverandør, hvor kun én produsent har benyttet det aktuelle fôret. Det betyr at Coops butikker er svært lite rammet og kommer til å kunne levere egg tilnærmet som normalt. Totalt har vi trukket tilbake 180 000 egg.
Vi viser til Mattilsynets hjemmesider for mer informasjon:
https://www.mattilsynet.no/tilbaketrekkinger/nortura-kaller-tilbake-egg-grunnet-mulighet-for-helseskade
Vi ber kunder som har kjøpt disse produktene om å kaste dem eller levere dem til butikken og få pengene tilbake, eller nytt produkt.
Eventuelle spørsmål fra forbruker kan rettes til Coops kundeservice: coop.no/kundeservice
Tilbakekallingen gjelder følgende produkter:
- Xtra Egg S/M 12 pk
- Coop Frokostegg Frittgående L 12 pk
Best før dato og oppdatert produksjonstidspunkt for begge produkter:
- 10.02.2025, kun egg produsert mellom kl 14:45 og 16:00
- 16.02.2025, kun egg produsert mellom kl 07:45 og 08:30
- 28.02.2025, kun egg produsert mellom kl 15:00 og 16:00
Bilder


Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop skuffet over Konkurranseklagenemndas vedtak21.8.2025 09:10:56 CEST | Pressemelding
Coop Norge SA er skuffet over at Konkurranseklagenemnda fatter vedtak om brudd på konkurranseloven i prisjegersaken.
Kraftig vekst i salg av beredskapsprodukter hos Obs12.8.2025 08:31:34 CEST | Pressemelding
Stadig flere nordmenn har tatt grep for å sikre seg i en uforutsigbar tid. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
Selger rekordmye frukt og grønt etter suksesskampanje11.8.2025 14:13:10 CEST | Pressemelding
Extra lanserte «Alltid 8» for ett år siden, samtidig med de nye kostrådene fra myndighetene. Målet var å gjøre det enklere – og billigere – å spise mer frukt og grønt. Siden da har tilbudskonseptet ført til en dobling i salget av varene som inngår.
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom