Alexandra Beverfjord blir ny konserndirektør i Amedia
Alexandra Beverfjord er ansatt som konserndirektør for innhold, produkt og teknologi i Amedia.

Beverfjord kommer fra rollen som konserndirektør i Aller Media Nordic (CMBO).
– Imponert over Amedia
– Jeg har lenge vært imponert over Amedias evne til å kombinere samfunnsansvar med innovasjon, både lokalt og nasjonalt. Den banebrytende digitaliseringen av Amedias lokalaviser har vakt internasjonal oppmerksomhet i mediebransjen, og jeg ser virkelig frem til å bidra i selskapets videre utvikling, sier Beverfjord.
Beverfjord har bred redaksjonell og kommersiell ledererfaring og har skapt sterke resultater og vekst i sine lederroller.
– Jeg brenner for redaktørstyrte medier, deres oppdrag og digitale transformasjon, og gleder meg stort til å bygge videre sammen med de dyktige menneskene i Amedia. Samtidig vil jeg rette en stor takk til Aller Media for de inspirerende og engasjerende årene og for det gode samarbeidet vi har hatt, sier Beverfjord.
– Hun er en sjelden kapasitet
Konsernsjef Anders Opdahl er svært tilfreds med ansettelsen av Beverfjord i rollen som konserndirektør for innhold, produkt og teknologi i Amedia.
– Jeg er utrolig glad for at Alexandra Beverfjord nå blir en del av Amedia-laget. Hun er en sjelden kapasitet, som har skapt helt unike resultater som toppleder i nordisk sammenheng. Alexandra er en ekte publisist, som brenner for journalistikken, og jeg er helt trygg på at hun vil bidra sterkt til å løfte oss videre, sammen med dyktige kolleger hun nå får i Amedia, sier Opdahl.
Beverfjord startet som journalist i Adresseavisa i 1996 før hun gikk til Dagbladet i 2001, hvor hun jobbet som reporter og nyhetsredaktør. I 2013 gikk hun til NRK og rollen som reportasjeredaktør, og videre som nyhetsdirektør. I 2018 returnerte hun til Dagbladet som sjefredaktør og administrerende direktør. I 2023 gikk hun til stillingen som konserndirektør i Aller Media.
Beverfjord er utdannet innen sosialantropologi og økonomi. Hun har en mastergrad fra NTNU og en MBA fra Norges handelshøyskole.
Organisatorisk endring i Amedias ledelse
Når Alexandra Beverfjord tiltrer rollen tar hun det konsernovergripende ansvaret for innhold, produkt og teknologi.
– I løpet av kort tid har Amedia tatt en ledende posisjon i det nordiske mediemarkedet, noe som skaper behov for organisatoriske endringer. Markus Rask Jensen, med ansvar for nyhet og Håvard Solheim, med ansvar for data og teknologi vil rapportere til Alexandra Beverfjord når hun er på plass. Sammen vil disse tre utgjøre Nordens sterkeste team på innhold, produkt og teknologi. Det er jeg glad for og helt trygg på, avslutter Opdahl.
Tiltredelsestidspunktet blir offentlig når det er fastsatt.
Kontakter
Helene Wille LundKommunikasjonsrådgiverAmedia
Tel:98444821helene.lund@amedia.noOm Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
kommunikasjon@amedia.no
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
Amedia presenterer årsresultatet for 202418.6.2025 13:36:18 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 25. juni klokka 12.00 presenterer Amedia sitt årsresultat for 2024. Sted: Schweigaards gate 15, Oslo
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom