Schibsted Media inngår samarbeid med OpenAI
Schibsted Media og OpenAI inngår et strategisk partnerskap som skal integrere medieselskapets faktabaserte journalistikk i OpenAIs tjenester. Schibsted Media vil også få tilgang til OpenAIs innsikt og ny teknologi.
![Siv Juvik Tveitnes, CEO i Schibsted Media, påpeker at partnerskapet med OpenAI er i tråd med selskapets strategi om å integrere AI på en måte som støtter og styrker journalistikken.](/data/images/public/17848846/18416093/234ce74c-4131-4e6a-9dde-7aab380e4fa9-w_720.jpg)
Partnerskapet innebærer at OpenAI kan integrere nyhetsartikler i realtid fra utvalgte Schibsted Media-merkevarer, blant annet VG, Aftenposten, Aftonbladet og Svenska Dagbladet, i OpenAIs produkter, inkludert ChatGPT. Artiklene vil bli brukt til å levere oppdaterte nyhetssammendrag, med tydelig kildehenvisning til Schibsted Medias mediehus, slik at brukerne kan verifisere informasjonen.
Avtalen vil gjøre Schibsted Medias pålitelige journalistikk tilgjengelig for nye målgrupper, samtidig som ChatGPTs 300 millioner brukere får tilgang til oppdatert og relevant informasjon fra hele Norden.
– Dette partnerskapet er en del av Schibsted Medias overordnede strategi for å integrere AI på måter som støtter og styrker journalistikken. Ved å kombinere vår redaksjonelle ekspertise med OpenAIs teknologi og innsikt, fortsetter vi å tilpasse oss og sørge for at journalistikken utvikler seg i takt med teknologiske fremskritt, sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media.
– Vårt samarbeid med Schibsted Media styrker vår ambisjon om å støtte kvalitetsjournalistikk og forbedre ChatGPT-opplevelsen, slik at brukerne får tilgang til relevant og oppdatert nyhetsinnhold. Dette er en del av vår overordnede strategi for å gi både utgivere og publikum fordeler av avansert AI-teknologi, sier Varun Shetty, leder for mediepartnerskap i OpenAI.
Schibsted Media har vært en bransjeleder i bruk av AI og har integrert teknologien i både redaksjonelle arbeidsprosesser og utviklingen av brukeropplevelser. Eksempler inkluderer Aftonbladets AI-chatbot, som besvarte over 600 000 leserspørsmål om det amerikanske presidentvalget, et verktøy som leverer personlige ukentlige nyhetssammendrag, samt artikkelsammendrag som engasjerer brukerne til å lese mer.
Selskapet har også brukt AI-basert tekst-til-tale-teknologi for å konvertere nyhetsartikler til lyd, samt tekst-til-video-verktøy for å gjøre artikler om til engasjerende multimediainnhold – noe som øker tilgjengeligheten og rekkevidden av innholdet.
– Ettersom AI-drevne plattformer i økende grad påvirker hvordan folk søker etter og samhandler med informasjon, gir dette partnerskapet oss muligheten til å utforske nye kommersielle muligheter i det digitale økosystemet. Ved å være tidlig ute, posisjonerer vi oss for bedre å forstå og påvirke hvordan kvalitetsjournalistikk kan distribueres, gi inntektsmuligheter og opprettholdes i en AI-drevet medieverden, sier Tveitnes.
Hun påpeker at avtalen tilfører ekstra ressurser som er øremerket innovasjon og AI-utvikling i redaksjonene. Tveitnes fremhever også at samarbeidet gir Schibsted Media innsikt i produktivitetsgevinster og brukerengasjement basert på sanntidsdata, slik at selskapet kontinuerlig kan optimalisere bruken av AI.
Schibsted Medias samarbeid med OpenAI gjenspeiler også selskapets mål om å bevare tilliten til kvalitetssikret journalistikk. Å sikre at publikum har tilgang til pålitelig informasjon er avgjørende, og dette samarbeidet styrker Schibsted Medias posisjon som en ledende aktør i mediebransjen og en forsvarer av uavhengig og faktabasert journalistikk.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
- Bjørn-Martin Bache Nordby, Head of Communications i Schibsted Media, på telefon +47 977 00 019 eller på e-post bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.com.
- Svenske medier kan kontakte Petter Ovander, Communication Manager i Schibsted Media, på telefon +46 702682664 eller på e-post petter.ovander@schibsted.com.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comPetter OvanderKommunikationschef
Schibsted Media - Sverige
Lenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Mediekonsernet Schibsted Media har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Våre 2800 ansatte er basert i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsinki, Krakow og Gdansk. Og vi er avhengig av dem alle for å lykkes, gjennom tett samarbeid på tvers av redaksjoner, produkt- og teknologimiljøer, og abonnement- og annonseenhetene.
Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Bahare Viken ny programleder i sex-podkasten Høvla10.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Journalist og programleder Bahare Viken slipper onsdag denne uken første episode av sex-podkasten Høvla på Podme.
Går sammen om provoserende VGTV-serie29.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
To av landets fremste skjult kamera-skapere slår seg sammen for første gang. «Dommerjævel» med Mads Hansen og Calle Hellevang-Larsen har premiere på VGTV 13. februar og tar oss med på en provoserende og humoristisk reise gjennom Europas idrettsarenaer.
Schibsted Media tar grep for å sikre en bærekraftig fremtid22.1.2025 10:07:48 CET | Pressemelding
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes informerte onsdag de ansatte i Schibsted Media om de overordnede grepene selskapet tar for å tilpasse seg den økonomiske situasjonen og legge til rette for den langsiktige strategien.
Ny Chief Product Officer (CPO) i Schibsted Media14.1.2025 10:35:23 CET | Pressemelding
Espen Sundve tiltrer rollen som Chief Product Officer (CPO) og går inn i konsernledelsen i Schibsted Media.
Nytt datingprogram på VGTV: Er Fetisha verdens beste matchmaker?9.1.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
– Jeg har Guds hånd når det kommer til matchmaking, hevder programleder Fetisha Williams. Hun lover både drama og kjærlighet på «Tinderfesten» på VGTV.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom