Schibsted Media inngår samarbeid med OpenAI
Schibsted Media og OpenAI inngår et strategisk partnerskap som skal integrere medieselskapets faktabaserte journalistikk i OpenAIs tjenester. Schibsted Media vil også få tilgang til OpenAIs innsikt og ny teknologi.

Partnerskapet innebærer at OpenAI kan integrere nyhetsartikler i realtid fra utvalgte Schibsted Media-merkevarer, blant annet VG, Aftenposten, Aftonbladet og Svenska Dagbladet, i OpenAIs produkter, inkludert ChatGPT. Artiklene vil bli brukt til å levere oppdaterte nyhetssammendrag, med tydelig kildehenvisning til Schibsted Medias mediehus, slik at brukerne kan verifisere informasjonen.
Avtalen vil gjøre Schibsted Medias pålitelige journalistikk tilgjengelig for nye målgrupper, samtidig som ChatGPTs 300 millioner brukere får tilgang til oppdatert og relevant informasjon fra hele Norden.
– Dette partnerskapet er en del av Schibsted Medias overordnede strategi for å integrere AI på måter som støtter og styrker journalistikken. Ved å kombinere vår redaksjonelle ekspertise med OpenAIs teknologi og innsikt, fortsetter vi å tilpasse oss og sørge for at journalistikken utvikler seg i takt med teknologiske fremskritt, sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted Media.
– Vårt samarbeid med Schibsted Media styrker vår ambisjon om å støtte kvalitetsjournalistikk og forbedre ChatGPT-opplevelsen, slik at brukerne får tilgang til relevant og oppdatert nyhetsinnhold. Dette er en del av vår overordnede strategi for å gi både utgivere og publikum fordeler av avansert AI-teknologi, sier Varun Shetty, leder for mediepartnerskap i OpenAI.
Schibsted Media har vært en bransjeleder i bruk av AI og har integrert teknologien i både redaksjonelle arbeidsprosesser og utviklingen av brukeropplevelser. Eksempler inkluderer Aftonbladets AI-chatbot, som besvarte over 600 000 leserspørsmål om det amerikanske presidentvalget, et verktøy som leverer personlige ukentlige nyhetssammendrag, samt artikkelsammendrag som engasjerer brukerne til å lese mer.
Selskapet har også brukt AI-basert tekst-til-tale-teknologi for å konvertere nyhetsartikler til lyd, samt tekst-til-video-verktøy for å gjøre artikler om til engasjerende multimediainnhold – noe som øker tilgjengeligheten og rekkevidden av innholdet.
– Ettersom AI-drevne plattformer i økende grad påvirker hvordan folk søker etter og samhandler med informasjon, gir dette partnerskapet oss muligheten til å utforske nye kommersielle muligheter i det digitale økosystemet. Ved å være tidlig ute, posisjonerer vi oss for bedre å forstå og påvirke hvordan kvalitetsjournalistikk kan distribueres, gi inntektsmuligheter og opprettholdes i en AI-drevet medieverden, sier Tveitnes.
Hun påpeker at avtalen tilfører ekstra ressurser som er øremerket innovasjon og AI-utvikling i redaksjonene. Tveitnes fremhever også at samarbeidet gir Schibsted Media innsikt i produktivitetsgevinster og brukerengasjement basert på sanntidsdata, slik at selskapet kontinuerlig kan optimalisere bruken av AI.
Schibsted Medias samarbeid med OpenAI gjenspeiler også selskapets mål om å bevare tilliten til kvalitetssikret journalistikk. Å sikre at publikum har tilgang til pålitelig informasjon er avgjørende, og dette samarbeidet styrker Schibsted Medias posisjon som en ledende aktør i mediebransjen og en forsvarer av uavhengig og faktabasert journalistikk.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
- Bjørn-Martin Bache Nordby, Head of Communications i Schibsted Media, på telefon +47 977 00 019 eller på e-post bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.com.
- Svenske medier kan kontakte Petter Ovander, Communication Manager i Schibsted Media, på telefon +46 702682664 eller på e-post petter.ovander@schibsted.com.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comPetter OvanderKommunikationschef
Schibsted Media - Sverige
Lenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Mediekonsernet Schibsted Media har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Våre 2800 ansatte er basert i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsinki, Krakow og Gdansk. Og vi er avhengig av dem alle for å lykkes, gjennom tett samarbeid på tvers av redaksjoner, produkt- og teknologimiljøer, og abonnement- og annonseenhetene.
Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Katarina Flatland og Mads Hansen i tottene på hverandre under VGTV-innspilling18.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det gikk en kule varmt mellom de to profilene under innspillingen av den nye sesongen av «Spesialklassen» på VGTV.
Harald Eia i ny VGTV-serie: – Jeg fikk helt sjokk15.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Harald Eia er tilbake med en ny dokumentarserie på VGTV. I «Harald og sytepavene», som kommer 30. august, dykker han ned i en ny og oppsiktsvekkende behandling av fysiske smerter.
Erna Solberg skal grilles på direkten på VGTV8.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Statsministerkandidat Erna Solberg skal både motta vitser på egen bekostning – og dele ut noen selv, når hun deltar i VGTV-programmet «Rikets Roast», direktesendt fra Arendalsuka.
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom