Norgespris på strøm: Lønner det seg når du lader elbilen?
Til høsten står valget mellom en fast Norgespris på strøm eller å ha en spotprisavtale. - Vårt regnestykke viser at det er noen kroner å spare på å lade til Norgespris, men det er vel så mye å vinne på å lade til spotpris når strømmen er billigst, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

De aller fleste som eier en elbil, lader den hovedsakelig hjemme. I forrige uke lanserte regjeringen en ny fastpris på strøm, kalt Norgespris. Dette skal tre i kraft 1. oktober og vare ett år av gangen.
- Norgespris vil spare deg for noen hundrelapper i året på elbillading, sammenliknet med snittprisen på strøm over et helt år. Det viser en utregning vi har gjort, sier Sødal.
Forbruket som går til elbillading hjemme er relativt konstant gjennom hele året. Dette i motsetning til oppvarming, som skjer når strømprisene er på sitt høyeste om vinteren, men går kraftig ned når prisene er lave om sommeren.
- Velger du Norgespris, går du glipp av de lave prisene om sommeren til elbilladingen. Lader du smart, kan du til og med få betalt for å lade bilen i perioder på sommerstid, sier Nils Sødal.
Smartlading viktigere enn Norgespris
Mange har såkalt smartlading hjemme, slik at enten ladeboksen eller bilen selv styrer ladingen etter når prisene er lavest. Andre gjør det på gamlemåten og kobler til bilen om natten eller når strømprisene er på sitt laveste.
- Er du bevisst på når du lader bilen, får du de laveste strømprisene. Ofte vil du betale langt mindre enn snittprisen gjennom døgnet, sier Sødal.
Om du ikke velger Norgespris, vil strømstøtten fortsatt redusere de høyeste pristoppene.
- Lader du smart, kan du spare mer penger på å velge spotpris fremfor regjeringens foreslåtte fastprisavtale. Så ikke la elbilladingen være avgjørende i valget om Norgespris, avslutter Nils Sødal.
-
Lading med Norgespris: 2290 kroner i året
-
Lading med spotpris fordelt utover hele døgnet, med utgangspunkt i gjennomsnittlig spotpris i 2024 (spotpris 48,66 øre per kWh): 2550 kroner i året
-
Lading med spotpris fordelt utover hele døgnet, med utgangspunkt i gjennomsnittlig spotpris i 2023 (spotpris 76,08 øre per kWh): 3344 kroner i året med strømstøtte.
Fakta om utregningen:
-
Årlig kjørelengde 12.000 km
-
Gjennomsnittlig forbruk 20 kWh per 100 km
-
4 øre per kWh i påslag hos strømselskapet
-
Alle utregningene er gjort med redusert moms på nettleie, til 15 prosent.
-
I utregningene av årlig ladekostnad er det lagt på påslag, strømmoms og nettleie inkl. avgifter basert på nettleieprisene hos Elvia.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver i NAF
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Så mye brukte Akershus på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Akershus fylke brukte 1,2 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1664 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Østfold på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Østfold fylke brukte 573 millioner kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1823 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Møre og Romsdal på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Møre og Romsdal brukte 1,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 5529 kroner, noe som er litt mer enn året før, og tredje mest i landet.
Så mye brukte Trøndelag på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Trøndelag fylke brukte 1,7 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 3511 kroner, noe som er litt ned fra året før og under gjennomsnittet for landet.
Så mye brukte Innlandet på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Innlandet fylke brukte 1,6 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 4217 kroner, noe som er en liten økning fra året før, og over snittet for landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom