Endret aldergrense på ny familiefilm etter tilsyn
Den nye norske kinofilmen Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral har fått ny aldergrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med filmen. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merket tillatt for alle.

Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral har ordinær premiere fredag 7. februar. Medietilsynet førte tilsyn med filmen etter tips fra publikum som hadde sett førpremieren.
– Medietilsynets vurdering var at aldersgrensen på denne filmen burde være 6 år. Etter vår vurdering går filmens intense partier og gjentatte skildringer av dramatiske elementer ut over det som kan aksepteres for en film som er tillatt for alle, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten.
Aldersgrensene skal beskytte barna
Formålet med aldersklassifisering er å beskytte barn mot innhold som kan skape angst, virke skremmende eller vekke uro. Samtidig må dette balanseres mot barns rett til informasjon og tilgang til medieinnhold.
– Selv om Kaptein Sabeltann-universet er kjent for mange, er det Medietilsynets vurdering at de hyppige dramatiske skildringene med skumle skikkelser går ut over tålegrensen til de yngste barna, sier Sekkelsten.
Hun understreker at dialogen med distributøren har vært god, og roser dem for rask endring etter tilsynet.
Distributøren av filmen, Nordisk Film Distribusjon AS, endret aldersgrensen på Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral fra tillatt for alle til 6 år så fort de ble kjent med Medietilsynets vurdering.
De yngste kan se med en voksen
Selv om filmen nå har fått aldersgrense 6 år, kan barn under 6 år se Sabeltann-filmen på kino dersom de er sammen med en foresatt. Dette følger av den såkalte ledsagerregelen i bildeprogramloven. Regelen åpner for at barn kan se kinofilm med ett trinn høyere aldersgrense enn alderen til barnet tilsier, så lenge de er i følge med foresatte eller andre i foresattes sted.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom