30 år siden Mercedes-Benz introduserte det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP®
Det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP® er en milepæl innen aktiv bilsikkerhet. Systemet hadde verdenspremiere i S-Klasse Coupé (C140) i 1995 hvor det ble introdusert som standardutstyr på utgaven med V12-motor. I 1999 ble Mercedes-Benz det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP® som standard.
![I år er det 30 år siden Mercedes-Benz introduserte det elektroniske stabilitetsprogrammet ESP®.](/data/images/public/17847240/18412457/bac9727d-953a-4295-bfb5-a65eb65d562a-w_720.jpg)
Sikkerhet i fokus
ESP® er et assistentsystem som støtter føreren i dynamisk kritiske kjøresituasjoner, som for eksempel en skrens, ved å bruke bremsekraft på ett eller flere hjul, og om nødvendig, ved å justere motorens dreiemoment. Systemet er basert på ABS (blokkeringsfrie bremser) og ASR (antispinnkontroll), men bruker enda mer omfattende sensorteknologi for blant annet sideveis akselerasjon, styrevinkel, og bilens vinkel. Sistnevnte sensor, produsert av Bosch, er en nøkkelkomponent i teknologien. Sensoren registrerer kjøretøyets rotasjonsbevegelse rundt egen akse nøyaktig og gjør at det elektroniske systemet kan kalkulere den korrigerende bremseresponsen i løpet av millisekunder.
ESP® ble utviklet i fellesskap av Daimler-Benz og Bosch, men de første utviklingsskrittene på 1980-tallet ble gjennomført uavhengige av hverandre. Utviklingsavdelingene i begge selskapene lette etter løsninger som hadde som mål å sikre bedre kjørestabilitet i kritiske kjøresituasjoner, og i 1992 samlet de to selskapene seg i ett felles team.
I mai 1995 ble ESP®-systemet introdusert til markedet i S 600 Coupé (C140) som fikk dette som standardutstyr. Deretter fulgte S 600 (W140) og SL 600 (R129), også disse med V12-motor, i september samme år. Samtidig ble systemet også tilgjengelig som ekstrautstyr for utgavene med V8-motor. I januar 1996 ble systemet tilgjengelig på E 420 (W210) ved modellens markedslansering.
![null](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/public/17847240/18412457/6f77adf4-0f8f-4970-8f3a-fde901f6aa12-w_720.jpg)
Et av de viktigste sikkerhetssystemene
Ved siden av sikkerhetsbelter, kollisjonsputer og ABS, har ESP® etablert seg som et av de viktigste sikkerhetssystemene i moderne personbiler siden midten av 1990-tallet. Mercedes-Benz var verdens første produsent som introduserte ESP® som standardutstyr på personbilmodeller. Etter dette viste statistikk at antallet alvorlige ulykker med Mercedes-Benz personbiler falt med mer enn 42 %. Denne forbedringen overbeviste andre og flere produsenter begynte å følge etter. I november 2011 trådte en EU-regulering i kraft som gjorde det obligatorisk for alle nyregistrerte personbiler og nyttekjøretøy i EU å være utstyrt med ESP® som standardfunksjon.
Gjennombruddet i masseproduksjonen kom da ESP® ble introdusert som standard i A-Klasse i 1998 – et tilsvar fra Mercedes-Benz etter den såkalte elgtesten høsten før. I 1999 ble Mercedes-Benz det første merket til å utstyre alle sine personbilmodeller med ESP® som standard, lenge før EU-kravet trådte i kraft i 2011.
![null](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/public/17847240/18412457/52c166d1-bb5e-4c02-a037-58d61e1dd5f4-w_720.jpg)
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye E-Klasse All-Terrain er nå tilgjengelig for bestilling16.1.2025 10:45:42 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain byr på høyere bakkeklaring, luftfjæring og firehjulstrekk som standard. Nå er den tilgjengelig for bestilling som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Startprisen for utgaven E 300 de All-Terrain Special Edition Plus begynner på 1.055.275,- (ekskl. levering)*. De første kundebilene forventes på norske veier i løpet av våren 2025.
Mercedes-Benz tar individualisering til nye høyder med MANUFAKTUR19.12.2024 13:53:59 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz utvider sitt MANUFAKTUR-program og åpner samtidig et helt nytt MANUFAKTUR-studio. Her møter toppmoderne produksjonsmetoder et tradisjonelt håndverk for å oppfylle de mest krevende kundeønskene.
Første glimt av en ny æra hos Mercedes-Benz Vans17.12.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Fra og med 2026 vil Mercedes-Benz Vans introdusere sin nyutviklede, modulære og skalerbare elektriske arkitektur kalt VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). Med denne setter Mercedes-Benz Vans kursen for en helt ny æra.
Elektriske Mercedes-AMG SUV har startet vintertestingen16.12.2024 10:36:10 CET | Pressemelding
Den elektriske høyytelses-SUVen fra Mercedes-AMG testes nå sammen med kommende firedørs coupé. Begge er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA som vil introdusere en rekke innovasjoner.
Verdenspremiere på eksklusive Mercedes-AMG PureSpeed11.12.2024 15:03:36 CET | Pressemelding
Mercedes-AMG PureSpeed er den første modellen i den begrensede Mythos-serien, og er begrenset til kun 250 enheter. Den unike bilen har hverken tak eller frontrute og byr på en uforglemmelig kjøreopplevelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom