Vianor AS

Hørest bilen din forkjølet ut?

Del

Høres ikke bilen din ut som seg selv når du starter den i vinterkulda? Da er dette sannsynligvis problemet.

Foto: Vianor
Foto: Vianor

Vi har alle vært der: Du vrir om tenningen, og ingenting skjer. Bilen svarer med lyder som minner om hosting, harking eller kanskje bare hvesing.

Både mennesker og maskiner kan oppleve forkjølelse som følge av vinterkulda. Mange bileiere opplever startvansker grunnet lave temperaturer, noe som er både frustrerende og vanlig.

Forklaringen når bilen ikke vil starte på en kald vinterdag, er som regel at batteriet er dårlig ladet eller utslitt. Hos Vianor er det for tiden høysesong for testing, service og utskifting av batterier.

– Alle batterier lider i kulden, fra smarttelefonen til bilen. De lader treigere og må jobbe hardt, så redusert ytelse og til og med batterisvikt er typiske problemer om vinteren, sier Harald Nordseth, bilservicesjef hos Vianor.

Hvorfor starter ikke bilen en kald morgen?

Startvansker i vinterkulda skyldes at start av bilen er det som krever mest strøm fra startbatteriet.

De tre viktigste faktorene i alle typer biler er batteriets alder, lengden på turene dine og hvor mye du varmer opp bilen.

Her er Harald Nordseths tre tips for god batterihelse:

1. Lytt til bilen din

De fleste biler avhengige av et startbatteri for å starte. Hvis det ikke er tilstrekkelig ladet, vil ikke bilen starte. Man hører ofte at batteriet har lav spenning. Bilen er treigstartet og høres ikke ut som seg selv. Dette er et viktig forvarsel, og man burde få sjekket batteriet straks.

– Det anbefales å lade startbatteriet med lav strømstyrke for å forlenge ladetiden og lade 12 V-batteriet. Det kan lades med en batterilader. Hos eldre biler vil du heller ikke få opp varsel om spenningsfall på batteriet, forklarer Nordseth. 

Videre forklarer Nordseth at elbilister også må være på alerten.

 –Selv om elbiler har høyvoltbatterier (f.eks. 400V eller 800V) for å drive motoren, bruker de fortsatt et 12 V batteri til å forsyne bilens lavspenningssystemer. Et svakt 12 V batteri i en elbil vil også skape problemer, og i verste fall kan bilen være helt «død». Da er det ikke nok å lade batteriet, og bilen må taues til verksted, utdyper han.

2. Er du usikker på batteriets tilstand? Få det sjekket av en fagperson

Hvis bilen er vanskelig å starte, eller hvis det vises advarsler på dashbordet, kan det være tegn på batteriproblemer. Hvis en langtur ikke løser problemet, bør batteriet sjekkes.

–  På mange bilverksteder kan du få testet bilens startbatteri gratis, legger Harald Nordseth til.

3. Viktige ting å tenke på når batteriet skal skiftes ut

Hvis batteriet må skiftes ut, bør du velge samme type som det originale. La en fagmann installere det for å sikre at batteriet er riktig kodet med bilens systemer. Av sikkerhetsmessige årsaker er det spesielt viktig å alltid overlate utskifting av el- og hybridbilbatterier til fagfolk. 


Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Harald Nordseth, bilservicesjef i Vianor
Harald Nordseth, bilservicesjef i Vianor
Last ned bilde

Om oss

Vianor er den største dekk- og bilservicekjeden i Norden, forpliktet til å fremme tryggere mobilitet. Vi har 174 egne servicesentre og et omfattende Partner-nettverk i Finland, Sverige og Norge, og er en pionèr innen digitale dekktjenester. Vi betjener privatkunder og bedrifter ved å tilby et omfattende utvalg av dekk, dekktjenester og bilservicetjenester for alle bilprodusenter - med høy profesjonalitet og en vennlig holdning. I 2024 var omsetningen vår på 355 millioner euro. Vi er en del av Nokian Tyres Group.​

Dekk- og bilverksted. Klar for enhver reise. vianor.no

Følg pressemeldinger fra Vianor AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vianor AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Vianor AS

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye