Tone Hulbækmo går tilbake til sine musikalske røtter. På "Harpedåm" får den norske harpa skinne!
I dag gir Tone Hulbækmo ut sitt nye album, en ren solo instrumentalplate med norsk harpe.

Det har gått 40 år siden Tone Hulbækmo ga ut albumet ´Kåmmå no´ med folkemusikk fra Østerdalen, den første plateinnspillingen med norsk harpe! "Smått historisk!", sier Tone Hulbærmo. Den gangen ble harpa brukt som akkompagnement til sang, i samspill med fløyter, fele og gitar. I dag er Tone Hulbækmo ute med sitt nye album "Harpedåm", der hun går tilbake til sine røtter i Østerdalen, i form av en ren instrumentalplate med solo norsk harpe - noe som også kan sies å være smått historisk. Tone forteller:
- Dette er såvidt meg bekjent det første albumet i sitt slag! Ønsket om å lage ei slik plate, der jeg musikalsk går inn i landskapet jeg kommer fra, både det fysiske og det kulturelle, får sitt utløp her. Nord-Østerdalens åpne vide fjellverden er mitt landskap og har preget meg. Jeg har plukket materiale fra familietradisjonen min, toner jeg har lært etter mor og far min. Det er også stoff jeg har samlet sjøl i voksen alder og lært av gamle folk når jeg har reist på innsamlingsturer i bygder og setermarker rundt i Nord-Østerdalen. I tillegg har jeg komponert nytt materiale inspirert av tradisjonen, landskapet og livet.
"Harpedåm" er spilt inn i Tolga kirke, ei vakker åttekanta tømmerkirke, et stort, godt rom med ei nydelig atmosfære for plateinnspilling. Tone Hulbækmo har et sterkt forhold til dette rommet, og mange sterke minner knyttet til da hennes far Alf Hulbækmo var organist der. Det har vært et viktig rom i livet hennes som har fulgt henne i sorg og glede og ikke minst musikk.
Tones første møte med harpa var en skjellsettende opplevelse. Da hun begynte studiet på Musikkvitenskapelig institutt i Oslo i 1978, traff hun Sverre Jensen, flamencogitarist, tidligmusiker og ikke minst instrumentmaker og ekspert på gamle instrumenter. Det varte ikke lenge før hun ble med i middelaldermusikkgruppa hans Kalenda Maya. Jensen hadde bygd en kopi av en av harpene som er bevart fra den gamle utdødde norske harpetradisjonen. Tone fikk denne harpa, noe som skulle bli definerende for hennes musikalske vei:
- Jeg ble øyeblikkelig forelsket og fortapt i harpeklangen. Noe lignende hadde jeg aldri hørt, en helt ny klangverden som førte tankene hen bakover i tida, nedover i Europa, men likevel var norsk. Når jeg så fikk høre at Østerdalen var av de områdene tradisjonen hadde levd lengst, var jeg totalt solgt. Jeg fikk overta harpa, den første som ble bygd i moderne tid, og siden har vi to, harpa og jeg, vært sammen i tykt og tynt.
Fortsatt er det mange som ikke vet at det faktisk har eksisistert en folkelig harpetradisjon i Norge. Det er bevart ni harper, de fleste av dem fra Østerdalen, Fjellregionen og omegn, men også ellers i Trøndelag og på Sunnmøre. Sverre Jensen hadde laget en kopi av harpa fra Selbu og det er den Tone Hulbærmo spiller på den dag i dag.
Det fins beskrivelser av harpespill i Nordøsterdalen fra første halvdel av 1800-tallet, men tradisjonen var så godt som utdødd allerede i midten av århundret. Egentlig har vi ingen eksakte kilder til tradisjonen, hva de spilte, hvordan lød det, hvordan stemte de harpa. Hulbækmo ser på dette som en spennende utfordring til å bedrive kreativt forskningsarbeid. En oppfordring til å «spørre harpa»: Hva er mulig å gjøre med deg? Tone har utforsket mulighetene når det gjelder stemming, ulike skalaer, rytmefigurer og ostinater. Det at vi ikke vet eksakt hvordan harpa ble spilt, gir rom for tolkning og frihet til å teste ut metoder. Fra første stund har Tone derfor skapt en egen spillestil, en egen teknikk, en egen tradisjon.Opp gjennom åra har Hulbækmo brukt harpa i mange sammenhenger. Harpa har vært med på turnéer og konserter rundt om i alle verdensdeler.
Tone har brukt harpa på ulike vis i en årrekke som om det var et ´hvilket som helst instrument´ med sine egne karakteristiske egenskaper som kan utforskes. Hun har brukt den til å spille innen mange sjangre, viser, i singer/songwritertradisjon, i verdensmusikksammenheng, middelaldermusikk. Hun har skrevet instrumentalstykker og brukt den mye til vokal-akkompagnement. Tone avslutter:
- Nå var tida inne til å slutte ringen og gå tilbake til utganspunktet, til kildene og skape et personlig gjenhør med dem anno 2025!

Tone Hulbækmo er en særegen sanger og tekstformidler innen folkemusikk, vise og middelaldermusikk. I tillegg er hun komponist og arrangør. Det var hun som i sin tid tok opp igjen den utdødde norske harpetradisjonen, og hun er en dreven utøver på trøorgel og middelalderlyre. Hun har 3 Spellemannpriser, for debutalbumet «Kåmmå no» (1983), som duo sammen med Hans Fredrik for barneplata «Langt nord i skogen» (1988). De to fikk også Spellmannprisen med middelaldermusikkgruppa Kalenda Maya i Åpen klasse i 1985. Hun var nominert igjen i 2020 for barneplata «Eg kan!». I mellomtiden har hun hatt en rekke andre soloutgivelser.
Nøkkelord
Bilder
Lenker
Om Grappa Musikkforlag
Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.
Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.
Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk
Følg pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS
Erlend Apneseth presenterer "Spring" - første singel fra det nye albumet Song over Støv21.2.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Den anerkjente hardingfelespilleren Erlend Apneseth er aktuell med den første singelen fra sitt kommende album Song over støv, som slippes på Hubro 4. april. Singelen Spring gir en smakebit på det storslagne verket Apneseth har skapt sammen med et håndplukket stjernelag av norske musikere.
Erlend Apneseth presents "Spring" – First Single from Upcoming Album Song over Støv21.2.2025 09:00:00 CET | Press release
Renowned Hardanger fiddle player Erlend Apneseth is set to release the first single from his upcoming album Song over Støv, which will be released on Hubro on April 4. The single Spring offers a glimpse into the grand musical work Apneseth has created alongside a handpicked ensemble of leading Norwegian musicians.
Adam Douglas synger om første gang han så kjærligheten i sitt liv14.2.2025 10:47:45 CET | Pressemelding
Singelen "The First Time" kommer på valentinsdagen og handler om forelskelse ved første blikk - da Adam Douglas først så og møtte sin kone Kristin.
Jo David Meyer Lysne og det selvspillende pianoet – en utforskning av klang, resonans og mekanikk14.2.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Selvspillende pianoer har en lang historie, men Jo David Meyer Lysne tar konseptet til nye høyder. Ved hjelp av spesialutviklet teknologi utforsker han klangverdener som ligger utenfor det tradisjonelle pianoets rekkevidde. På albumet For renstemt klaver kombinerer han instrumentbygging, datastyrt musikk og akustiske eksperimenter for å skape et uttrykk som utfordrer våre forestillinger om hva et piano kan være. Resultatet er et fascinerende møte mellom mekanikk, resonans og mikrotonalitet – en musikalsk opplevelse der rommet selv ser ut til å få en stemme.
Jo David Meyer Lysne and the Self-Playing Piano – Redefining the Sound of an Instrument14.2.2025 09:00:00 CET | Press release
Though self-playing pianos have existed for over a century, Norwegian composer and instrument builder Jo David Meyer Lysne pushes the concept far beyond its origins. In For renstemt klaver (For Justly-Tuned Piano), he transforms the instrument into a resonant body that sings with its own voice—beyond human hands, beyond traditional tuning. Using custom-built electromagnets and meticulously developed technology, Lysne creates a sound world where mechanics, resonance, and microtonality converge. The result is an acoustic and electronic hybrid that challenges our perception of what a piano can be, allowing the very space around it to come alive with sound.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom