Hva gjør at lederutvikling virker?

Del

Landkreditt opplever rekordhøy medarbeidertrivsel, sterk forretningsvekst og den største økningen i kundetilfredshet blant norske banker. En viktig suksessfaktor bak dette er et målrettet og skreddersydd lederutviklingsprogram.

F.v: Amund Fjeldstad og Ole Laurits Lønnum
F.v: Amund Fjeldstad og Ole Laurits Lønnum Landkreditt

Fra 2015 har banken gjennomført et skreddersydd lederutviklingsprogram som har gitt bemerkelsesverdig gode resultater under både stabil drift og kraftig vekst. Mens mange virksomheter bytter lederutviklingsmodell ofte, viser Landkreditts erfaring styrken i å holde fast ved en gjennomtenkt tilnærming over tid. Nøkkelen ligger i en jordnær tilnærming som matcher konsernets kultur.

– Det handler om å skape en trygg læringsarena der ledere kan prøve og feile, samtidig som vi holder en stø kurs, sier organisasjonsrådgiver Amund Fjeldstad, som har ledet programmet siden starten.

Enkel og robust verktøykasse

– Vi har utviklet en verktøykasse med lederprinsipper og leveregler for Landkreditt som er enkel å bruke, men samtidig robust nok til å håndtere ulike situasjoner. Dette gir lederne den tryggheten de trenger for å lykkes og gjør det lett å integrere nye ledere i organisasjonen, forteller Fjeldstad. 

Prioriterer felles læring

Tre til fire ganger i året samles alle lederne til utviklingsdager. – Disse samlingene har høy prioritet og avlyses aldri. Her øver lederne sammen på verktøyene, deler erfaringer og bygger kultur, sier Fjeldstad. – Når alle lederne deltar hver gang, skaper det et unikt samhold og en felles forståelse for hvordan det skal ledes i Landkreditt.  Lederutviklingen vektlegger særlig hvordan lederne skal se hver enkelt medarbeider og sikre at alle får mulighet til å utvikle seg og bruke sin kompetanse best mulig.

Resultater som viser vei 

Landkreditt har hatt en betydelig vekst i både forretningsområder, kundemasse og antall ansatte de siste årene. Samtidig viser medarbeiderundersøkelsen rekordhøy trivsel, og den siste EPSI-målingen viser at Landkreditt har størst økning i kundetilfredshet blant norske banker.

– Når vi klarer å kombinere sterk vekst med økt tilfredshet både hos ansatte og kunder, er det et tydelig tegn på at lederutviklingen vår fungerer. Vi har klart å flytte oss fra tradisjonell saksbehandling til et forretningsorientert fokus, avslutter konsernsjef Ole Laurits Lønnum.

Kontakter

Bilder

F.v: Amund Fjeldstad og Ole Laurits Lønnum
F.v: Amund Fjeldstad og Ole Laurits Lønnum
Landkreditt
Last ned bilde
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye