Deloitte

Trosser dyrtid: Nordmenn nekter å si opp strømmetjenester

Del

Nordmenn er i alle aldre strømmer stadig mer. Selv om kundene blir mindre lojale til hver av strømmetjenestene, øker bruken totalt sett. Blant unge voksne (18-34 år) har andelen som bruker strømmetjenester daglig økt med 50% siden 2021.

Hovedlogo: Digital Consumer Trends 2024

Det viser den ferske undersøkelsen Digital Consumer Trends 2024, som Deloitte lanserte i dag. Undersøkelsen ser på digitale medievaner til innbyggere i Norge, Sverige og Danmark. Rapporten ser blant annet på trender innen strømming, bruk av kunstig intelligens, og nyhetskonsum- og vaner.

Hele 78% av befolkningen i Norge oppgir å ha tilgang til et betalt strømmeabonnement, som er mest i Skandinavia ledende i Europa. Andelen er voksende fra 2023 til 2024, etter å ha sunket noe etter covid-toppnoteringen fra 2022 til 2023. Bransjeekspert innen Teknologi, media og telekom i Deloitte, Joachim Gullaksen, er overrasket over at flere betaler for strømmetjenester, tross dyrtiden vi har opplevd det siste året.

- Det er åpenbart at  strømmeabonnementene er viktige for folk, vi bytter dem ut, men etterspørselen stiger. Da vi i 2023 opplevde en nedgang i betalte strømmetjenester, tenkte vi at det var en utvikling som ville vedvare med det høye rentenivået vi ser. Det viste seg å ikke være tilfelle, sier Gullaksen.

TV viktigste nyhetsmedium i Sverige og Danmark – nordmenn trykker Snapchat til sitt bryst

Norge skiller seg ut fra nabolandene på flere punkter i undersøkelsen. Det kommer tydelig frem på spørsmål om hvordan man oppdaterer seg på nyheter; i Norge er det nettaviser og nyhetsapper som i flere år har vært folks viktigste kilde til nyheter. I Danmark og Sverige fortsatt er TV flest oppgir som sitt primære nyhetsformat.

At nordmenn har et høyt nyhetskonsum på mobilen, kommer frem flere steder i undersøkelsen. Der hele 32% av nordmenn oppgir Snapchat som en foretrukket kanal å oppdatere seg på nyheter på, er andelen i Sverige og Danmark på henholdsvis 9 og 6%.

- Det at såpass mange nordmenn bruker Snapchat til å oppdatere seg på nyheter, henger trolig sammen med at medier som VG har hatt en tydelig tilstedeværelse her. At nordmenn i stor grad konsumerer nyheter på nett er hevet over enhver tvil, men det gjør samtidig at vi også oppgir oss mest eksponert for falske nyheter i sosiale medier, sier Gullaksen.

Han viser til at 48% av nordmennene i undersøkelsen oppgir en økning i falske nyheter sine sosiale medier-kanaler. Dette er en markant økning fra 36% i 2023, og helt klart en bekymringsverdig trend.

null
Andel som har opplevd økt eksponering av falske nyheter siste 12 mnd, pr. land. Kilde: Digital Consumer Trends 2024

Få bruker KI i det daglige

Selv om nordmenn i noe større grad oppgir å ha testet ut kunstig intelligens enn svenskene og danskene, er bruken fortsatt relativt beskjeden. Bare 6% oppgir å bruke kunstig intelligens i det daglige, mot 4% i 2023.

Tilliten til svarene man får fra kunstig intelligens øker i alle befolkningsgrupper, men fremdeles oppgir omtrent fire av fem at de ikke synes svarene man får er presise. Tilliten er høyest blant unge, og synker med alderen.

Andre utvalgte funn i undersøkelsen

  • Lojaliteten til strømmetjenester synker, og flere oppgir å ha sagt opp strømmetjenester i 2024, enn i 2023
  • Langt flere oppgir at de har brukt kunstig intelligens til personlige formål (71%), enn til jobb (37%) og utdanning (28%)
  • To av tre føler de må bruke telefonen som det første de gjør når de våkner
  • 61% oppgir at de bruker for mye tid på mobilen

Les hele rapporten her.

Om undersøkelsen

Den skandinaviske utgaven av Deloittes 2024 Digital Consumer Trends er en årlig undersøkelse som gir innsikt fra 4 200 forbrukere i Sverige, Norge og Danmark, som en del av en større global studie.

Funnene som presenteres i denne rapporten er basert på nasjonalt representative utvalg mellom 16 og 75 år: 2 100 fra Sverige, 1 050 fra Norge og 1 050 fra Danmark. Disse utvalgene følger lands-spesifikke kvoter for alder, kjønn, region og sysselsettingsstatus. Undersøkelsen ble gjennomført på nett av det uavhengige analysebyrået Ipsos MORI i juli 2024, basert på spørreskjema utformet av Deloitte.

Nøkkelord

Kontakter

Om Deloitte

Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.

Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.

Følg pressemeldinger fra Deloitte

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Deloitte

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye