Virke

– Nordmenn vil ha mer kultur i 2025

Del

Til tross for at mange nordmenn ikke forventer bedring i egen økonomi i år, ser det ut til at kulturopplevelser fortsatt vil prioriteres høyt.

VIKTIG: Opplevelser som å delta på festivaler, er en viktig del av nordmenns liv.
VIKTIG: Opplevelser som å delta på festivaler, er en viktig del av nordmenns liv. Getty Images

Å sige ned i et mykt og deilig kinosete, le deg skakk av originale vitser, eller synge høyt foran scenen på festival. Et deilig pusterom i hverdagen, og for mange – et minne som skapes.  

Virkes ferske tall fra Kulturpuls viser at mange vil gjøre mer av dette i 2025. Til tross for at mange ikke tror egen økonomi blir bedre i år - så vil mange likevel prioritere musikk, filmopplevelser, latter og scenekunst høyere.  

Står sterkt

– I Kulturpuls svarer en tredjedel at de forventer å benytte seg mer av kulturtilbud i 2025 sammenlignet med 2024, mens bare 13 prosent tror de vil benytte kulturtilbud sjeldnere. Vi ser at kulturelle aktiviteter betyr mye for mange. Det gir rett og slett viktige opplevelser, samvær og påfyll i minneboka, i en eller hektisk hverdag, sier bransjedirektør for kultur og opplevelser i Hovedorganisasjonen Virke, Rhiannon Edwards.  

Hun sier det er spesielt gledelig at flere vil prioritere kultur, når mange nordmenn fortsatt har et noe pessimistisk forhold til egen lommebok i 2025.  

– 2025 ser ut til å bli et år med økt kjøpekraft for norske husholdninger på grunn av reallønnsvekst og ventede rentekutt. Likevel forventer folk at egen økonomi vil stå på stedet hvil. Det er derfor interessant at kultur fortsatt står så sterkt og det bekrefter hvilken avgjørende posisjon kulturopplevelser har i folks liv, sier Edwards.  

I Kulturpuls svarer en tredjedel at de forventer å bruke mer penger på kulturopplevelser i 2025 sammenlignet med 2024, mens bare 14 prosent svarer de vil bruke mindre.   

Mange vil ha mer 

Kulturpuls kartlegger nordmenns kulturvaner. I undersøkelsen tegnes det også et mer spesifikt bilde av hvilke kulturtilbud nordmenn ønsker å bruke mer tid på.  

– Kino står sterkt i Norge, og har det siste året befestet sin posisjon som et tilgjengelig og attraktivt kulturtilbud i hele landet. Det produseres filmer av høy internasjonal klasse, og mange ønsker å se dette på det store lerretet. 7 av 10 nordmenn var på kino minst en gang i løpet av fjoråret, og 6 av 10 ønsker å gå oftere på kino enn de gjør i dag. Når vi spør folk hva som er årsak til at de ikke får gått på kino så ofte som de ønsker, så er det tid som peker seg ut som den viktigste årsaken sier Edwards.  

Konsert er også et kulturtilbud nordmenn ønsker å bruke mer enn de gjør i dag. 6 av 10 nordmenn ønsker å gå oftere, men her er det billettprisen som er den største barrieren for økt deltakelse.  

– For bransjen er dette gode nyheter. Nordmenn ser verdien av å investere i opplevelser, og mange vil bruke mer på å skape minner. Det gir arrangører mulighet til å utvikle enda sterkere tilbud og gi publikum unike opplevelser, sier Edwards. 

Mest tilfreds i Oslo, minst i Finnmark 

Kulturpuls har også kartlagt hvor tilfreds nordmenn er med kulturtilbudet i nærområdet.

De som bor i Oslo, er ikke overraskende, mest fornøyd med kulturtilbudet, mens folk i Finnmark er minst fornøyde.  Undersøkelsen kartlegger også hvilke kulturtilbud som savnes i de ulike landsdelene. Med unntak av Oslo svarer flest i de ulike landsdelene at de savner et større konserttilbud.  

Fakta om undersøkelsen:  
Kulturpuls fra Virke er en kartlegging av forventninger til bruk av kulturtilbud i 2025 og ulike drivere og barrierer for kulturbruk. Undersøkelsen skal se på utvikling og trender i kulturkonsumet over tid, og utgjør et kunnskapsgrunnlag for virksomheter som tilbyr kulturopplevelser.

Undersøkelsen ble gjennomført av Opinion den første uken i 2025 i et landsrepresentativt utvalg på totalt 1008 innbyggere over 18 år. Dataene er vektet på kjønn, alder, geografi og utdanning i henhold til den faktiske befolkningssammensetningen. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bransjedirektør kultur og opplevelser, Rhiannon Edwards
Bransjedirektør kultur og opplevelser, Rhiannon Edwards
Last ned bilde

Dokumenter

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye