Mo i Rana styrker havnen: Mudring fullført, dypvannskaia neste
Prosjektet for innseiling og ny dypvannskai i Mo i Rana har god fremdrift. Mudringsarbeidet ved Toraneset og Langneset er fullført innenfor mudringssesongen, og flere viktige milepæler for øvrig er nådd.

- Vest Betong har, gjennom sin underentreprenør Gerd Stensen, gjort en solid jobb med å fjerne over 100.000 kubikkmeter masser fra sjøbunnen på kort tid. Statsforvalteren gav tillatelse til mudring fra 1. september til 1. februar, og vårt mål har hele tiden vært å fullføre dette innenfor én sesong – noe vi har lykkes med, sier Martin Fransson fra Kystverket, som leder samarbeidsprosjektet.
Prosjektet går etter plan. Ved Toraneset er mudringsarbeidet fullført, og sluttmåling av dybdene ble gjennomført 28. januar. Data fra sjømålingene skal nå behandles og vil deretter bli sendt til Kartverket for oppdatering av de offisielle sjøkartene.
For den nye dypvannskaien ved Langneset er også all mudring ferdigstilt. Stabilisering av det fremtidige kaiområdet er utført, og området vil nå fylles ut med rene sprengsteinsmasser. Etter hvert vil dagens deponiområde for forurensede masser omvandles til landareal for den nye dypvannskaia.
Status for lekteren som sank natt til 31. desember er at heving av gravemaskinen med rigg ble utført i månedsskiftet januar/februar, mens selve lekteren vil bli hevet noe senere. Lekteren ligger stabilt og utgjør ingen umiddelbar hindring for videre arbeid. Hovedentreprenør Vest Betong har via sin underentreprenør Keller ansvar for oppryddingen, og prosjektet samarbeider tett for å sikre en ryddig og effektiv prosess.
Prosjektet holder fast ved sine overordnede mål, med ferdigstillelse planlagt i 2026. I 2025 vil hovedfokuset være byggingen av den nye dypvannskaien, med vekt på pele- og betongarbeid. Prosjektet tar hensyn til torsken i fjorden sin gyteperiode. I henhold til vedtak fra Statsforvalteren vil derfor ikke pelearbeidene starte opp før senere i vår.
- Økonomisk er vi også i rute, og jeg forventer fortsatt at prosjektet blir realisert innenfor oppsatte kostnadsrammer. Vi er godt i gang og jobber målrettet sammen med vår entreprenør Vest Betong for å holde fremdriften, sier Martin Fransson fra Kystverket.
Stig Frammarsvik, kommunaldirektør for tekniske tjenester i Rana kommune, er fornøyd med fremdriften og understreker betydningen av prosjektet for regionen:
- Dette er en viktig satsing for fremtiden til Mo i Rana og hele regionen. Vi ser tydelig at prosjektet går etter plan, og vi er fornøyde med fremdriften. Den nye dypvannskaien og forbedrede forhold ved Toranesterminalen vil gi næringslivet styrket konkurranseevne, sier Stig Frammarsvik.
«Innseiling og dypvannskai Mo i Rana» vil gi en tryggere og mer effektiv farled, samt en moderne dypvannskai som muliggjør økt sjøtransport. Dette vil styrke næringslivet i regionen, skape nye muligheter for vekst og ha positive miljøgevinster ved å flytte mer gods fra vei til sjø. Les mer om prosjektet på www.kystverket.no/moirana
Nøkkelord
Kontakter
Kystverkets prosjektleder Martin Fransson
Mob: 900 34 184 / epost: martin.fransson@kystverket.no
Bilder

Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Kystverket avlyser anbudskonkurransen for Kjøllefjord fiskerihavn – nytt arbeid i gang3.7.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Kystverket har besluttet å avlyse konkurransen om utbyggingstiltaket Innseiling Kjøllefjord Fiskerihavn i Lebesby kommune i Finnmark, etter at de mottatte tilbudene lå vesentlig over prosjektets kostnadsramme.
Status 2025 tek for seg sjøtransporten i ei tid med raske endringar30.6.2025 13:20:22 CEST | Pressemelding
Kystverket har publisert Status 2025 – ei ny samling artiklar som gir fagleg innsikt i korleis sjøtransporten utviklar seg i møtet med nye krav, større kompleksitet og meir uforutsigbare tider.
Kyst- og havnekonferansen 2025: Statsråden kommer når vi samler kyst-Norge for 20. gang27.6.2025 15:50:29 CEST | Pressemelding
Det blir selvsagt Kyst- og havnekonferanse i Honningsvåg denne høsten også! 24.–25. september inviterer Kystverket til den 20. utgaven av Kyst- og havnekonferansen. Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss kommer – kommer du?
155 tilskotsmillionar som skal gjere hamnene meir effektive og miljøvennlege25.6.2025 13:11:37 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 155 millionar kroner i tilskot til 9 prosjekt gjennom tilskotsordninga for effektive og miljøvennlege hamner. Målet er å legge til rette for betre logistikk, lågare utslepp og meir overføring av gods frå veg til sjø.
Styrkar kysten – 85 millionar til kommunale fiskerihamnetiltak13.6.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 85,2 millionar kroner til 11 prosjekt i kommunale fiskerihamner. Midlane skal bidra til betre infrastruktur og meir robuste rammevilkår for fiskerinæringa.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom