NAF

64 000 lader elbilen farlig – Tar enorm risiko

Del

Hele 64 000 bileiere lader elbilen uforsvarlig hjemme. -  Lading i vanlig stikkontakt eller enda verre med skjøteledning, kan føre til brann, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Fra 1. juli 2022 må elbileiere som skal etablere lading hjemme installere ladeboks. Lading fra vanlig stikkontakt er ikke lov der du lader i det daglige.
Fra 1. juli 2022 må elbileiere som skal etablere lading hjemme installere ladeboks. Lading fra vanlig stikkontakt er ikke lov der du lader i det daglige. NAF

Hele 64 000 bileiere lader elbilen uforsvarlig hjemme. -  Lading i vanlig stikkontakt eller enda verre med skjøteledning, kan føre til brann, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I NAFs ferske undersøkelse, Elbilmonitor, svarer 8 prosent at de lader elbilen enten i vanlig stikkontakt eller med en skjøteledning til vanlig stikkontakt. Dette tilsvarer 64 000 elbiler.  

- Det er en enorm risiko å ta hvis du til daglig lader elbilen fra en vanlig stikkontakt. Elbiler drar mye strøm og varmgang kan i verste fall starte en brann i boligen, sier Sødal. - Ikke er det lov å lade på denne måten heller, så den som får skader etter lading i vanlig stikkontakt, vil få problemer overfor forsikringsselskapet, fortsetter han. 

Krav til ladeboks 

Det er en grunn til at regelverket for lading av elbilen i bolig har blitt strammet inn. Lading i vanlig stikkontakt har vært forbudt lenge. Frem til 1. juli 2022 var kravet for regelmessig lading hjemme at det ble installert en egen stikkontakt med egen kurs beregnet for elbillading. Etter 1. juli 2022 er kravet at du må ha installert en ladeboks hjemme.  

- Den som skaffer seg en elbil og skal lade den hjemme, må nå installere en ladeboks. Det er positivt. En ladeboks ivaretar sikkerheten, og med en ladeboks kan du lade bilen effektivt og styre ladingen etter strømprisene, sier Nils Sødal. 

Fra stikkontakt kun i nødstilfelle 

I mange biler følger det med en ladekabel som kan kobles til stikkontakt. Denne kalles en nødladekabel.  

- Som navnet tilsier så skal denne brukes når du må få ladet bilen og ikke har annen mulighet enn en stikkontakt. Det er fremdeles lov, men det er lurt å følge med på kontakten når du gjør det, sier Sødal. - Det som er regulert er den regelmessige ladingen du gjør hjemme eller på hytta. Da må du nå få på plass en ladeboks, avslutter NAF-rådgiveren.  

Tabell

Hvordan lader du elbilen hjemme?

 

Total

Ladeboks 

82 % 

Stikkontakt satt opp for å lade elbil (montert før 2023) 

10 % 

Vanlig stikkontakt 

6 % 

Skjøteledning til vanlig stikkontakt 

2 % 

Vet ikke 

1 % 

KILDE: NAF Elbilmonitor gjennomført av Norstat i desember 2024. Landsrepresentativt utvalg på 1531 respondenter.

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye