Gigaløftene på Oslo lufthavn
– Hadde jeg visst det jeg vet i dag, om omfang og kompleksitet, da vet jeg ikke om jeg hadde begitt meg ut på denne oppgaven, sier Morten Jetro Johansen prosjektleder og prosjektutvikler i avdeling for prosjektkoordinering på Oslo lufthavn.
Han sier det med et glimt i øyet, men noe sier oss at det ligger en viss sannhet bak det han forteller.
I forbindelse med oppgraderingen av bagasjeanlegget på lufthavnen har han, og et stort kobbel av mennesker, fraktet store blokker på opptil 30 tonn opp fra gulvet.
– Prosjektledere, byggeledelse, vektere, arkitekter, rørleggere, elektrikere, IT, APOC, handlere, politi og butikkansatte, jeg tør nesten påstå at nesten alle på lufthavnen har vært involvert, sier Johansen.
Og han har hatt en stor koordineringsjobb.
– Fokus på sikker og stabil drift har vært førende for arbeidet. Det har vært utrolig kult, men samtidig det mest komplekse prosjektet jeg har jobbet med noensinne, sier han.
Bakgrunnen for oppdraget
I forbindelse med at det bygges nytt bagasjeanlegg på Oslo lufthavn, har Johansen bistått prosjektet med å blant annet bygge om dekket, eller rettere sagt gulvet, på innsjekk-området.
– I det nye bagasjeanlegget har vi heiser som tar bagasjen ned til noen sjakter og videre ned til hovedbagasjeanlegget.
Det er altså disse heisene, eller de selvbetjente bagasjedrop-boksene, som har forårsaket behovet for å bytte ut gulv, og de store løftene.
– Det eksisterende gulvet på lufthavnen ville ikke tålt de nye bagasjeheissjaktene. Hele gulvet kunne kollapset dersom det ble forsøkt å bygge i det. Derfor måtte vi finne en annen løsning, forklarer Johansen.
Resultatet ble at de fjernet store deler av gulvet. De har løftet opp gulvelementer, eller «dobbel T»-elementer, for så å partere dem i passende størrelser. Deretter ble de transportert ut av lufthavnen og vekk.
– Det blir så lagt et nytt gulv hvor de nye bagasjedrop boksene kommer oppå.
De store løftene
Totalt har det blitt gjennomført syv slike gigaløft.
I første del av prosjektet, som ble satt i drift i sommer, ble det løftet ut fem elementer, der det største løftet var på hele 18 meter og 30 tonn. I andre del av prosjektet, som vi er inne i nå, ble det løftet to elementer på 13 meter og cirka 24 tonn.
– Slikt arbeid krever nøye planlegging og koordinering, og ikke minst god samhandling mellom prosjekt og drift.
På grunn av risikoen knyttet til løftene, måtte flere av stedene rundt evakueres. WHSmith måtte stenges ned og flyttes. I tillegg var flere vektere involvert for å sørge for at ingen uvedkommende kom inn området eller og i nærheten av der løftene foregikk.
– Med profesjonelle og dyktige medarbeidere og entreprenører så har det gått veldig bra, understreker Johansen.
I desember ble de to siste løftene i dette prosjektet gjennomført.
– Nå kan vi puste lettet ut. Jeg tør påstå at vi har passert den mest kritiske delen, selv om det gjenstår mye arbeid med ulik risiko.
– Dette er nok ikke noe vi skal gjøre igjen med det første, avslutter Johansen med et smil.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.
Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Norges første anskaffelse av elflyladere27.1.2025 09:44:39 CET | Pressemelding
Høsten 2025 skal det fly et elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen. Før den tid må den nødvendige infrastrukturen på plass. For første gang i norsk luftfartshistorie, lyser Avinor nå ut en anbudskonkurranse for å levere hurtigladere til elfly.
Passasjerrekord på Bergen lufthavn, Flesland - mer enn 6,5 millioner reisende i 202423.1.2025 11:45:53 CET | Pressemelding
I 2024 reiste 6 538 000 passasjerer til og fra Bergen lufthavn, Flesland. Dette er det høyeste antallet noensinne, og en økning på nesten tre prosent sammenliknet med 2023.
Stort ansiktsløft på Oslo lufthavn20.1.2025 09:32:49 CET | Pressemelding
Gjennom 2025 skal nesten samtlige restauranter på hovedflyplassen pusses opp og endre konsept. Her er listen over de nye spisestedene.
Ny fraktrute mellom Kina og Norge styrker handel og sjømateksport16.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Tidlig om morgenen 14. januar 2025 tok et fraktfly fra SF Airlines av fra Ezhou Huahu internasjonale lufthavn i Kina, med kurs mot Oslo lufthavn. Dette markerer den offisielle åpningen av fraktruten Ezhou–Oslo. – Det er første gang SF Airlines flyr til Norge, og det er også Ezhous første fraktrute til Norge, sier cargo-sjef i Avinor, Eva Beate Lande.
Luftfarten i 2024: 5 prosent vekst totalt, og store variasjonar mellom lufthamnene14.1.2025 13:36:08 CET | Pressemelding
I 2024 reiste 51 millionar passasjerar til og frå Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på fem prosent samanlikna med 2023. Talet på utanlands reisande auka med ni prosent, og innanlands auka med to prosent i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom