Gigaløftene på Oslo lufthavn
– Hadde jeg visst det jeg vet i dag, om omfang og kompleksitet, da vet jeg ikke om jeg hadde begitt meg ut på denne oppgaven, sier Morten Jetro Johansen prosjektleder og prosjektutvikler i avdeling for prosjektkoordinering på Oslo lufthavn.

Han sier det med et glimt i øyet, men noe sier oss at det ligger en viss sannhet bak det han forteller.
I forbindelse med oppgraderingen av bagasjeanlegget på lufthavnen har han, og et stort kobbel av mennesker, fraktet store blokker på opptil 30 tonn opp fra gulvet.
– Prosjektledere, byggeledelse, vektere, arkitekter, rørleggere, elektrikere, IT, APOC, handlere, politi og butikkansatte, jeg tør nesten påstå at nesten alle på lufthavnen har vært involvert, sier Johansen.
Og han har hatt en stor koordineringsjobb.
– Fokus på sikker og stabil drift har vært førende for arbeidet. Det har vært utrolig kult, men samtidig det mest komplekse prosjektet jeg har jobbet med noensinne, sier han.
Bakgrunnen for oppdraget
I forbindelse med at det bygges nytt bagasjeanlegg på Oslo lufthavn, har Johansen bistått prosjektet med å blant annet bygge om dekket, eller rettere sagt gulvet, på innsjekk-området.
– I det nye bagasjeanlegget har vi heiser som tar bagasjen ned til noen sjakter og videre ned til hovedbagasjeanlegget.
Det er altså disse heisene, eller de selvbetjente bagasjedrop-boksene, som har forårsaket behovet for å bytte ut gulv, og de store løftene.
– Det eksisterende gulvet på lufthavnen ville ikke tålt de nye bagasjeheissjaktene. Hele gulvet kunne kollapset dersom det ble forsøkt å bygge i det. Derfor måtte vi finne en annen løsning, forklarer Johansen.
Resultatet ble at de fjernet store deler av gulvet. De har løftet opp gulvelementer, eller «dobbel T»-elementer, for så å partere dem i passende størrelser. Deretter ble de transportert ut av lufthavnen og vekk.
– Det blir så lagt et nytt gulv hvor de nye bagasjedrop boksene kommer oppå.
De store løftene
Totalt har det blitt gjennomført syv slike gigaløft.
I første del av prosjektet, som ble satt i drift i sommer, ble det løftet ut fem elementer, der det største løftet var på hele 18 meter og 30 tonn. I andre del av prosjektet, som vi er inne i nå, ble det løftet to elementer på 13 meter og cirka 24 tonn.
– Slikt arbeid krever nøye planlegging og koordinering, og ikke minst god samhandling mellom prosjekt og drift.
På grunn av risikoen knyttet til løftene, måtte flere av stedene rundt evakueres. WHSmith måtte stenges ned og flyttes. I tillegg var flere vektere involvert for å sørge for at ingen uvedkommende kom inn området eller og i nærheten av der løftene foregikk.
– Med profesjonelle og dyktige medarbeidere og entreprenører så har det gått veldig bra, understreker Johansen.
I desember ble de to siste løftene i dette prosjektet gjennomført.
– Nå kan vi puste lettet ut. Jeg tør påstå at vi har passert den mest kritiske delen, selv om det gjenstår mye arbeid med ulik risiko.
– Dette er nok ikke noe vi skal gjøre igjen med det første, avslutter Johansen med et smil.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.
Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder

Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Milepæl for Tromsø: Får elektrisk flybuss21.3.2025 15:00:00 CET | Pressemelding
Helelektrisk flybuss skal kjøre mellom Tromsø lufthavn og Tromsø sentrum: - Føles veldig godt, sier terminalsjefen.
Avinor setter av ni millioner til positive naturtiltak i Bodø kommune20.3.2025 07:45:36 CET | Pressemelding
Avinor lanserer i dag en ny tilskuddsordning for positive naturtiltak i Bodø kommune. Som en del av utbyggingen av nye Bodø lufthavn, settes det av inntil ni millioner kroner for å støtte prosjekter som bidrar til å bevare og forbedre det som bedrer lokalt naturmangfold utenfor anleggsområdet. Dette er første gang Avinor setter av et beløp som en del av prosjektbudsjettet for å aktivt minimere belastningen på naturen i forbindelse med en stor utbygging. En slik støtteordning, der prosjektmidler settes av til naturtiltak utenfor prosjektets grenser, er en nyvinning blant statlige aktører.
Valgte lokal entreprenør til utvidelse av Trondheim lufthavn19.3.2025 09:51:06 CET | Pressemelding
Betonmast Trøndelag AS er tildelt kontrakten for utvidelse av passasjerterminalen «Pir Vest» ved Trondheim lufthavn Værnes.
Nytt innhold i taxfree-butikkene på norske flyplasser17.3.2025 13:30:00 CET | Pressemelding
Norske flyplasser får nå et nytt og bredere utvalg av varer i taxfree-butikkene. Butikkene kan nå også selge varer med merverdiavgift, noe som gir nye muligheter for både reisende og norske produsenter.
Tester ut nytt helelektrisk kjøretøy på Oslo lufthavn13.3.2025 09:28:28 CET | Aktuelt
Siden januar har en helt ny elektrisk kjemikalieutlegger blitt testet ut på Gardemoen. Dette er den første kjemikalieutleggeren som driftes av en helelektrisk lastebil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom