Enova

Vi må få flere elektriske lastebiler på norske veier

Del

Klimamålene nås ikke med dieseldrevne kjøretøy, og lastebilbransjen står overfor en stor, nødvendig og krevende omstilling. Vi i Enova ønsker å bidra til omstillingen for de som ønsker å kjøpe elektrisk eller hydrogendrevet lastebil.

Bilde: Arnt-Gunnar Lium, virkemiddelansvarlig for tunge nullutslippskjøretøy i Enova.
Bilde: Arnt-Gunnar Lium, virkemiddelansvarlig for tunge nullutslippskjøretøy i Enova. Foto: BERRE Kommunikasjonsbyrå AS.

Det er derfor viktig for oss at forståelsen av våre støtteordninger er god.   

Det er mulig at ikke alle er klar over hvor enkelt det er å søke om støtte til elektrisk lastebil, så vi ønsker å forklare prosessen noe nærmere.  

Figuren nedenfor viser trinnene for å få støtte til elektrisk eller hydrogendrevet lastebil og turbuss.  

null

Innhent pristilbud

Det hele starter hos lastebilforhandler hvor du sammen med selger finner den lastebilen som passer best for din bedrift. Du ber da om et pristilbud på både en elektrisk lastebil og et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy.

Dette tilbudet er ikke bindende. 

Send inn søknad og få raskt svar

De to pristilbudene legger du ved søknaden som sendes inn til Enovas søknadssenter

Selve innsendingen tar noen få minutter og du får svar på søknaden på epost senest en uke etter søknadsfristen. 

Bestill kjøretøy

Etter å ha fått innvilget støtte kan du signere kjøpekontrakt på kjøretøyet.  

Kjøpekontrakten må signeres senest 55 dager etter at du fikk innvilget støtte, noe som skal være tilstrekkelig i forbindelse med transportkontrakter.  

Registrer bil og få utbetalt støtte

Dersom kjøretøyet skal benyttes i offentlige anskaffelser, må det settes i bestilling senest innen 55 dager fra kontrakten med offentlig oppdragsgiver er inngått. 

Utbetaling av støtten skjer etter at kjøretøyet er registrert i kjøretøyregisteret. 

Fordel med forutsigbart støttebeløp 

Du kan søke om støtte på inntil 60 prosent av prisdifferansen mellom et utslippsfritt kjøretøy og et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy.

I søknaden til Enova bestemmer du selv hvor mye støtte du ønsker å søke om innenfor den øvre grensen.  

Får man støtte hos Enova vil man få det støttebeløpet man har søkt om.  

Mange vinner gjennom  

De aller fleste som har søkt støtte hittil har fått positivt svar på sine søknader. Rundt 95 prosent av de som søkte på programmet i 2024 fikk støtte. De fleste av disse har fått mellom 700 000 kr og 1,6 millioner kroner i støtte.  

Vurderer du å kjøpe elektrisk lastebil, er det altså gode muligheter for å få støtte. 

Enova ønsker å få til så store utslippskutt som mulig, og konkurransen handler derfor om hvor mye CO2 som kuttes for støtten som blir gitt.   

Her har vi utviklet en beregning som vi kaller for rangeringsscore, hvor lav rangeringsscore er bra for å nå opp i konkurransen.  

For at den enkelte lastebileier skal slippe å regne ut dette selv, gjør Enova det for deg i søknaden. Det kan imidlertid være lurt å sjekke din rangeringsscore ved å legge inn type bil du ønsker å kjøpe og støttebeløpet i dette regnearket. Har du en rangeringsscore under 32-35 så ligger du godt an. 

Støtteprogrammet har månedlige søknadsfrister, og neste frist er 16. februar kl. 12. 

Les mer om støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy». 

Ønsker å motivere  

Tunge kjøretøy stod i 2023 for 6,3 prosent av landets klimagassutslipp, ifølge Norsk klimastiftelse

Utslippskutt i denne sektoren er viktig for at Norge skal nå sine klimamål. Enova ønsker å bidra til denne omstillingen av næringen. 

Skal dette lykkes, må flere el- og hydrogenlastebiler ut på de norske veiene. For å skyte fart på utviklingen støtter Enova både kjøretøy og offentlig tilgjengelige hurtigladere.  

Vi har gitt støtte til en rekke  ladestasjoner over hele landet, som gir mulighet for lading underveis.  

Den første offentlige ladestasjonen vi har støttet åpner snart, og i løpet av dette året og det neste vil mange flere åpne.  

Det er med andre ord gode utsikter for elektriske lastebiler.  

null
UTSLIPPSFRITT: Snart blir det flere offentlige ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy. Øystein Lie/Enova.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bilde: Arnt-Gunnar Lium, virkemiddelansvarlig for tunge nullutslippskjøretøy i Enova.
Bilde: Arnt-Gunnar Lium, virkemiddelansvarlig for tunge nullutslippskjøretøy i Enova.
Foto: BERRE Kommunikasjonsbyrå AS.
Last ned bilde
Last ned bilde

Om oss

Livskraftig forandring

Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.

Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet. 

Følg pressemeldinger fra Enova

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Enova

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye