Strindheimstunnelen i Trondheim må utbedres
Under rutinemessig 5-års inspeksjon for Rv. 706 Strindheimstunnelen ble det oppdaget uregelmessigheter knyttet til bergsikringen og bergforholdene.

Etter funn av sprekker og deformasjoner i berget og sprøytebetongen ble det iverksatt en omfattende spesialinspeksjon, løpende prisme- og rystelsesmålinger og forsterket inspeksjonsregime fra entreprenør og geolog med ukentlige kontroller. Prismemålingene måler bevegelser med svært høy nøyaktighet. Spesialinspeksjonen ble nylig avsluttet.
Tunnelen er trygg for trafikk
– Etter de første funnene er det jobbet intensivt for å kartlegge og overvåke tilstanden. Vi understreker at tunnelen er trygg for trafikk. Statens vegvesen ønsker likevel å gjøre utbedringene så raskt som mulig slik at dette ikke utvikler seg videre. Sikkerheten kommer først, sier seksjonssjef for vedlikehold i Midt-Norge Johnny Skår.
Spesialinspeksjonen har avdekket at bergsikringen gjennom bolting og sprøytebetong ikke er godt nok dimensjonert for bergforholdene. Mellom berget/bergsikringen og selve tunnelløpet er det prefabrikkert betonghvelv. Det understrekes at det ikke er funnet sprekker i betongelementene til tunnelhvelvet. Bergforholdene var kartlagt som krevende før tunnelen ble bygget, men undersøkelsene tyder på at det er større innslag av kleberstein enn tidligere forutsatt.
– Kleberstein er utfordrende da denne bergarten har lavere styrke og deformerer lettere enn andre bergarter. Dette gjør at det blir mer utfordrende å stabilisere tunnelløpet med tradisjonelle metoder som sprøytebetong og bolting. Problemområdet begrenser seg til cirka 50 meters lengde i klebersteinssonen, presiserer Skår.
Spesialinspeksjonen, prisme- og rystelsesmålingene og det forsterkede ukentlige kontrollregimet gjør at Statens vegvesen har svært god og løpende oversikt over tilstanden til sprekkene og deformasjonene.
– Det er gjort avgrensede funn i begge tunnelløp og i tverrforbindelse 4. Det er automatisk varsling knyttet til rystelsesmålingene, mens prismemålingene leses av manuelt i henhold til etablert rutine. Kombinert med ukentlig inspeksjoner har vi nå god oversikt over sprekker og deformasjoner og har ikke sporet endringer av betydning etter at målinger og kontroller startet, understreker Skår.
Jobber med planlegging av utbedringstiltak
Parallelt med kartleggingsarbeidet er det gjort forberedende arbeider knyttet til planlegging og prosjektering av utbedringsarbeider i form av utvidet sikring. Det er også startet opp et arbeid knyttet til å vurdere og finne trafikale løsninger når disse arbeidene skal utføres. Både knyttet til inspeksjonsresultater og planlegging/prosjektering benyttes det tredjepartskontroll via konsulent.
– Strindheimstunnelen er høytrafikkert med ferdsel av i gjennomsnitt 23 500 kjøretøy i døgnet, og omkjøringsalternativene er dårlige. Anleggsgjennomføring krever stenging av enkeltløp og fører til en utfordrende trafikksituasjon, sier Skår.
Alle nødvendige ressurser er mobilisert og arbeidet med planlegging/prosjektering, kontraktsprosess og trafikale løsninger er topp prioritert. Målet er en effektiv og tidsbegrenset gjennomføring, hvor de trafikale utfordringene begrenses, samtidig som sikringsarbeidene gir et godt og varig resultat.
– Arbeidene vil uansett tidligst komme i gang i midten eller slutten av mars, og vil derfor ikke komme i konflikt med VM på ski som avsluttes 9. mars, understreker Skår.
Statens vegvesen har orientert Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune om status for Strindheimstunnelen, og vil også involvere nødetatene. Gitt utfordringene knyttet til anleggsgjennomføring, omkjøring og påvirkning på trafikkavviklingen blir det opprettet en arbeidsgruppe av veieiere som vil ha et løpende og tett samarbeid framover.
Statens vegvesen vil komme tilbake med informasjon når prosjektering/planlegging er ferdigstilt og man vet mer om de trafikale konsekvensene.
Om tunnelen
Strindheimtunnelen går fra Nyhavna i Trondheim til Strindheim i rundkjøringa ved Sirkus Shopping. Tunnelen ble åpnet 24. juni 2014. Den har en ÅDT på 23 500 (kjøretøy i døgnet). Tunnelen er en toløps tunnel som er 2,6 km lang og har to kjørefelt i hvert tunnelløp. Ved helstenging av tunnelen er omkjøring svært utfordrende.
Nøkkelord
Kontakter
Johnny Andre Skårseksjonssjef vedlikehold midt i divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen
Tel:48173292johnny.andre.skar@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stenger E6 ved Langnesberga i Snåsa i en uke27.6.2025 13:45:41 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen må legge ned ny og skifte stikkrenner, samt støpe og reetablere støttemurer ved E6 Langnesberga. E6 blir derfor stengt fra tirsdag 1. juli kl. 07.00.
Denne helgen bør du la bilen stå27.6.2025 13:16:09 CEST | Pressemelding
Denne helgen skjer det mye i Oslo både i byen og på veiene. Dette er helgen du bør la bilen stå.
Vegvesenet forbedrer E39 i Tysvær for alle trafikanter27.6.2025 07:40:24 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen øker kvaliteten på E39 mellom Hetland og Apeland i Tysvær for både myke trafikanter og bilister.
Sjåfører gjør hverdagen farlig for vegarbeidere26.6.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
De som arbeider med å gjøre vegen bedre for deg og meg, lever farlig.
Statsråden åpnet E39 Betna-Hestnes25.6.2025 14:32:03 CEST | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpnet onsdag 12,8 km ny europaveg mellom Molde og Trondheim.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom