Norges første anskaffelse av elflyladere
Høsten 2025 skal det fly et elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen. Før den tid må den nødvendige infrastrukturen på plass. For første gang i norsk luftfartshistorie, lyser Avinor nå ut en anbudskonkurranse for å levere hurtigladere til elfly.

I april 2024 inngikk Avinor og Luftfartstilsynet et samarbeid om å etablere Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfart. Avinors rolle i dette arbeidet er å legge til rette for infrastrukturen på flyplassene og i luftrommet
-I dag finnes det ingen ladere til fly på Avinors flyplasser. Bruk av batteri som energibærer i fly er fortsatt en ny teknologi, men det er likevel mange elektriske fly under utvikling. Avinor forventer at det i løpet av de neste årene vil bli sertifisert flere ladbare fly slik at ladebehovet for luftfartøy vil øke de neste årene, sier Anders Kirsebom, fungerende konsernsjef i Avinor.
Testing på Stavanger lufthavn først
Testflygningene vil være cargoflygninger uten passasjerer, skal gjøres med flyet ALIA fra den amerikanske flyprodusenten BETA og flys av Bristow Norge. Flygningene vil først skje på Stavanger lufthavn, Sola, før flyvninger mellom Sola og Bergen lufthavn, Flesland begynner noe senere.
På Stavanger lufthavn skal det kjøpes en lader for installasjon, mens det i Bergen skal leies en mobil ladeløsning med batteribank som kan brukes til å lade elfly på flyplassen under testoperasjoner høsten og vinteren 2025/2026.
Avinor forventer å tildele kontraktene i løpet av første kvartal 2025, for levering senest 1. juni i Stavanger og senest 15. august i Bergen.
Ønsker flere norske aktører på banen
I dag finnes det få tilgjengelige hurtigladere for fly på markedet. Samtidig skal Avinor anskaffe en lader med CCS-plugg, som vil si at vanlige billadere både teknisk og i teorien kan brukes til å lade fly.
Det vil imidlertid kreve fysiske tilpasninger på billadere for at de skal kunne lade fly, som har en helt annen utforming enn både personbiler og tunge kjøretøy. For luftfarten er det også strenge krav til avstander mellom et fly i bevegelse og en lader. I anskaffelsen vil Avinor stille krav om kontinuerlig effekt på minimum 300 kW levert til ett luftfartøy. Det er i dag kun én produsent som kan tilby en lader tilpasset fly som oppfyller dette kravet.
-Avinor ønsker å involvere den norske leverandørindustrien og få flere ladeaktører på banen gjennom testarena-prosjektet. Elektrifiseringen av bilparken i Norge har bidratt til at norske aktører innenfor lading har designet mange innovative løsninger for lading av ulike kjøretøy. Avinor håper å se den samme innovasjonsevnen i denne anskaffelsen, og at vi mottar mange tilbud, selv om ingen har en ferdig løsning i dag, sier Kirsebom.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.
Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Margareth AskeAvinor
Tel:92667083margareth.aske@avinor.noBilder

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Oslo lufthavn styrker frakttilbudet med Menzies World Cargo15.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Flyfraktkapasiteten ved Oslo lufthavn får et løft når Menzies World Cargo etablerer seg på Norges største lufthavn. Selskapet fullførte 1. september oppkjøpet av Spirit, og har nå startet sin virksomhet på Gardermoen.
Fleire passasjerar i august og rekord på Bergen lufthamn11.9.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Nær 5 millionar passasjerar reiste gjennom norske lufthamner i august. Dette er ein auke på 4 prosent samanlikna med august i 2024.
Ny direkterute styrker norsk lakseeksport til Sørøst-Asia10.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Ethiopian Airlines åpnet lørdag 6. september en ny fraktrute fra Oslo lufthavn til Hanoi, med videreforbindelse til Bangkok. Første fly fraktet fersk norsk laks direkte til Vietnam, og åpningen ble markert med tradisjonell vannportal ved avgang.
Testrute med elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen gjennomført for første gang4.9.2025 14:30:25 CEST | Pressemelding
I dag ble ruteflygningen mellom Stavanger og Bergen med det elektriske flyet ALIA, produsert av BETA Technologies, gjennomført i sin helhet for første gang. Ruta representerer det første testprosjektet i Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart.
Nå står over 2400 meter med nyasfaltert rullebane klar4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter tre måneder med nattarbeid, asfaltlukt og midnattssol er reasfalteringen på Tromsø lufthavn ferdig. Fra og med 4. september er hele rullebanen tilbake i full drift – klar for både vinterstormer og økende trafikk i årene som kommer. – Vi har holdt oss til tidsplanen, og nå kan vi endelig ønske reisende velkommen til en rullebane som er så god som ny. Det er ikke hver dag man får helt fersk asfalt på en flyplass, så dette er veldig bra, sier lufthavnsjef Ivar Helsing Schrøen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom