IFE - Institutt for energiteknikk

Situasjonen ved brenselslageret i Halden er under kontroll

Del

IFE har fått mer innsikt i forholdene ved brenselslageret i Halden og kan fastslå at det ikke er fare for omgivelsene, og det har ikke vært stråling eller radioaktive utslipp. Anlegget er stengt av, og IFE jobber med å forsterke det slik at det kan komme i drift igjen.

Jan Johannessen IFE/NND

Ved inspeksjon av brenselslageret Fuel Storage Pond (FSP) ved Haldenreaktoren 17. og 20. januar 2025 ble det konstatert materialslitasje ved flere bolter i en ramme som holder brenselsrørene på plass. Materialslitasjen har vært ved den delen av lageret som er fra 1960-tallet. DSA ble umiddelbart varslet 20. januar.  

IFE var bekymret for at rammen skulle kollapse og at det kunne medføre atomskade og utslipp av radioaktivitet. IFE stengte umiddelbart anlegget for all unødvendig aktivitet og satte samtidig ned en arbeidsgruppe med eksperter å beregne om det var risiko for atomskade, samt vurdere hvordan vi sikrer anlegget for å unngå at rammestrukturen kollapser.  

"Situasjonen er under kontroll og det er ingen risiko for omgivelsene. Jeg forstår godt at noen kjente på usikkerhet da vi gikk ut med informasjon om at vi hadde oppdaget materialslitasje ved bolter i et av brenselslagrene," sier Nils Morten Huseby, administrerende direktør ved Institutt for energiteknikk (IFE). 

Brenselslageret er stengt og overvåkes døgnet rundt 

IFEs undersøkelser av brenselslageret i løpet av 21. og 22. januar har vist at det har blitt gjort flere forbedringer av brenselslageret enn først antatt. Av de opprinnelig 38 aluminiumsrørene har 27 rør blitt erstattet med stålrør som er festet i lokket på brenselslageret, slik at det kun gjenstår 11 aluminiumsrør som fremdeles er støttet av rammekonstruksjonen og derfor risikerer å bevege seg dersom denne feiler. Risikoen for at rørene beveger seg og kommer nærmere hverandre er svært liten, og det er ikke risiko for at det kan medføre atomskade eller utslipp til omgivelsene. 

Brenselslageret er stengt for all unødig aktivitet og overvåkes hele døgnet ved at det måles vanntemperatur i lageret og strålingsnivå i lagerbygningen. 

IFEs viktigste prioritet er å få eksterne eksperter til å kontrollere våre beregninger og analyser av forholdene i brenselslageret. I tillegg arbeides det med å etablere en teknisk løsning for å sikre lageret. Det er flere alternative løsninger for dette, men disse må risikovurderes og godkjennes av DSA før arbeidet kan igangsettes. 

Kontakter

Bilder

Jan Johannessen IFE/NND
Last ned bilde
Jan Johannessen IFE/NND
Last ned bilde

Om IFE

Institutt for energiteknikk (IFE) ble etablert i 1948 som Institutt for atomenergi (IFA), og fikk i 1980 dagens navn. Forskningsinstituttet holder til på Kjeller og i Halden, og har i dag flere datterselskap, og har til sammen over 720 ansatte fra mer enn 30 forskjellige land.

Helt siden begynnelsen i 1948 har IFE vært internasjonalt ledende innen forskning på energi. Kunnskapen IFE har utviklet har spart petroleumsindustrien for flere hundre milliarder kroner. IFE har bidratt til utvikling av banebrytende kreftmedisin, nye løsninger innen fornybar energi, mer energieffektive industriprosesser, nullutslipps transportløsninger og fremtidsrettede energisystemer. I IFE søker vi etter svarene på de største utfordringene verden står overfor. Hvert prosjekt tar oss ett skritt videre mot ny forståelse, ny teknologi, nye løsninger og bedre effektivitet.

IFE er teknologioptimister, og mener at teknologi er nøkkelen til en bedre og mer bærekraftig verden. Energi løfter folk ut av fattigdom, og energiforskning er nøkkelen til å løse verdens klimautfordringer. IFE forsker for en bedre fremtid.

Følg pressemeldinger fra IFE - Institutt for energiteknikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IFE - Institutt for energiteknikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IFE - Institutt for energiteknikk

FME MoZEES avslutter åtte års banebrytende forskning på nullutslipp transport12.11.2024 15:36:57 CET | Pressemelding

Etter åtte år med intensiv forskning konkluderer MoZEES (Mobility Zero Emission Energy Systems) med at en kombinasjon av batteri- og hydrogenteknologi vil være avgjørende for å oppnå nullutslipp i tungtransport på vei, bane og sjø. MoZEES sluttkonferanse ble nylig avholdt i Oslo og samlet politikere, forskere og industri til presentasjon av hovedresultatene fra forskningen, som har posisjonert Norge i frontlinjen på ny batteri- og hydrogenteknologi og bærekraftige løsninger for transport.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye