Telenor stoppet 2,2 milliarder hendelser knyttet til digital kriminalitet i 2024
(Fornebu, 23. januar 2025) I løpet av 2024 foretok Telenors sikkerhetsfiltre 2,1 milliarder blokkeringer. I tillegg blokkerte Telenor 54,5 millioner svindelforsøk via anrop og 64,1 millioner via SMS. Hver dag, og ofte uten at vi merker det, blir vi nordmenn utsatt for forsøk på å bli frastjålet informasjon eller penger.
- I fjor blokkerte Telenor mer enn 6 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet hver eneste dag. Dette er et enormt tall, som viser hvilket globalt samfunnsproblem vi står overfor, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
Spres gjennom annonsenettverk
Et område hvor vi ser en markant økning gjennom hele året, men som ikke får så mye oppmerksomhet, er ulike former for digital kriminalitet som spres via annonser på nett. Telenor blokkerer flere millioner slike forsøk mot våre kunder daglig.
- Disse annonsene fremstår som helt ordinære annonser for produkter og tjenester du er interessert i. På samme måte som algoritmer foreslår innhold basert på det du deler, leser og liker på nett, kan algoritmene misbrukes av kriminelle til å skreddersy falske annonser som er spesielt tilpasset for vekke oppmerksomheten din og manipulere deg, sier Engebretsen og legger til:
- Bak slike falske annonser skjuler det seg ofte svindel, og i noen tilfeller kan man bli lurt til å laste ned skadevare og informasjonsstjelere som stjeler brukernavn og passord samt annen data. I flere tilfeller blir dette installert på PC eller mobil uten at offeret er klar over det. Noe som kan få alvorlige konsekvenser ikke bare for enkeltmennesker, men også for venner, familie, arbeidsgivere og i ytterste konsekvens, samfunnet.
Norge er i dag et av verdens mest digitaliserte samfunn. Svært mye av kjøp og salg, informasjonsdeling og lagring skjer digitalt. Dette gjør oss mer sårbare, og det vet de kriminelle å utnytte.
- Med fremveksten av kunstig intelligens har denne datainnsamlingen blitt svært enkel og kan automatiseres. På denne måten kan kriminelle gjennomføre effektive kampanjer i stor skala som vil være nærmest umulig for mottaker å gjennomskue, sier Engebretsen.
Samarbeid viktig
I løpet av 2024 blokkerte Telenor også 54,5 millioner svindelforsøk via anrop og 64,1 millioner via SMS.
- I Norge har vi over flere år blitt svært gode til å blokkere svindelanrop. Telenor har klart å stoppe de fleste forsøk som har gått i vårt nett. Det har imidlertid vært svært vanskelig å identifisere svindelforsøk hvor nummeret som blir misbrukt og mottaker av samtalen befinner seg i forskjellige mobiloperatørers nett, sier Engebretsen.
I månedsskiftet november/desember i fjor aktiverte operatørene (Ice, Telia og Telenor) et nytt sikkerhetsfilter som også sørger for blokkering på tvers av de forskjellige mobilnettene. Dermed har det blitt svært vanskelig å misbruke norske numre. Dette førte til at Telenor var i stand til å identifisere og blokkere nesten dobbelt så mange anrop som i tredje kvartal.
- Resultatene viser hvor viktig samarbeid er for å bekjempe digital kriminalitet. Gode krefter er nødt til å gå sammen. Myndigheter og næringsliv må samarbeide tettere på tvers av sektorer og bransjer. Samtidig må vi som forbrukere være langt mer bevisst hva vi foretar oss når vi er på nett, og hva vi legger igjen av informasjon og dataspor, avslutter Engebretsen.
Les Telenors sikkerhetspuls her: https://www.telenor.no/om/sikkerhet/sikkerhetspuls_aarsrapport2024/
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister
Tel:800 80 900Julie HæhreInformasjonssjef
Tel:419 01 011julie.haehre@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Nyttårsaften i Telenors nett: Rakettfart på Snapchat-trafikken1.1.2025 12:16:30 CET | Pressemelding
(Fornebu, 1. januar 2025) For åttende år på rad er det Snapchat-meldinger som dominerer når nordmenn ønsker hverandre godt nyttår. På det meste var Snapchat-trafikken 1247 prosent over normalen. Samtidig sendte Telenors kunder over 12.3 millioner tekstmeldinger på nyttårsaften.
2 av 3 irriterer seg over mobilbruk i selskaper23.12.2024 14:23:51 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Telenor viser at hele 66 prosent av nordmenn irriterer seg over at folk er på mobilen i sosiale sammenkomster – noe som kan sette sitt preg på stemningen i årets juleselskaper.
Vi prater mer i telefonen enn før19.12.2024 11:04:26 CET | Pressemelding
(Fornebu, 19. Desember 2024) Vi tar færre telefonsamtaler, men samtalene varer lenger enn for ti år siden. I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.
Organisering av nødnummertjenesten16.12.2024 11:48:09 CET | Pressemelding
Nkom har i dag publisert en delrapport der formålet er å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag. Telenor har tidligere uttrykt at selskapet er positive til en debatt om en ny modell for organisering av nødnummertjenesten i Norge, inkludert å involvere flere mobiloperatører.
Operatørsamarbeid stopper enormt med telefonsvindel10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 9. desember 2024) En ny måte å dele data om mistenkelige anrop mellom teleoperatørene Ice, Telia og Telenor vil redusere svindelanrop og såkalt spoofing mot norske mobilkunder drastisk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom