Innfører løyvekrav for varebiler
Regjeringen innfører løyvekrav for godstransport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn. Endringen vil gjelde fra 1. januar 2026.
– Regjeringen ønsker en trygg og seriøs transportnæring med gode lønns- og arbeidsvilkår. Løyvekravet har som mål å fremme like konkurransevilkår og seriøsitet i bransjen. Med innføringen følger vi opp enda et tiltak i regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I mai 2024 sendte Statens vegvesen et forslag om løyvekrav for varebiler på høring. Høringen inneholdt to forslag. Det ene forslaget var at reglene for godstransport over 3,5 tonn og internasjonal godstransport med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn også skulle gjelde for nasjonal varebiltransport. Det andre forslaget var å innføre et eget løyve for nasjonal varebiltransport.
– Dette styrker det seriøse arbeidslivet, også i en del av transportbransjen som mer eller mindre har vært uregulert. Vi gir likere konkurransevilkår og sørger for at de som jobber i bransjen har arbeidsvilkår som er i tråd med norske standarder og verdier. Det er bra for den enkelte arbeidstaker, og for arbeidslivet i stort, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna.
Nytt nasjonalt varebilløyve
På bakgrunn av innspillene i høringsrunden innfører regjeringen et nytt nasjonalt varebilløyve som gjelder for godstransport med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.
– Regjeringen har nulltoleranse for arbeidslivskriminalitet. Derfor jobber vi alltid med å stille klare og tydelige krav til transportnæringen. Det er viktig at aktørene har tingene i orden når de er ute på veien. Ett nytt nasjonalt varebilløyve vil gi oss fleksibiliteten vi trenger for å tilpasse regelverket vårt best mulig, sier Nygård.
Ved å innføre et nasjonalt løyve er man ikke bundet av EØS-rettens regler, og man kan fastsette nasjonale krav. På bakgrunn av dette er det fastsatt nasjonale krav til fagkompetanse for løyvehaver og kravet er bedre tilpasset varebilbransjen.
Løyvehaver skal oppfylle krav innenfor emnene; yrkestransport- og veitrafikkregelverket, arbeidsmiljølovgivningen, kjøreatferd og trafikksikkerhet, HMS, regler for etablering av foretak og ulike organisasjonsformer, økonomisk styring av et foretak, økonomiforvaltning og regnskapstjenester, skatter og avgifter. For andre løyvekrav som økonomi, vandel og etablering, er det fastsatt at reglene i yrkestransportforskriften skal gjelde fullt ut.
Står friere til å tilpasse regelverket
Innføring av en ny løyvetype gjør at man står friere til å gjøre tilpasninger i regelverket på et senere tidspunkt. En potensiell justering av regelverket vil kunne være å senke vektgrensen til under 2,5 tonn, om noen aktører skulle benytte seg av lettere varebiler eller personbiler for å unngå løyveplikten.
Det er ennå ikke fastsatt gebyrsats for å utstede løyve og gebyrsats for å gjennomføre eksamen. Statens vegvesen tar sikte på å sende ut forslag til satser på høring i løpet av 1. kvartal 2025 slik at dette er på plass i god tid før ikrafttreden den 1. januar 2026.
Nøkkelord
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Statens vegvesen overtek ansvaret for Rv. 13 mellom Vinje og Sogndal22.1.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
– Etter ei heilskapleg vurdering har regjeringa landa på at ansvaret for riksveg 13 mellom Vinje og Sogndal overførast frå Nye Veier til Statens vegvesen. Vi gjer dette for å samle ansvaret for drift og vedlikehald for dei ulike fjellovergangane, hos ein aktør, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Høring: Foreslår regelendringer som skal sikre at Bane NOR får nok tid i sporet til å utføre mer vedlikehold og fornyelse20.1.2025 15:50:21 CET | Pressemelding
Mer vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen er nødvendig for å opprettholde og forbedre tilstanden på jernbanenettet. Det fører til behov for mer tid i sporet til å gjennomføre tiltakene, men kapasiteten er i dag sprengt. Samferdselsdepartementet sender nå på høring forslag til regelverksenringer som skal legge til rette for at Bane NOR kan reservere tilstrekkelig med tid i sporet, samtidig som det påvirker brukerne av jernbanen minst mulig.
E39 Smiene–Harestad skal bygges samlet20.1.2025 14:41:45 CET | Pressemelding
– Før Rogfast kan åpne, må byggingen av E39 Smiene–Harestad være kommet så langt at de to prosjektene kan testes sammen og Rogfast-tunnelen kobles til veinettet når den er ferdig. Samferdselsdepartementet vil at Statens vegvesen skal planlegge E39 Smiene-Harestad videre med utgangspunkt i at prosjektet skal bygges samlet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Jernbanetalen 2025: Rekordmange togreiser i 202413.1.2025 13:41:00 CET | Pressemelding
Aldri før har flere tatt toget i Norge enn i 2024. Prognoser fra Jernbanedirektoratet viser 83 millioner togreiser i fjor. Det er 5 millioner flere enn i 2023. På drøyt ti år har tallet økt med 30 prosent.
Ring 1: Nå åpner kollektivfelt for elbiler på riksveier i og rundt Oslo i helgene11.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Kollektivfeltet mellom E18 Asker og Lysaker ble i fjor høst åpnet for elbiler på lørdager og søndager. – Det er gledelig at kollektivfeltet på det øvrige riksveinettet i Oslo og Akershus fremover vil åpnes for elbiler i helgene. Først ut er E18 Lysaker – Filipstad. Arbeidet med dette har allerede startet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom