Schibsted Media tar grep for å sikre en bærekraftig fremtid
Konsernsjef Siv Juvik Tveitnes informerte onsdag de ansatte i Schibsted Media om de overordnede grepene selskapet tar for å tilpasse seg den økonomiske situasjonen og legge til rette for den langsiktige strategien.

I desember kunngjorde Tveitnes at den flate utviklingen i digitale annonse- og abonnementsinntekter, kombinert med et fallende papiropplag og økende kostnader, gjør det nødvendig å ta grep som sikrer langsiktig økonomisk bærekraft i selskapet.
Siden har arbeidet som tar sikte på å effektivisere og forenkle organisasjonen og legge grunnlaget for fremtidig vekst pågått, og onsdag kunne konsernsjefen gi de ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen en oppdatering.
Tett dialog
Tveitnes informerte om at antallet ansatte må reduseres med om lag 350 årsverk totalt i 2025, tilsvarende cirka 13 prosent av arbeidsstyrken. Det er tett dialog med ansatterepresentanter og tillitsvalgte for å sikre en rettferdig og inkluderende prosess.
– Det er ingen lett beslutning å måtte gi avkall på dyktige ansatte, men slik den økonomiske situasjonen har utviklet seg, er det ingen annen utvei. Dette grepet er nødvendig for å sikre at vi kan fortsette å levere uavhengig journalistikk av høy kvalitet, drive innovasjon og samtidig styrke vår posisjon i en stadig mer konkurranseutsatt mediebransje, sier konsernsjef i Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes.
Ifølge Tveitnes er målet at medarbeiderne i ulike deler av konsernet innen få uker skal få mer konkret informasjon om hvordan deres organisasjon påvirkes og hvilke virkemidler som settes inn. Årsaken til at dette ikke er klart, er at prosessen gjennomføres i nært samarbeid med lokale tillitsvalgte i selskapene og funksjonene som Schibsted Media består av.
Dette innebærer blant annet tett konsultasjon om hvordan prosessen skal gjennomføres på en rettferdig og ansvarlig måte, i tråd med prinsippene i nordisk arbeidsliv.
En oppdatert organisasjonsmodell
Som en del av endringene har Schibsted Media også vedtatt en oppdatert organisasjonsmodell. Den nye modellen bygger videre på dagens struktur, men etablerer produkt som et eget forretningsområde, under ledelse av Espen Sundve, som nylig ble utnevnt som Chief Product Officer.
Den nye organisasjonsmodellen legger også økt vekt på tverrfaglige team og deling av ressurser der det er hensiktsmessig. Målet er å skape en mer smidig og brukersentrert organisasjon, samtidig som evnen til å levere på den langsiktige strategien styrkes.
– Dette handler ikke bare om kortsiktige tilpasninger, men om å legge et solid fundament for årene som kommer. Derfor står også den langsiktige strategien vi har lagt for selskapet frem mot 2027 ved lag. Vi skal være den ledende mediedestinasjonen i Norden, gjennom å levere journalistikk og innhold av høy kvalitet, utvikle gode brukeropplevelser, bygge digitale abonnementstjenester og tilby effektive annonseprodukter – alt basert på innovative teknologiløsninger, sier Tveitnes.
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comBilder

Lenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Mediekonsernet Schibsted Media har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Våre 2800 ansatte er basert i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsinki, Krakow og Gdansk. Og vi er avhengig av dem alle for å lykkes, gjennom tett samarbeid på tvers av redaksjoner, produkt- og teknologimiljøer, og abonnement- og annonseenhetene.
Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer. Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Julia Geitvik blir ny kommersiell direktør i VG11.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Som ny kommersiell direktør får Julia Geitvik en sentral rolle i å sikre inntektene som skal bære VGs journalistikk i årene som kommer.
Spårtsløpet tilbake på VGTV: Slik har du aldri sett den olympiske mesteren3.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Kjendiskonkurransen Spårtsløpet er tilbake på VGTV - denne gangen med en ny vri. Mads Hansen, Erik Follestad og Helene Olafsen har sendt hvert sitt lag til Stockholm for å utføre pinlige og vonde utfordringer, mens de tre følger dramaet fra studio.
Ny VGTV-serie: – De beste samtalene skjer etter one night stands14.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir (nesten) helt ekte one night stands når StSunniva inviterer seg hjem til kjendiser for intime samtaler på VGTV.
Petra Wikström leder nytt samlet team for samfunnskontakt og kommunikasjon i Schibsted14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler nå arbeidet med samfunnskontakt og kommunikasjon i et nytt felles team. Petra Wikström får det overordnede ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.
Schibsted Media blir Schibsted igjen12.5.2025 09:01:00 CEST | Pressemelding
I dag tar Schibsted Media tilbake navnet Schibsted, som følge av at mediekonsernet nå eier navnet alene. Navnebyttet er naturlig når det børsnoterte Schibsted Marketplaces formelt skifter navn til Vend.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom