Store sprik i elbilers vinterytelse: Tapte fra 4 til 29 prosent rekkevidde
Tapet av rekkevidde under verdens største elbiltest spriket fra 4 til 29 prosent. - Hvor mye rekkeviddetapet blir vinterstid varierer mye fra bilmodell til bilmodell, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I forrige uke var 24 elbil-nyheter med i vinterens store elbiltest – El Prix. Der blir de testet for hvor langt de kommer sammenlignet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Alle biler kjører kortere om vinteren enn om sommeren, men testresultatene viser at rekkeviddetapet varierer mye fra bilmodell til bilmodell.
- Bilen som gjorde det best var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fire prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden, sier Sødal. - I motsatt ende av skalaen finner vi Peugeot E-3008 som mistet nær en tredjedel av rekkevidden sin, fortsetter han.
Åtte av testbilene hadde 15 prosent eller mindre avvik fra oppgitt rekkevidde. Testen ble kjørt i varierende vær og føreforhold. Temperaturene lå mellom minus 6 og pluss fem. Resultatene fra årets vintertest bekrefter det samme som de fem andre vintertestene NAF og Motor har kjørt siden 2020, nemlig et stort sprik i tap av rekkevidde.
- Vi ser fortsatt veldig stor variasjon i hvor mye rekkevidde bilene taper vinterstid. For mange bilkjøpere kan dette komme som en overraskelse, sier Nils Sødal.
Krever bedre informasjon ved bilkjøp
Testresultatene viser at det er behov for at forbrukerne får god informasjon om forventet rekkevidde vinterstid når de kjøper seg en ny elbil.
- Vårt inntrykk er at informasjonen bilkjøperne får om vinterrekkevidde ofte er mangelfull. Noen bilforhandlere er flinke, mens en del feier vinterrekkevidden under teppet. Her må bransjen rett og slett sikre at hver enkelt bilkjøper får et realistisk bilde av hvor langt deres nye bil kan kjøre om vinteren, sier Nils Sødal.
Selv om El Prix ikke er en laboratorietest gir den en pekepinn på hva du kan forvente av de forskjellige elbilmodellene.
Resultater av vinterens rekkeviddetest
Vinneren av rekkeviddetesten er den bilen om har minst negativt avvik fra den oppgitte rekkevidden (WLTP).
Bilmodell |
Oppgitt rekkevidde testbil (WLTP) |
Oppnådd distanse |
Prosentavvik |
Polestar 3 |
560 km |
537 km |
-4 |
BYD Tang |
530 km |
479 km |
-10 |
Mini Countryman |
399 km |
358 km |
-10 |
Lotus Emeya |
500 km |
429 km |
-14 |
BYD Sealion 7 |
502 km |
429 km |
-15 |
Kia EV3 |
590 km |
504 km |
-15 |
Mercedes-Benz G-klasse |
443 km |
378 km |
-15 |
Porsche Taycan |
592 km |
504 km |
-15 |
BYD Seal U |
500 km |
421 km |
-16 |
Hongqi EHS7 |
540 km |
450 km |
-17 |
Smart #3 |
415 km |
341 km |
-18 |
Ford Explorer |
525 km |
430 km |
-18 |
NIO EL8 |
503 km |
414 km |
-18 |
Hyundai Ioniq 5 |
546 km |
440 km |
-19 |
BMW i5 Touring |
497 km |
392 km |
-21 |
Xpeng G6 |
550 km |
429 km |
-22 |
Volvo EX30 |
472 km |
368 km |
-22 |
Porsche Macan |
552 km |
429 km |
-22 |
Audi Q6 e-tron |
616 km |
477 km |
-23 |
VW ID.7 GTX Tourer |
571 km |
434 km |
-24 |
Tesla Model 3 |
702 km |
536 km |
-24 |
Peugeot E-5008 |
488 km |
353 km |
-28 |
Voyah Dream |
482 km |
340 km |
-29 |
Peugeot E-3008 |
510 km |
364 km |
-29 |
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver i NAF
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: 10 biltur-tips til sommerferien2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Syv av ti nordmenn legger sommerferien til eget land. - Det er mange perler å besøke med bilen, bobilen eller motorsykkelen. Her er mine ti tips til fine turer på hjul i sommer, sier Per Roger Lauritzen, veibokredaktør i NAF.
NAF MC: - Nå må motorsyklistene skjerpe seg1.7.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Juni ble nok en måned med nedslående ulykkestall for motorsyklister. Så langt i år har 12 motorsyklister omkommet på norske veier. - Vi må ta inn over oss at vi er en utsatt trafikantgruppe og kjøre deretter, sier leder i NAF MC, Jan Harry Svendsen.
Økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Jo flere barn, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: Slik sparer du penger på hurtigladingen i sommer26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferien er hurtigladetid for landets 840 000 elbilister. – Det er flere kroner i forskjell per kilowattime mellom dyreste og billigste hurtigladeleverandør. Så her er det feriepenger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Støtte til bomringer faller til 2019-nivået25.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden bompengeopprøret i 2019 har færre støttet at bompenger kreves inn i bypakkene. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer får bomringer, samtidig er det færre som synes det er greit bompenger brukes på denne måten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom