NAF

Store sprik i elbilers vinterytelse: Tapte fra 4 til 29 prosent rekkevidde

Del

Tapet av rekkevidde under verdens største elbiltest spriket fra 4 til 29 prosent. - Hvor mye rekkeviddetapet blir vinterstid varierer mye fra bilmodell til bilmodell, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bilen som gjorde det best var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fire prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden.
Bilen som gjorde det best var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fire prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden. NAF/Motor

I forrige uke var 24 elbil-nyheter med i vinterens store elbiltest – El Prix. Der blir de testet for hvor langt de kommer sammenlignet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Alle biler kjører kortere om vinteren enn om sommeren, men testresultatene viser at rekkeviddetapet varierer mye fra bilmodell til bilmodell.  

- Bilen som gjorde det best var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fire prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden, sier Sødal. - I motsatt ende av skalaen finner vi Peugeot E-3008 som mistet nær en tredjedel av rekkevidden sin, fortsetter han.  

Åtte av testbilene hadde 15 prosent eller mindre avvik fra oppgitt rekkevidde. Testen ble kjørt i varierende vær og føreforhold. Temperaturene lå mellom minus 6 og pluss fem. Resultatene fra årets vintertest bekrefter det samme som de fem andre vintertestene NAF og Motor har kjørt siden 2020, nemlig et stort sprik i tap av rekkevidde.  

- Vi ser fortsatt veldig stor variasjon i hvor mye rekkevidde bilene taper vinterstid. For mange bilkjøpere kan dette komme som en overraskelse, sier Nils Sødal.  

Krever bedre informasjon ved bilkjøp 

Testresultatene viser at det er behov for at forbrukerne får god informasjon om forventet rekkevidde vinterstid når de kjøper seg en ny elbil.  

- Vårt inntrykk er at informasjonen bilkjøperne får om vinterrekkevidde ofte er mangelfull. Noen bilforhandlere er flinke, mens en del feier vinterrekkevidden under teppet. Her må bransjen rett og slett sikre at hver enkelt bilkjøper får et realistisk bilde av hvor langt deres nye bil kan kjøre om vinteren, sier Nils Sødal.  

Selv om El Prix ikke er en laboratorietest gir den en pekepinn på hva du kan forvente av de forskjellige elbilmodellene.  

Resultater av vinterens rekkeviddetest 

Vinneren av rekkeviddetesten er den bilen om har minst negativt avvik fra den oppgitte rekkevidden (WLTP). 

Bilmodell 

Oppgitt rekkevidde testbil (WLTP) 

Oppnådd distanse 

Prosentavvik 

Polestar 3 

560 km 

537 km 

-4

BYD Tang 

530 km 

479 km 

-10

Mini Countryman 

399 km 

358 km 

-10 

Lotus Emeya 

500 km 

429 km 

-14 

BYD Sealion 7 

502 km  

429 km 

-15 

Kia EV3

590 km

504 km

-15

Mercedes-Benz G-klasse 

443 km 

378 km  

-15 

Porsche Taycan 

592 km 

504 km 

-15 

BYD Seal U 

500 km  

421 km 

-16 

Hongqi EHS7 

540 km 

450 km 

-17 

Smart #3 

415 km 

341 km 

-18 

Ford Explorer 

525 km 

430 km 

-18

NIO EL8 

503 km 

414 km 

-18 

Hyundai Ioniq 5 

546 km 

440 km 

-19 

BMW i5 Touring

497 km

392 km

-21

Xpeng G6

550 km

429 km

-22

Volvo EX30 

472 km 

368 km 

-22

Porsche Macan

 552 km

429 km

-22

Audi Q6 e-tron

 616 km

 477 km

-23

VW ID.7 GTX Tourer 

571 km 

434 km 

-24 

Tesla Model 3 

702 km 

536 km 

-24 

Peugeot E-5008 

488 km 

353 km 

-28 

Voyah Dream 

482 km 

340 km 

-29 

Peugeot E-3008 

510 km 

364 km 

-29 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
NAF
Last ned bilde

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye