Store sprik i elbilers vinterytelse: Tapte fra 4 til 29 prosent rekkevidde
Tapet av rekkevidde under verdens største elbiltest spriket fra 4 til 29 prosent. - Hvor mye rekkeviddetapet blir vinterstid varierer mye fra bilmodell til bilmodell, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I forrige uke var 24 elbil-nyheter med i vinterens store elbiltest – El Prix. Der blir de testet for hvor langt de kommer sammenlignet med den oppgitte rekkevidden (WLTP). Alle biler kjører kortere om vinteren enn om sommeren, men testresultatene viser at rekkeviddetapet varierer mye fra bilmodell til bilmodell.
- Bilen som gjorde det best var Polestar 3. Den hadde minimalt tap ved at den kjørte bare fire prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden, sier Sødal. - I motsatt ende av skalaen finner vi Peugeot E-3008 som mistet nær en tredjedel av rekkevidden sin, fortsetter han.
Åtte av testbilene hadde 15 prosent eller mindre avvik fra oppgitt rekkevidde. Testen ble kjørt i varierende vær og føreforhold. Temperaturene lå mellom minus 6 og pluss fem. Resultatene fra årets vintertest bekrefter det samme som de fem andre vintertestene NAF og Motor har kjørt siden 2020, nemlig et stort sprik i tap av rekkevidde.
- Vi ser fortsatt veldig stor variasjon i hvor mye rekkevidde bilene taper vinterstid. For mange bilkjøpere kan dette komme som en overraskelse, sier Nils Sødal.
Krever bedre informasjon ved bilkjøp
Testresultatene viser at det er behov for at forbrukerne får god informasjon om forventet rekkevidde vinterstid når de kjøper seg en ny elbil.
- Vårt inntrykk er at informasjonen bilkjøperne får om vinterrekkevidde ofte er mangelfull. Noen bilforhandlere er flinke, mens en del feier vinterrekkevidden under teppet. Her må bransjen rett og slett sikre at hver enkelt bilkjøper får et realistisk bilde av hvor langt deres nye bil kan kjøre om vinteren, sier Nils Sødal.
Selv om El Prix ikke er en laboratorietest gir den en pekepinn på hva du kan forvente av de forskjellige elbilmodellene.
Resultater av vinterens rekkeviddetest
Vinneren av rekkeviddetesten er den bilen om har minst negativt avvik fra den oppgitte rekkevidden (WLTP).
Bilmodell |
Oppgitt rekkevidde testbil (WLTP) |
Oppnådd distanse |
Prosentavvik |
Polestar 3 |
560 km |
537 km |
-4 |
BYD Tang |
530 km |
479 km |
-10 |
Mini Countryman |
399 km |
358 km |
-10 |
Lotus Emeya |
500 km |
429 km |
-14 |
BYD Sealion 7 |
502 km |
429 km |
-15 |
Kia EV3 |
590 km |
504 km |
-15 |
Mercedes-Benz G-klasse |
443 km |
378 km |
-15 |
Porsche Taycan |
592 km |
504 km |
-15 |
BYD Seal U |
500 km |
421 km |
-16 |
Hongqi EHS7 |
540 km |
450 km |
-17 |
Smart #3 |
415 km |
341 km |
-18 |
Ford Explorer |
525 km |
430 km |
-18 |
NIO EL8 |
503 km |
414 km |
-18 |
Hyundai Ioniq 5 |
546 km |
440 km |
-19 |
BMW i5 Touring |
497 km |
392 km |
-21 |
Xpeng G6 |
550 km |
429 km |
-22 |
Volvo EX30 |
472 km |
368 km |
-22 |
Porsche Macan |
552 km |
429 km |
-22 |
Audi Q6 e-tron |
616 km |
477 km |
-23 |
VW ID.7 GTX Tourer |
571 km |
434 km |
-24 |
Tesla Model 3 |
702 km |
536 km |
-24 |
Peugeot E-5008 |
488 km |
353 km |
-28 |
Voyah Dream |
482 km |
340 km |
-29 |
Peugeot E-3008 |
510 km |
364 km |
-29 |
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver i NAF
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
På tur med tilhenger i påsken: - Lett å bryte reglene16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hageavfall, oppussing, kanskje nye hagemøbler og grill. Mange hekter tilhengeren til bilen i påsken. - Dessverre ser vi at mange bryter regelverket og utsetter seg selv og andre for fare, advarer rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
NAF MC: - Vi vil ha flere slike langs norske veier14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Rett type autovern kan redde motorsyklistenes liv. - Flesteparten av dødsulykkene på motorsykkel skyldes utforkjøring i sving, og underskinner på autovern kan redde liv, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
NAFs 10 ladevettregler i påsken11.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Påsken står for døren og da blir det fort kø både på veiene og ladestasjonene. - Med godt ladevett går det fortere unna på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Totalforbud mot å røre mobilen i bilen: - Fartsblindt, advarer NAF10.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF går imot forslaget om å totalforby å røre mobilen når du kjører bil. – Du kan ta imot en bolle fra sidemannen, men ikke flytte telefonen fra ladeplaten i bilen til setet. Et slikt forbud går på tvers av hva folk oppfatter som rimelig og rettferdig, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Sommerdekktest: - Dropp spesialdekk til el-SUVen7.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Såkalte elbildekk lover lengre rekkevidde, men det går på bekostning av sikkerheten. - Dropp spesialdekk og sats på gode og trygge sommerdekk. Det er ingen vits å ofre sikkerheten for en knapt merkbar økning i rekkevidden til elbilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom