Høring: Foreslår regelendringer som skal sikre at Bane NOR får nok tid i sporet til å utføre mer vedlikehold og fornyelse
Mer vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen er nødvendig for å opprettholde og forbedre tilstanden på jernbanenettet. Det fører til behov for mer tid i sporet til å gjennomføre tiltakene, men kapasiteten er i dag sprengt. Samferdselsdepartementet sender nå på høring forslag til regelverksenringer som skal legge til rette for at Bane NOR kan reservere tilstrekkelig med tid i sporet, samtidig som det påvirker brukerne av jernbanen minst mulig.

– Både i ny nasjonal transportplan og årets statsbudsjettet har vi prioritert drift og vedlikehold. Dette skal på sikt være med på å sikre et stabilt togtilbud, og en reduksjon i forsinkelser og innstillinger på grunn av feil på infrastrukturen. Med økt satsing må Bane NOR også få mer tid til å jobbe i sporet. Regelverksendringene vi nå foreslår, vil gjøre dette mulig, og planen er at de skal gjelde fra ruteterminskiftet i desember i år, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Må bruke tiden i sporet godt – krav til å involvere togselskapene
Samtidig med at Bane NOR gis et tilstrekkelig handlingsrom for å planlegge og utføre vedlikehold og fornyelse på en effektiv og god måte, understrekes det i høringsforslaget at Bane NOR må optimalisere denne tidsbruken slik at de får gjort mest mulig i de periodene det ikke kjøres tog. På den måten påvirkes passasjerer og godstogkunder minst mulig.
De foreslåtte forskriftsendringene oppstiller tydelige krav til Bane NORs planlegging av vedlikeholdsarbeidene, særlig gjennom involvering og konsultering av togselskapene, og at Bane NOR tar hensyn til hvordan arbeidene vil påvirke disse gjennom samfunnsnyttevurderinger.
Vedlikehold «skjermes»
De foreslåtte regelverksendringene setter opp et tydeligere skille mellom kapasitet til vedlikeholdsarbeider, som er en nødvendig forutsetning for å kunne tilby en stabil og forutsigbar infrastruktur, og gjenværende kapasitet, som kan fordeles til persontog og godstog.
Kapasitet til vedlikehold blir dermed «skjermet». Dette sikrer Bane NOR tilstrekkelig tid i sporet til å gjennomføre nødvendig vedlikehold for å opprettholde togtrafikken.
Tydeligere krav til togselskapene
Samtidig foreslår departementet at Bane NOR kan stille tydeligere krav til togselskapene for å sikre at de tekniske og praktiske forutsetningene for å overholde den fastsatte ruteplanen er til stede.
– Tydeligere krav til togselskapene skal bidra til å sikre bedre punktlighet ved at togene er i stand til å holde ruteplanen som forutsatt, og dermed skape færre forstyrrelser for øvrig togtrafikk. Riktig tidsbruk ved stasjonsopphold og tilstrekkelig trekkraft for lokomotiver er eksempler på slike krav, sier samferdselsministeren.
Videre fremdrift
Høringsfristen er satt til 4 mars i år. Planen er å innføre regelverksendringer med virkning fra ruteterminskiftet i desember 2025.
For flere opplysninger – se:
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noOm oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Arna-Stanghelle: Nytt viktig steg for å realisere Noregs største samferdselsprosjekt5.2.2025 10:05:09 CET | Pressemelding
Statens vegvesen lyser ut milliardavtale for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (FAS). – Denne rådgjevingsavtala er den største som nokon gong er lyst ut i Noreg. Dette er eit viktig steg for å få realisert det største samferdselsprosjektet i nyare tid, seier Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Nå kan fylkeskommunene nominere kandidater til årets trafikksikkerhetskommune 202527.1.2025 11:41:06 CET | Pressemelding
Prisen for Årets trafikksikkerhetskommune har vært delt ut siden 2012, og den gis til en kommune som har utmerket seg positivt i trafikksikkerhetsarbeidet. Nå inviterer Samferdselsdepartementet fylkeskommunene til å nominere to eller tre kommuner til årets kåring.
Innfører løyvekrav for varebiler23.1.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringen innfører løyvekrav for godstransport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn. Endringen vil gjelde fra 1. januar 2026.
Statens vegvesen overtek ansvaret for Rv. 13 mellom Vinje og Sogndal22.1.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
– Etter ei heilskapleg vurdering har regjeringa landa på at ansvaret for riksveg 13 mellom Vinje og Sogndal overførast frå Nye Veier til Statens vegvesen. Vi gjer dette for å samle ansvaret for drift og vedlikehald for dei ulike fjellovergangane, hos ein aktør, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
E39 Smiene–Harestad skal bygges samlet20.1.2025 14:41:45 CET | Pressemelding
– Før Rogfast kan åpne, må byggingen av E39 Smiene–Harestad være kommet så langt at de to prosjektene kan testes sammen og Rogfast-tunnelen kobles til veinettet når den er ferdig. Samferdselsdepartementet vil at Statens vegvesen skal planlegge E39 Smiene-Harestad videre med utgangspunkt i at prosjektet skal bygges samlet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom