Høring: Foreslår regelendringer som skal sikre at Bane NOR får nok tid i sporet til å utføre mer vedlikehold og fornyelse
Mer vedlikehold og fornyelse av infrastrukturen er nødvendig for å opprettholde og forbedre tilstanden på jernbanenettet. Det fører til behov for mer tid i sporet til å gjennomføre tiltakene, men kapasiteten er i dag sprengt. Samferdselsdepartementet sender nå på høring forslag til regelverksenringer som skal legge til rette for at Bane NOR kan reservere tilstrekkelig med tid i sporet, samtidig som det påvirker brukerne av jernbanen minst mulig.

– Både i ny nasjonal transportplan og årets statsbudsjettet har vi prioritert drift og vedlikehold. Dette skal på sikt være med på å sikre et stabilt togtilbud, og en reduksjon i forsinkelser og innstillinger på grunn av feil på infrastrukturen. Med økt satsing må Bane NOR også få mer tid til å jobbe i sporet. Regelverksendringene vi nå foreslår, vil gjøre dette mulig, og planen er at de skal gjelde fra ruteterminskiftet i desember i år, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Må bruke tiden i sporet godt – krav til å involvere togselskapene
Samtidig med at Bane NOR gis et tilstrekkelig handlingsrom for å planlegge og utføre vedlikehold og fornyelse på en effektiv og god måte, understrekes det i høringsforslaget at Bane NOR må optimalisere denne tidsbruken slik at de får gjort mest mulig i de periodene det ikke kjøres tog. På den måten påvirkes passasjerer og godstogkunder minst mulig.
De foreslåtte forskriftsendringene oppstiller tydelige krav til Bane NORs planlegging av vedlikeholdsarbeidene, særlig gjennom involvering og konsultering av togselskapene, og at Bane NOR tar hensyn til hvordan arbeidene vil påvirke disse gjennom samfunnsnyttevurderinger.
Vedlikehold «skjermes»
De foreslåtte regelverksendringene setter opp et tydeligere skille mellom kapasitet til vedlikeholdsarbeider, som er en nødvendig forutsetning for å kunne tilby en stabil og forutsigbar infrastruktur, og gjenværende kapasitet, som kan fordeles til persontog og godstog.
Kapasitet til vedlikehold blir dermed «skjermet». Dette sikrer Bane NOR tilstrekkelig tid i sporet til å gjennomføre nødvendig vedlikehold for å opprettholde togtrafikken.
Tydeligere krav til togselskapene
Samtidig foreslår departementet at Bane NOR kan stille tydeligere krav til togselskapene for å sikre at de tekniske og praktiske forutsetningene for å overholde den fastsatte ruteplanen er til stede.
– Tydeligere krav til togselskapene skal bidra til å sikre bedre punktlighet ved at togene er i stand til å holde ruteplanen som forutsatt, og dermed skape færre forstyrrelser for øvrig togtrafikk. Riktig tidsbruk ved stasjonsopphold og tilstrekkelig trekkraft for lokomotiver er eksempler på slike krav, sier samferdselsministeren.
Videre fremdrift
Høringsfristen er satt til 4 mars i år. Planen er å innføre regelverksendringer med virkning fra ruteterminskiftet i desember 2025.
For flere opplysninger – se:
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noOm oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Nå skal hovedveien inn til Bodø utbedres28.4.2025 15:07:50 CEST | Pressemelding
Riksvei 80 er en viktig vei for innbyggerne og næringslivet i regionen, men den har vært ulykkesutsatt. Nå skal Statens vegvesen utbedre veien for om lag 600 millioner kroner slik at den blir både bedre og tryggere.
Nå kan bygging av ny E6 i Sørfold starte28.4.2025 15:04:18 CEST | Pressemelding
– Strekningen E6 Megården – Mørsvikbotn er i dag en ulykkesbelastet og krevende strekning å ferdes på, særlig vinterstid. Ved stengt vei er omkjøringsrute på over 11 timer via Sverige. Derfor er jeg veldig glad for at vi om kort tid kan starte byggingen av ny vei på denne strekningen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Regjeringen vil sikre postlevering til postkassa28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
– Posttjenester er en viktig bærebjelke i det norske samfunnet, men digitalisering har gjort at vi sender stadig mindre tradisjonell post. Fallet i brevmengden de siste årene har vært stort, noe som gir en svært høy kostnad per gjenværende brev som blir sendt. Derfor er vi nødt til å redusere antallet leveringsdager, men vi ønsker at alle skal sikres brevlevering i postkasse minst én dag i uken, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
28.april: Samferdselsministeren til Bodø og Fauske25.4.2025 14:17:44 CEST | Pressemelding
Mandag 28. april skal samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Bodø og Fauske for å besøke MIND-senteret, befare rv. 80 og delta på en tungbilkontroll i Fauske.
Fem millioner kroner til lokale trafikksikkerhetstiltak23.4.2025 10:37:21 CEST | Pressemelding
Det norske trafikksikkerhetsarbeidet er tuftet på samarbeid, og lokale bidrag og initiativ er en veldig viktig del. Derfor gir Samferdselsdepartementet fem millioner kroner til små og store lokale trafikksikkerhetstiltak.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom