TUI brukte 1700 tonn bærekraftig flydrivstoff
Reiseselskapet TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med bærekraftig turisme globalt. – En økning på 50 % i bruk av bærekraftig flybrensel er et veldig konkret eksempel på hvordan vi jobber, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

TUI-gruppen har en global bærekraftstrategi for hvordan utslippene fra flyene, hotellene og cruisebåtene skal reduseres kraftig. Disse tre områdene står for 99 % av utslippene, og målet er nettonullutslipp innen 2050.
– Å bruke mer bærekraftig flydrivstoff (SAF Sustainable Aviation Fuel) er en viktig bit av puslespillet. Andelen vil fortsette å øke i 2025, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
Bærekraft i luften
- TUIs flyselskaper brukte 1 700 tonn bærekraftig flydrivstoff (SAF) i regnskapsåret 2024. Målt i volum var det 50 % mer enn året før.
- TUI fly i Nederland fikk førsteplassen på Atmosfair Airline Index. Atmosfair beregner CO2 utslipp per kilometer og per passasjer. 200 av de største flyselskapene i verden var med. Alle TUI flyselskapene som ble vurdert, ble rangert blant de 30 beste.
- TUI deltar i ulike forskningsprosjekter hvor målet er å skape færrest mulig kondensstriper. Det er viktig arbeid fordi kondensstriper fra flytrafikk har potensial til å gi omtrent dobbelt så stor oppvarming som CO2 fra luftfarten alene, ifølge CICERO.
Bærekraft på hotellet
- 1 av 3 av TUIs egne hoteller har solcelleanlegg som delvis dekker hotellenes energibehov.
- TUIs hoteller slapp ut 11 % mindre CO2 per gjestedøgn i regnskapsåret 2024 enn året før.
- 12, 1 millioner av TUIs gjester bodde på hotell sertifisert som mer bærekraftig av GSTC. Det er en økning på 15 % sammenlignet med året før. GSTC (Global Sustainability Council) har utviklet en internasjonal standard for bærekraftig turisme.
– For at framtidige generasjoner også skal få oppleve verden, må hele reisebransjen bevege seg i mer bærekraftig retning. Dette er bare noen eksempler på hvordan TUI jobber aktivt for å bidra, sier Mørk-Løwengreen.
(TUIs regnskapsår begynner i oktober)
Nøkkelord
Kontakter
Anne Mørk-LøwengreenKommunikasjonssjef, NorgeTUI
Tel:+47 99205332anne.lowengreen@tui.noBilder

Om oss
TUI Nordic er den ledende reiseoperatøren i Norden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI.TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly, hotell og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Lanserer to ferier i én til nordmenns favoritt6.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
TUI lanserer kombinasjonsreiser til Gran Canaria og Tenerife vinteren 2025. Nå kan reisende oppleve to ulike områder og hoteller på samme øy, uten å måtte tenke på logistikken
Ukas tall fra TUI: 1 500 0004.6.2025 11:55:42 CEST | Aktuelt
Hver uke presenterer vi et tall som beskriver verdens største reiseoperatør TUI på en aller annen måte. Tallet denne uka er 1 500 000.
Ny måling: 6 av 10 oppgir at de skal på ferie til utlandet4.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
59% av nordmenn svarer at de skal på ferie til utlandet de neste 12 månedene. Det er en økning på 2 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.
Flere trøndere velger Bulgaria i sommer30.5.2025 11:42:02 CEST | Pressemelding
Det er mange trøndere som velger Bulgaria framfor Hellas og Spania i år. – Vi ser en økning på 33 % i bestillinger sammenlignet med i fjor sommer, sier kommunikasjonsjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
Flere rogalendinger velger en billigere ferie30.5.2025 11:15:51 CEST | Pressemelding
Det er mange rogalendinger som bytter ut Hellas og Spania med Bulgaria i år. – Vi ser en økning på 30 % sammenlignet med i fjor sommer, sier kommunikasjonsjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom