Extra er finalist i utmerkelse for sunnere kosthold – salget går bananas
Varene som har vært en del av Extras frukt- og grøntkonsept «Alltid 8» har siden lanseringen i august i fjor økt salgsvolumet med hele 80 prosent. Konseptet er finalist i en utmerkelse for sunnere kosthold og får honnør av statsråd Jan Christian Vestre.

– Det skal være enkelt og billig å velge sunt hos Extra. Med «Alltid 8» gjør vi det enda enklere å følge de nye kostrådene uten å sprenge budsjettet, og det er fantastisk å se hvor godt konseptet er blitt tatt i mot av kundene. Anerkjennelsen vi nå får som finalist i en viktig kåring, gjør oss også veldig stolte, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.
Med «Alltid 8» får kundene til Extra spesielt lave priser på åtte utvalgte frukt- og grønt-produkter, som byttes ut hver måned. Konseptet ble lansert samtidig med nye nasjonale kostråd, som anbefaler nordmenn et daglig inntak av 500 til 800 gram frukt og grønt, tilsvarende fem til åtte porsjoner.
Oppdaterte tall vis at Extra solgte ti prosent mer frukt og grønt fra august og ut året. Dette er en dobling fra tilsvarende tall for første halvår. Varene som har vært en del av «Alltid 8»-konseptet har bidratt sterkt, med en volumvekst på 80 prosent.
Resultatet innebærer at fire av ti handlekurver i Extra nå inneholder mer enn to enheter frukt og grønt – en betydelig økning fra tidligere. Antallet handlekurver som inneholder åtte enheter er tredoblet.
De sterke salgsresultatene er en del av begrunnelsen for at «Alltid 8» nå er en av tre finalister til Intensjonsavtalens utmerkelser i kategorien «sunnere markedsføring».
– Dagligvarebransjen har stor påvirkning på hva vi legger i handlekurven. Å gjøre hverdagsproduktene litt sunnere og legge til rette for at forbrukerne kan ta sunnere valg, er en viktig del av arbeidet med å få befolkningen til å spise mer i tråd med kostrådene. Det har kommet inn mange gode nominasjoner til utmerkingene i år, så jeg ønsker å gi honnør til finalistene, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre i en kommentar fra departementet.
Vinneren blir kåret 19. mars av Jan Christian Vestre på #MerAv-seminaret som blir arrangert av UMAMI Arena.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder


Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Utvidet tilbakekalling av egg11.2.2025 11:45:51 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake et mindre parti på 5 000 pakker egg på grunn av høyt innhold av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Produktene er fjernet fra butikkene.
Coop tilbakekaller flere varianter egg6.2.2025 16:46:49 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake flere varianter egg på grunn av høyt innhold av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Produktene fjernes fra butikkene.
Coop tilbakekaller Xtra Surkål 450g30.1.2025 16:21:41 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Xtra Surkål 450g etter funn av metall. Produktet er fjernet fra butikkene.
Coop utbetaler rekordhøyt kjøpeutbytte til medlemmene22.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Coop-medlemmer har i disse dager fått utbetalt 1,41 milliarder kroner i kjøpeutbytte. I tillegg har medlemmene fått kupong- og medlemsrabatter som utgjør 1,57 milliarder. Coop-medlemmene får dermed en rekordhøy samlet medlemsnytte på nærmere 3 milliarder kroner for 2024.
Syv av ti vil spise mer fisk og sjømat: Extra kutter prisene på fisk for å bidra til økt konsum2.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Høy pris er den viktigste grunnen til at nordmenn ikke spiser mer fisk og sjømat. På vei inn i 2025 kutter Extra prisene i dag på en mengde fiskeprodukter og bidrar til at det blir enklere å følge både kostråd og nyttårsforsetter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom