NAF

Togkaoset: - Pendlerne må få bedre rettigheter

Del

De skyhøye forsinkelsestallene på togene må møtes med kraftfulle tiltak. – Pendlerne må få penger tilbake når togene ikke går som de skal, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Bilde av togstasjon med lysmast som viser forsinket tog
Pendlerne må få penger tilbake når togene er forsinket eller innstilt, mener NAF NAF

VG har avdekket at ett av tre tog var forsinket eller innstilt i fjor. Hittil i år har kun 69,2 prosent av togene kommet i tide i rushtiden i Oslo, ifølge Bane Nors statistikk*. Dette er langt under målet på 85 prosent. Her er ikke innstilte tog regnet med.

– At ett av tre tog var forsinket eller innstilt i fjor, er et skrekkresultat for de reisende. Det settes tøffe mål for at biltrafikken ikke skal øke og toget løftes frem som et alternativ. Da må de reisende få et langt mer pålitelig tilbud enn i dag, og kompensasjon når togene ikke går som de skal, sier Handagard.

Bane Nor kan ikke love en forbedring til de reisende og har uttalt at det vil gå flere år før folk opplever at togtilbudet blir mer stabilt.

Togpendlerne er minst fornøyd

NAFs Trafikantbarometer viser at de som reiser med tog, er minst fornøyd med hverdagsreisen av alle trafikantgrupper.

– Togpendlerne betaler full pris for et tilbud som ikke svarer til forventingene. Vi mener at dersom togene ikke når målene for punktlighet, må de reisende få bedre kompensasjon enn i dag. Dagens refusjonsordning er tungvint og står ikke i forhold til de ulempene folk opplever når tilbudet svikter, sier Handagard.

Vil ha pendlergaranti

Ved forsinkelser kan man i dag søke 50 prosent refusjon på billetten. På korte strekninger gjelder dette bare hvis toget er mer enn en halv time forsinket. Og man må søke for hver enkel forsinket reise.

Derfor mener NAF det må innføres en pendlergaranti, hvor de reisende får automatisk refusjon på periodekortet når togene er forsinket. Refusjonen kan knyttes til punktligheten og kanselleringer på den strekningen folk reiser – og ikke for den enkelte reise.

– Hvis flere skal ta toget fremover slik målet til politikerne er, må punktligheten betydelig opp og de reisende få kompensert når togene ikke går slik de skal. En sterk, forbrukerrettet refusjonsordning kan være et viktig incentiv til at aktørene i togsektoren raskere får togene på skinner, sier Handagard.

Slik kan pendlergarantien virke

NAF mener en ordning med automatisk refusjon kan innføres i Norge. Ordningen kan virke slik: På en strekning med mål om en punktlighet på 90 prosent, blir det målt en reell punktlighet på 75 prosent. Differansen på 15 prosent danner grunnlag for en 15 prosent refusjon i prisen på periodekortet. Pendlere som er tilmeldt ordningen får dermed automatisk refundert et beløp tilsvarende 15 prosent av prisen på periodekortet.

 *Statistikken er hentet 14.januar: https://www.banenor.no/reise-og-trafikk/punktlighetsstatistikk/

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye