Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Nye regler skal hindre ID-tyveri

Del

I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.

SKJERPER KRAVENE: For å beskytte forbrukere mot identitetstyveri, har regjeringen innført nye regler som krever at du må fremlegge originalt og gyldig identitetsbevis for å kjøpe kontantkort eller opprette mobilabonnement.
SKJERPER KRAVENE: For å beskytte forbrukere mot identitetstyveri, har regjeringen innført nye regler som krever at du må fremlegge originalt og gyldig identitetsbevis for å kjøpe kontantkort eller opprette mobilabonnement. Gunstein Myre Nkom

For å beskytte forbrukere mot identitetstyveri, har regjeringen innført nye regler som krever at du må fremlegge originalt og gyldig identitetsbevis, for eksempel pass eller norsk førerkort, eller elektronisk ID, som BankID, for å kjøpe kontantkort eller opprette mobilabonnement.  

–  Nå trygger vi norske forbrukere og gjør det vanskeligere å begå digital svindel. Tidligere har det vært for enkelt å opprette mobilabonnement i andre sitt navn, det gjør vi noe med nå. Digital svindel og ID-tyveri er et alvorlig samfunnsproblem, og det er fortvilende for dem som rammes. Derfor har vi nå skjerpet reglene for identifisering ved kjøp av kontantkort og opprettelse av mobilabonnement, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

Misbrukt av kriminelle
I 2023 gjennomførte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) et tilsyn hos kontantkortaktøren Mycall. Her konkluderte Nkom med at selskapet hadde brutt reglene om entydig identifisering ved etablering av mobilabonnement. 

– Denne saken er et av flere eksempler på hvordan mobilabonnementer har blitt misbrukt i kriminell virksomhet, og den understreker behovet for strengere regler og bedre kontroll. De nye reglene skal forhindre at kriminelle oppretter mobilabonnement under andres identitet ved å bruke enkle personopplysninger som navn, adresse, fødselsnummer og e-post. Dette vil også gjøre det vanskeligere å gjennomføre annen svindel som å opprette falske kontoer eller kjøpe tjenester, sier Kamilla Sharma, avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom.   

Flere rammes 
En undersøkelse fra Respons Analyse, utført på vegne av Nkom, viser at ni av ti nordmenn ble forsøkt svindlet via SMS, e-post og telefoni i fjor.  

– Vi skal være trygge når vi bruker mobiltelefonen. Med de nye reglene på plass er målet å redusere antallet ID-tyverier ved opprettelse av falske mobilabonnementer. Dette vil ikke bare beskytte enkeltpersoner, men også styrke tilliten til digitale tjenester i samfunnet, sier Sharma.   

Nkom vil i løpet av året gjennomføre tilsyn for å sikre at aktørene sørger for lovpålagt ID-kontroll ved kjøp av mobilabonnement, og oppfordrer aktørene til å følge opp sine rutiner i henhold til det nye lovverket.   

Les mer om de nye reglene her

Nøkkelord

Kontakter

Kamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet

Tel:40400099ksh@nkom.no

Bilder

Digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne O. Tung.
Digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne O. Tung.
Foto: Trond A. Isaksen
Last ned bilde
Kamilla Sharma, avdelingsdirektør marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Kamilla Sharma, avdelingsdirektør marked og tjenester i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nkom/ Gunstein Myre Nkom
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye