Statens vegvesen

Vegvesenet anker pålegg om å ikke skifte ut underentreprenør

Del

Vegvesenet anker tingrettens forbud mot å fjerne en underleverandør fra OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen.

Bildet er et Kart over OPS-prosjektet Hålogalandsvegen. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler.
Kart over OPS-prosjektet Hålogalandsvegen. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Illustrasjon / Statens vegvesen

Vi har et ansvar for trafikksikkerhet og likebehandling av entreprenører på våre anlegg. Etter en grundig vurdering av kjennelsen fra Nord-Troms og Senja tingrett, må vi anke denne saken til Hålogaland lagmannsrett. Det sier utbyggingsdirektør i nord, Stein Johnny Johansen.

Vegvesenet mener søksmålet fra A. Pedersen og Sønn Lastebiltransport AS skulle vært avvist av tingretten fordi søksmål forutsetter såkalt rettslig interesse. Vegvesenets rett til å kreve utskifting av underentreprenører, ligger i kontrakten Vegvesenet har inngått med Hålogalandsvegen AS. For å stoppe kravet om utskifting, er det derfor bare Hålogalandsvegen AS som kan og har juridisk adgang (rettslig interesse) til å saksøke Vegvesenet.

– Underentreprenører som skiftes ut kan kanskje reise sak for å kreve erstatning, men vi mener at de ikke har adgang til å reise søksmål for å stoppe selve utskiftingen, forklarer Johansen.

Nord-Troms og Senja tingrett konstaterte i sin kjennelse, at det er stadfestet et ikke ubetydelig antall alvorlige brudd på bestemmelsene for kjøre- og hviletider hos A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS. Men tingretten er usikker på om bruddene er tilstrekkelige og godt nok dokumentert til å kreve at selskapet skal skiftes ut, og at dette spørsmålet må prøves i en ordinær rettsak.

– Vi mener også at vi har rettmessig grunn til å skifte ut selskapet etter omfattende brudd på kjøre- og hviletid, samt selskapets manglende dokumentasjon og kontroll på egen virksomhet og kjøring, så vi anker også dette punktet i kjennelsen, sier Johansen.

Statens vegvesen har også et ansvar for å påse at selskap som konkurrerer om oppdrag i etatens utbygginger likebehandles og gis like konkurransevilkår. Selskap som over tid bryter reglene for kjøre- og hviletid, kan utføre oppdrag med færre sjåfører og til lavere kostnader enn det selskap som følger reglene kan. 

–  Slik virksomhet er ikke bare ulovlig og trafikkfarlig, den er også konkurransevridende og undergraver seriøse aktørers mulighet til å vinne oppdrag, avslutter Johansen.

Les også:

Utskifting av underleverandør i OPS-prosjekt i Nord satt på vent | Statens vegvesen

Statens vegvesen krever utskifting av underleverandør i nord | Statens vegvesen

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildet er et Kart over OPS-prosjektet Hålogalandsvegen. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler.
Kart over OPS-prosjektet Hålogalandsvegen. Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler.
Illustrasjon / Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye