Mars reduserer emballasjeplast med ny digital simuleringsløsning
I 2024 presenterte Mars et samarbeid med programvaregiganten Ansys for å redusere plastavfall og effektivisere tidsbruken i utviklingen av nye emballasjer gjennom digital teknologi. Samtidig pågår det også et omfattende arbeid med å fornye og omforme emballasjedesign, noe som skal gjøre det enklere for forbrukere å resirkulere Mars-emballasjer. Mars’ bruk av Ansys’ simuleringsløsning har allerede redusert mengden plast som Mars kjøper inn for testing med omtrent 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Samarbeidet mellom Mars og Ansys introduserer en digital løsning for emballasjeutvikling, som strekker seg fra design til produksjon. Ved å erstatte fysiske tester med virtuelle prototyper i testfasen, minimeres blant annet behovet for plastmateriale. Dette har hittil resultert i en reduksjon av plastavfall på 246 tonn samt en raskere og mer effektiv utviklingsprosess.
Mars arbeider med å omforme cirka 12 000 emballasjetyper i sin emballasjeportefølje og fortsetter å satse på innovasjon. Nesten halvparten av emballasjeporteføljen gjennomgår positive endringer for å møte dagens og fremtidens resirkuleringsstruktur. Nye design skal altså gjøre det enklere for forbrukere å resirkulere Mars-emballasjer. I arbeidet vil Ansys’ simuleringsløsning kunne effektivisere prosessen ved både å redusere plastavfall og nesten halvere utviklingstiden.
Dette er en del av Mars’ visjon for en mer bærekraftig fremtid, hvor målet er å gjøre alle emballasjer 100 prosent gjenbrukbare og resirkulerbare. For å møte utfordringen med emballasjeavfall har Mars utviklet en strategi i tre deler: redusere unødvendig emballasje, omforme gjenværende emballasje slik at den kan resirkuleres, og satse på å skape et lukket kretsløp for materialer.
– Mars har med suksess implementert Ansys’ simuleringsinnsikter for å optimalisere design- og emballasjeprosesser. Samarbeidet med Ansys er et utmerket eksempel på hvordan partnerskap og innovasjon kan drive langsiktige fremskritt innen emballasjedesign, og i tråd med vår visjon for vår bærekraftsplan, hvor banebrytende vitenskap og nytenkning er avgjørende for å nå våre mål, sier Cecilia Stenberg, kommunikasjonsansvarlig Mars Sverige.
I fjor publiserte Mars sin rapport “Sustainable in a Generation” og kunngjorde at de planlegger å investere cirka 29 milliarder kroner (2,7 milliarder dollar) over tre år mellom 2023–2025 for å drive planen for en bærekraftig generasjon fremover.
Kontakter
Cecilia StenbergMars Multisales Europe
Tel:+46 76 125 76 37Tel:+46 76 125 76 37cecilia.stenberg@effem.comBilder
Følg pressemeldinger fra Mars Multisales North Europe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mars Multisales North Europe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.