Økt beredskap mot desinformasjon
Krig i Europa og globale politiske spenninger gir et behov for robuste medier, økt motstandskraft mot desinformasjon og oppfølging av de globale teknologiplattformene.

Det kommer fram i Totalberedskapsmeldingen fra regjeringen.
Å styrke motstandskraften i befolkningen og bevare høy grad av tillit i samfunnet, er blant sju strategiske prioriteringer for regjeringens arbeid med sikkerhet og beredskap.
- Jeg er glad for at regjeringen vil vurdere å styrke Medietilsynets rolle og ansvar i kampen mot desinformasjon, sier Medietilsynets direktør, Mari Velsand.
Ett av tiltakene er nemlig en strategi for økt motstandskraft mot desinformasjon som skal legges fram til våren. Medietilsynet bidrar i dette arbeidet.
- Det er også bra at regjeringen vil følge opp de store teknologiplattformenes påvirkning på det norske ordskiftet, og at det i meldingen påpekes at det er viktig å sikre gode rammevilkår for redaktørstyrte medier, sier Velsand.
For 2025 har Stortinget vedtatt å styrke bevilgningen til Medietilsynet med fem millioner kroner, blant annet for å styrke arbeidet med befolkningens kritiske medieforståelse og oppfølging av teknologiplattformenes påvirkning på det norske ordskiftet
- Mye desinformasjon spres på sosiale medier, og det er en risiko for at plattformenes algoritmer bidrar til at desinformasjon spres raskere enn redaksjonelt innhold og annet troverdig innhold. Regulering av disse plattformene, blant annet gjennom EU-forordningen Digital Services Act, er derfor også et viktig forebyggende tiltak, sier Velsand.
Lenke til meldingen: Totalberedskapsmeldingen - Forberedt på kriser og krig
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom