Allerede fullt trøkk med klementin-salget
Klementiner er nordmenns absolutte julefavoritt, og allerede nå er klementinsalget godt i gang. Forrige uke (uke 47) kjøpte REMA 1000-kundene over 200 000 kilo klementiner.
Nordmenn kan åpenbart ikke få nok av den oransje runde frukten nå før jul. 59 prosent av innbyggerne oppgir klementin som den viktigste julevaren i dagligvare. Det kommer frem i den ferske juleundersøkelsen som Norstat har gjennomført, på vegne av REMA 1000.
Halvparten vet ikke forskjell
Men forvirringen er tydelig: Halvparten sier de ikke vet forskjellen på mandarin og klementin.
- Først og fremst er jeg glad for at folk oppgir klementin som den viktigste julevaren i butikk! Klementinen er et sunt og godt alternativ til all julematen, og vi skal omfavne nettopp det, sier leder for helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.
Hun forklarer at klementin har et høyt innhold av vitamin C som er med å opprettholde immunsystemet normale funksjon og øker opptaket av jern fra andre matvarer.
30 000 tonn klementiner
Men hva får vi egentlig i butikk, og hva er forskjellen på mandarin og klementin? - Det er først og fremst klementiner vi selger i butikkene våre. De er søtere og mildere i smaken, sammenlignet med mandarinen som har en mer intens aroma, sier Måkestad Bovim. Ifølge tall fra Bama importeres det omkring 30 000 tonn klementiner og mandariner til Norge hvert år, og rundt halvparten spises rundt juletider.
Også appelsiner selger godt i førjulstiden. Forrige uke ble det solgt overkant av 70 000 kg appelsiner i REMA 1000 sine butikker. Det er 40% prosent mer enn samme uke i fjor.
Sju prosent økning
REMA 1000 har de siste ukene hatt en god økning i salg av frukt og grønt. I oktober og hittil i november har salget vært sju prosent mer enn samme periode i fjor.
- Helsemyndighetene har gitt klare anbefalinger om at vi må spise mer frukt og grønt, og vi håper det er dette som nå gir utslag på kundenes valg, sier Måkestad Bovim.
Kontakter
Pressekontakt
Tel:80031015presse@rema.noOm oss
I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan bære handleposen hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss. Her kan du lese mer om vårt arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft: https://www.rema.no/wordpress/wp-content/uploads/2021/04/REMA1000_ansvarsrapport_2020_10mb.pdf
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Kalkun er fortsatt nyttårsfavoritten9.1.2025 14:31:34 CET | Pressemelding
For mange har kjøttvarianter som ribbe og pinnekjøtt gått ned på høykant siden starten av desember. Nå er halvparten av befolkningen klare for hvitt, rent kjøtt fra kalkun til årets siste måltid.
Ett år igjen til vi når målstreken - se ferske plastposetall fra REMA 10009.1.2025 14:19:07 CET | Pressemelding
Det tikker mot fristen; om ett år skal du og jeg kjøpe maks 40 nye plastposer årlig. Se om REMA 1000 sine kunder er innen rekkevidde til å nå det store plastposemålet.
Salgshopp på frukt og grønt første helg i januar7.1.2025 13:57:03 CET | Pressemelding
At mange har ambisjoner om et sunnere kosthold inn i 2025 vises tydelig i handlekurvene hos REMA 1000 første helgen i januar. Med drahjelp fra ekstra priskutt, skjøt salget av frukt og grønnsaker i været.
Dette er nordmenns kostholds-forsetter7.1.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Mer grønnsaker, mer fisk og mindre sukkerholdige matvarer er nordmenns kostholds-forsetter. - Jeg er helseoptimist på vegne av nordmenn på vei inn i 2025, sier leder for helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.
Takk for givergleden – REMA 1000s kunder har gjort en forskjell for Frelsesarmeen4.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Det er med stor takknemlighet at vi i REMA 1000 ser tilbake på årets julekampanje i samarbeid med Frelsesarmeen. Takket være en enorm giverglede fra våre kunder og støttespillere, har vi sammen klart å samle inn nesten syv millioner kroner til de som trenger det mest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom