Kalkun er fortsatt nyttårsfavoritten
For mange har kjøttvarianter som ribbe og pinnekjøtt gått ned på høykant siden starten av desember. Nå er halvparten av befolkningen klare for hvitt, rent kjøtt fra kalkun til årets siste måltid.
Over halvparten av befolkningen har spist julemat i rykk og napp siden 1. desember, ifølge årets juleundersøkelse fra REMA 1000. Undersøkelsen er gjennomført av Norstat og Opinion på vegne av lavpriskjeden. Og etter fråtsing i jula, er vi klare for å feire det nye året med en lettere avslutning: halvparten (49 % av de spurte) er klare for kalkun på nyttårsaften.
- Kalkun er den tydeligste nyttårstradisjonen på norske middagsbord. Det er et mer magert kjøttprodukt som passer godt etter en periode med mye tung mat, samtidig som det er staselig og tradisjonsrikt, sier leder for helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.
Nyttårsprepp i romjulen
Tall fra REMA 1000 viser at kalkunen handles i løpet av romjulen. I fjor ble det solgt ca 25 000 kalkuner i løpet av desember, og halvparten av disse ble solgt i uken mellom jul og nyttår.
56 % av respondentene under 30 år i REMA 1000s juleundersøkelse velger kalkun til nyttårsmiddagen. Til sammenligning er det 39 % over 60 år som velger det samme.
– Vi ser at det er flere unge enn eldre som velger kalkun. Det er moro å se at de unge omfavner den tradisjonelle nyttårsfeiringen med staselig kalkunmiddag, sier Måkestad Bovim.
Steg for steg til sunnere nytt år
Hvitt kjøtt på nyttårsaften er et godt innslag i overgangen mot et sunnere nytt år. Blant anbefalingene fra Helsedirektoratet for et sunnere kosthold er å redusere inntaket av rødt kjøtt. Undersøkelsen fra REMA 1000 viser imidlertid at en av fem (18 %) tror det vil være særlig vanskelig å redusere rødt kjøtt, hvis de skal gjøre endringer for å få et sunnere kosthold i tråd med kostrådene fra helsemyndighetene.
- Rødt kjøtt har en sterk tradisjon i norsk kosthold. Det finnes gode alternativer til rødt kjøtt, men det kan være vanskelig å endre vaner. Mitt viktigste råd er å sette seg realistiske mål, og begynne i det små. Ett kutt, en endring om gangen. Det er veldig lett å floppe hvis alle smarte og sunne grep skal innføres i løpet av årets første uke, sier Måkestad Bovim.
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt
Tel:80031015presse@rema.noOm oss
I REMA 1000 skal du finne varer av høy kvalitet til den laveste prisen. Samtidig er det viktig for oss at du kan ta med deg varene hjem med god samvittighet. Når vi lager, frakter og selger varer, er vi opptatt av hvordan det påvirker kloden og menneskene rundt oss.
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Allerede fullt trøkk med klementin-salget9.1.2025 14:39:05 CET | Pressemelding
Klementiner er nordmenns absolutte julefavoritt, og allerede nå er klementinsalget godt i gang. Forrige uke (uke 47) kjøpte REMA 1000-kundene over 200 000 kilo klementiner.
Ett år igjen til vi når målstreken - se ferske plastposetall fra REMA 10009.1.2025 14:19:07 CET | Pressemelding
Det tikker mot fristen; om ett år skal du og jeg kjøpe maks 40 nye plastposer årlig. Se om REMA 1000 sine kunder er innen rekkevidde til å nå det store plastposemålet.
Salgshopp på frukt og grønt første helg i januar7.1.2025 13:57:03 CET | Pressemelding
At mange har ambisjoner om et sunnere kosthold inn i 2025 vises tydelig i handlekurvene hos REMA 1000 første helgen i januar. Med drahjelp fra ekstra priskutt, skjøt salget av frukt og grønnsaker i været.
Dette er nordmenns kostholds-forsetter7.1.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Mer grønnsaker, mer fisk og mindre sukkerholdige matvarer er nordmenns kostholds-forsetter. - Jeg er helseoptimist på vegne av nordmenn på vei inn i 2025, sier leder for helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.
Takk for givergleden – REMA 1000s kunder har gjort en forskjell for Frelsesarmeen4.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Det er med stor takknemlighet at vi i REMA 1000 ser tilbake på årets julekampanje i samarbeid med Frelsesarmeen. Takket være en enorm giverglede fra våre kunder og støttespillere, har vi sammen klart å samle inn nesten syv millioner kroner til de som trenger det mest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom