Meta og X blir Ville Vesten – Norsk plattform svarer med trygghet og lokalt fokus
Mens globale plattformer som Meta og X reduserer moderasjon og prioriterer algoritmestyrt innhold, tilbyr den norske aktøren Hudd et annerledes alternativ. Plattformen fokuserer på trygghet, effektivitet og ekte lokalt engasjement – og nærmer seg allerede 20 000 brukere siden lanseringen i slutten av november.

Meta og X åpner slusene
Meta har kunngjort at de vil fjerne faktasjekkere, redusere innholdsmoderering og prioritere politisk innhold. X (tidligere Twitter) har allerede gjort lignende grep, noe som har skapt bekymring for spredning av desinformasjon og hatefulle ytringer.
Samtidig har Hudd, en norskutviklet plattform, valgt en helt annen strategi. Med verifiserte profiler via Vipps og null algoritmer, beskriver Hudd seg som et trygt og effektivt verktøy for hverdagen. Plattformen hjelper brukerne med alt fra kommunikasjon og oppdateringer fra venner, interessegrupper og nabolaget, til planlegging og organisering av aktiviteter.
– Vi skal ikke holde folk på skjermen lengst mulig. Hudd handler om å gi bedre kontroll over tiden og hverdagen din, sier gründer Eigil Arff Tarjem.
Vervekampanje ble lokalt høydepunkt
For Hudd handler det ikke bare om teknologi, men også om å skape ekte lokalt engasjement. Dette ble tydelig i romjulen, da Hudd donerte til Barnekreftforeningen for hver nye bruker som meldte seg inn. Kampanjen samlet inn 34 665 kroner, langt over målet på 20 000.
– Det var en bevisst strategi for å bruke markedsføringsbudsjettet på noe meningsfullt. I stedet for tradisjonelle annonser, valgte vi å skape engasjement blant brukerne våre – noe vi tror styrker både fellesskapet og plattformen, sier Tarjem.
Et norsk alternativ til globale giganter
Hudd posisjonerer seg som en motvekt til trenden med algoritmer, ekkokamre og polarisering. Plattformen, som har nærmet seg 20 000 brukere på rekordtid, lover et fokus på trygghet og effektivitet i stedet for distraksjoner.
– Vi ser at folk ønsker noe annet. Vi tilbyr en plattform som gjør hverdagen enklere, uten å presse brukerne til å bruke mer tid enn nødvendig, sier Jonas Floberg Åkre, Chief Commercial Officer.
Spørsmålet er om dette er nok til å konkurrere med de globale gigantene. Men med økende skepsis til hvordan sosiale medier påvirker samfunnet, kan det være at den norske tilnærmingen treffer en nerve i tiden.


Nøkkelord
Kontakter
Jonas Floberg ÅkreCCOHudd AS
Ansvarlig for PR og kommunikasjon
Om Hudd
Hudd er Norges eneste sosiale nettverk bygget for ekte forbindelser og lokale verdier. Plattformen hjelper brukerne med alt fra kommunikasjon og oppdateringer fra venner, interessegrupper og nabolaget, til planlegging og organisering av aktiviteter. Hudd tilbyr en algoritmefri og trygg digital opplevelse, der alle profiler er verifisert via Vipps for maksimal sikkerhet.
Lansert i november 2024, nærmer Hudd seg 20 000 brukere, noe som bekrefter behovet for et alternativ til globale plattformer. Med fokus på å gi brukerne kontroll over tiden sin og styrke lokalt engasjement, posisjonerer Hudd seg som en plattform for de som ønsker en enklere og mer meningsfull digital hverdag.
For mer informasjon, besøk www.hudd.no.
Følg pressemeldinger fra Hudd
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hudd på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hudd
Hele landet med – Hudd runder 357 kommuner26.5.2025 11:01:24 CEST | Pressemelding
På under seks måneder har det norske sosiale nettverket Hudd spredt seg til hele landet. Nå finnes det verifiserte brukere i alle Norges 357 kommuner og det er etablert 8893 fellesskap.
Meta tar bildene dine. Et norsk alternativ sier nei.23.5.2025 10:43:53 CEST | Pressemelding
Fra 27. mai kan Meta bruke bildene dine til å trene kunstig intelligens. Norske myndigheter advarer. Samtidig vokser et norsk sosialt nettverk som gjør det stikk motsatte – og som nå også lanserer sin forretningsmodell.
Norske Hudd topper App Store – slår de globale gigantene29.1.2025 11:22:30 CET | Pressemelding
Den norske sosiale plattformen Hudd har inntatt førsteplassen i både App Store og Google Play foran Threads, Facebook og alle andre sosiale medier. Siden lanseringen i november, altså for to måneder siden, har 35 000 brukere registrert seg på Hudd. Og veksten øker daglig.
Hudd tenker lokalt: Støtter Barnekreftforeningen gjennom julekampanje26.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Det norske sosiale mediet Hudd viser hvordan små selskaper kan tenke stort. Gjennom sin julekampanje donerer de 5 kroner til Barnekreftforeningen for hver nye bruker som registrerer seg, samtidig som de bygger et fellesskap som skiller seg fra de globale gigantene.
Det Norske sosiale mediet Hudd på topp i App Store etter Metas massive problemer12.12.2024 09:10:59 CET | Pressemelding
Onsdagens tekniske trøbbel hos Meta sendte millioner av brukere på jakt etter alternative sosiale medier. Norske Hudd, kjent for sine trygge, algoritmefrie og lokalt forankrede funksjoner, har kapret førsteplassen i App Store over natten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom