Du bør forvarme batteriet på vinteren
Snøen laver ned over hele landet, og samtidig kommer kulde og krevende kjøreforhold.
– Bruk forvarming om du kan. Da går hurtiglading mye raskere, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Elbilforeningen.

Forvarming handler om å varme opp batteriet, ved hjelp av egen energi, underveis til en hurtiglader.
En lang rekke moderne elbiler har nå denne smarte funksjonen, men ikke alle. Forvarmingen styres enten manuelt via skjermen i bilen, app eller navigasjon.
Kan ta dobbelt så lang tid
På vinteren kan det ta dobbelt så lang tid å hurtiglade om batteriet er kaldt. Elbilforeningen tester ofte elbil på vinteren:
– Våre tester viser at med forvarming av batteriet vinterstid, kan man nærme seg like rask hurtiglading som på sommeren, selv ned mot 20 minusgrader. Det kan fort bety halvert ladetid sammenlignet med et iskaldt batteri, sier Frydenlund.
Ordinær kjøring på vinteren er sjelden tilstrekkelig for å få varmt nok batteri:
– Det optimale er om batteriet holder rundt 25 grader før hurtiglading. Elbilforeningens vintertester har vist at kjøring på landevei ikke er i nærheten av å gi den temperaturen. Og det betyr at funksjonen er smart uansett om du kjører i mild vestlandsvinter, eller i kalde områder i Innlandet og nordpå, sier han.
Overraskende mange vet ikke om forvarming
I en undersøkelse gjennomført av Elbilforeningen svarer 44 prosent at de pleier å forvarme batteriet før de hurtiglader. 28 prosent sier at bilen ikke har denne funksjonen.
– Etter min mening er forvarming det smarteste tekniske tilskuddet til moderne elbiler i senere år. Personlig ville jeg ikke kjøpt en helt ny elbil uten denne funksjonen, ihvertfall ikke hvis du hurtiglader mye på vinteren. Bruker du elbil kun på korte avstander, har det mindre betydning.
16 prosent svarer at de ikke vet om elbilen har forvarming, mens 12 prosent svarer at bilen har funksjonen, men at de ikke bruker den.
– I vinterlandet Norge er det litt overraskende at såpass mange ikke bruker forvarmingsmuligheten som ligger i bilen. For de som kjører langt på vinteren og hurtiglader ofte, er forvarming minst like viktig som bilens rekkevidde, sier Frydenlund.
Han legger til at mye tyder på at denne funksjonen virker positivt inn på batteriets levetid, og understreker samtidig at forvarming av batteriet spiser litt av batterikapasiteten.
– Det går omtrent 3-4 kilowattimer (kWt), i løpet av en time, til forvarming. Det tilsvarer 1,5-2 mil rekkevidde. Det henter du fort inn ved at du lader mye raskere.
Fakta om «Elbilisten 2024»
Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbilister. 2024 er trettende gang hvor undersøkelsen gjennomføres. I 2024 svarte 15 300 personer på undersøkelsen.
Spørsmål: Pleier du å forvarme batteriet før du hurtiglader? |
|
Ja, manuelt |
13,4 prosent |
Ja, bilen sørger selv for forvarming |
30,2 prosent |
Bilen støtter det, men jeg bruker det ikke |
12,4 prosent |
Nei, bilen har ikke den muligheten |
27,7 prosent |
Vet ikke |
16,3 prosent |
Nøkkelord
Kontakter
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Thomas HaugKommunikasjonsrådgiver
Pressekontakt
Bilder

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Lyse utsikter for køfri lading i sommer-Sverige5.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Svenskene har fått fart på elbilsatsingen og har økt ladekapasiteten med hele 25 prosent siden juni i fjor sommer. – Dette gir lysere utsikter for elbilferie i nabolandet, sier Christina Bu.
Nybilsalg i mai: Topp Teslasalg tross omdømmefall2.6.2025 10:30:03 CEST | Pressemelding
I nybilsalget for mai ligger Tesla Model Y overlegent på topp. Elbilandelen endte på 93,9 prosent. 98,1 prosent av alle privatpersoner kjøper elbil, men for bedriftsmarkedet er elbilandelen bare 88,6 prosent. −Vi gleder oss over at så å si alle private husholdninger nå velger elbil, men det må bli slutt på nye fossilbiler også i næringslivet, sier Bu.
Politikk påvirker valg av bilmerke27.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk utgave av spørreundersøkelsen Elbilisten, svarer flertallet at politikk har påvirkning på valget av bilmerke. Hele 43 prosent oppgir at de ikke vil kjøpe Tesla av politiske grunner. – Til tross for at Tesla fremdeles selger mange biler i Norge, viser undersøkelsen tydelig hvordan Elon Musks politiske arbeid påvirker Tesla negativt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Noen har fortsatt rekkeviddeangst. Nå blir de kurert på ladeprat23.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ny undersøkelse fra Elbilforeningen viser at 18 prosent av elbilistene opplever rekkeviddeangst. – Jeg er litt overrasket. Elbilene får stadig lenger rekkevidde og det er mange ladestasjoner langs veiene. Allikevel er det noen som har rekkeviddeangst, sier generalsekretær i Elbilforening, Christina Bu.
Et signal om stabil elbilpolitikk i 202615.5.2025 11:26:49 CEST | Pressemelding
Regjeringen varsler ingen avgiftsendringer for elbiler i revidert nasjonalbudsjett. – Når det er stille om elbilavgifter, tar vi det som et positivt tegn på at dagens elbilmoms ligger fast også i 2026, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom