Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.

Uværet slo til natt til 6. januar og de vanskelige værforholdene har blant annet ført til flere trafikkulykker på veiene og strømbrudd flere steder i landet. Flytrafikken er også noe påvirket.
Med store snømengder og vind øker sjansen for at også mobil og internett rammes. Som oftest skyldes det at strømmen blir borte. Nkom har hevet beredskapen og har god dialog med ekomaktører og statsforvaltere om situasjonen i ekomnettene.
– Forbered deg på strømstans gjennom å sørge for å lade opp mobiltelefoner, datamaskiner, powerbanker og elbiler, sier sikkerhetsdirektør Svein Scheie i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
– Da har du alternative strømkilder hvis det skulle oppstå et strømbrudd, fortsetter han.
Forsterket ekom
Nedenfor kan du se hvilke råd Nkom har for å best kunne sikre tilgang til mobil og internett under uvær.
Gjennom program for forsterket ekom bidrar Nkom til å takle bortfall av mobilkommunikasjon ved for eksempel ekstremvær og strømbrudd over lengre tid.
– Ved strømbrudd vil mobilkommunikasjon være mulig med nødstrøm i opptil 72 timer, dersom du er koblet på en mobilmast som er med i program for forsterket ekom, opplyser Scheie.
Her kan du sjekke hvilke steder i landet dette gjelder.
5 beredskapsråd dersom strøm og mobilnett står i fare for å gå ned eller er nede:
- Husk at du kan ringe nødetatene selv om du mangler mobildekning fra ditt mobilselskap, så lenge en av de andre mobiloperatørene har dekning i området.
- Du kan også bruke internett til å ringe med (wifi på mobil) dersom du skulle ha behov for det. Husk å aktivere wifi for tale på din telefon.
- Sørg for å ha fulladet mobiltelefon, og husk at både datamaskin og bil kan benyttes til å lade telefonen.
- Ha en DAB-beredskapsradio som går på batteri tilgjengelig.
- Vurder abonnement hos ulike mobiloperatører – da unngår du at alle i husstanden mister dekningen samtidig.
Nøkkelord
Kontakter
Svein Sundfør ScheieSikkerhetsdirektør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:95211189sss@nkom.noRita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder

Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Fem mobilvett-reglar i påska16.4.2025 08:27:32 CEST | Pressemelding
Enten du skal på fjellet, til sjøs eller flykte andre stader i påska, har dei fleste av oss med seg mobilen og smartklokka. Men kan du eigentleg stole på teknologien?
Ikke alle vil ha fiberbredbånd14.4.2025 14:01:57 CEST | Pressemelding
Selv om fiberdekningen i Norge er høy, velger fortsatt mange husstander å ikke koble seg til fibernettet. – Dette kan gi fremtidige utfordringer når samfunnet vårt krever mer bredbåndskapasitet enn det vi ser behovet for i dag.
God helg - nå er det mindre sjans for å bli svindlet11.4.2025 09:56:12 CEST | Pressemelding
Svindlere kan stå bak mer enn 500 telefonforsøk i sekundet mot norske mobilkunder, men innen tacoen serveres på fredag er sjansen for å bli svindlet over telefon betraktelig lavere.
Etterlyser utstyr som er avhengig av 2G-nett7.4.2025 13:51:29 CEST | Pressemelding
Nkom skal undersøke om det er sikkerhet- og beredskapssystemer som ikke vil virke etter at 2G-nettet slukkes. Nå bes offentlige og private virksomheter om å melde fra.
Nå må smartklokken din bli sikrere2.4.2025 12:04:21 CEST | Pressemelding
Utstyr som kan kobles på internett må følge nye sikkerhetskrav fra 1. august. Produsenter og importører bør allerede nå sette seg inn i de nye reglene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom